شناسهٔ خبر: 68075217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر ستاد اربعین در کرمانشاه:

ظرفیت ۲۷۰ هکتاری پارکینگ در مرز خسروی

کرمانشاه- دبیر ستاد اربعین در کرمانشاه با اشاره به ظرفیت ۲۷۰ هکتاری پارکینگ در مرز خسروی، گفت: ۷۰ گیت در مرز خسروی در ایام اربعین فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید جعفر امامیان عصر سه شنبه در نشست خبری یا اصحاب رسانه با موضوع آغاز رسمی خدمات رسانی به زائران اربعین که در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با شروع نخستین روز از ماه سفر عملیات اربعین در استان کرمانشاه با آمادگی کامل از هر نظر برای پذیرایی از زائران اباعبدالله و با همکاری آحاد مردم آغاز شد.

وی افزود عملیات اربعین در استان کرمانشاه بر مبنای سه محور عملیاتی مهم و اصلی برقرار است که مسیر مواصلاتی یکی از مهمترین محورهای عملیاتی اربعین در استان کرمانشاه است چراکه بیشتر بار تردد زوار برای عبور از مرزهای کشور تا ۸۰ درصد از جاده‌های این استان انجام می‌گیرد.

دبیر ستاد اربعین در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مرز خسروی همچون سال گذشته با رایزنی و هماهنگی‌های لازم به صورت شبانه روزی پذیرای زوار خواهد بود، تصریح کرد: در همین راستا با توجه به طرح‌های عملیاتی شده از جمله طرح سجاد به منظورم تسهیل بخشی در تردد زائران در مرز عبور زوار با حداقل‌ترین زمان ممکن در کمتر از ۱۰ با تأیید و مهر گذرنامه‌ها از مرز خسروی عبور و وارد خاک عراق می‌شوند.

امامیان ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه حجم زیادی از زوار زیارت عتبات تا حدود ۳۰۰ کیلومتر در از استان کرمانشاه عبور می‌کنند باید مشکلات و نیازهای محورهای مواصلاتی این مسیر را مرتفع و مورد توجه ویژه قرار داد.

وی مرز خسروی را یکی دیگر از محورهای عملیاتی اربعین امسال دانست و خاطر نشان کرد: سال گذشته با اقدام جهادی مدیران استانی این مرز به صورت شبانه روزی بازگشایی و تردد زائران را فراهم کرد و با گسترش دروازه ورودی و خروجی تردد این زوار را تسهیل شد.

دبیر ستاد اربعین در استان کرمانشاه تاکید کرد: احداث جاده ترانزیتی برکت و افزایش ظرفیت پارکینگ‌های اقماری جاده برکت تا ۲ برابر از جمله اقدامات اربعینی در سال گذشته بود که امسال با توجه به افرایش میزان ترددها ظرفیت این پارکینگ در جاده برکت ۱۶۰ هزار هکتار رسیده است.

آماده سازی ۲۰ میلیون بطری آب در مرز خسروی

وی در ادامه سومین جبهه عملیات اربعینی را در خاک عراق از نظر مسیر مواصلاتی معرفی کرد و گفت: با توجه به نیاز مردم در شهر نجف و کربلا و مرز منذریه خدمت رسانی به زائران توسط موکب‌ها و جابه جایی آنها از مرز منذریه تا محدوده مشخص شده دنبال خواهد شد.

دبیر ستاد اربعین در استان کرمانشاه بیان داشت: با توجه به نیاز زائرانی که از مرز خسروی تردد دارند که مجموعاً حدود ۳۰۰ موکب فعالیت خواهند داشت که علاوه بر فعالیت برخی از آنها در مسیر کربلا و نجف تعدادی نیز در شهر قصرشیرین، خسروی و مرز منذریه عراق مستقر شده و خدمت رسانی خواهند داشت.

وی به وضعیت خوب مرز خسروی و آمادگی استان برای عملیات اربعین اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به گرمای بی‌سابقه‌ای که در تابستان امسال شاهد آن هستیم با این وجود بر اساس تدابیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با تشکیل قرارگاه آب و ذخیره سازی یخ حدود ۲۰ میلیون بطری آب در حال آماده سازی در مرز خسروی است.

سایبان کشی ۱.۷ کیلومتر در مرز خسروی

امامیان عنوان کرد: افتتاح مرکز درمانی ویژه ثارالله به منظور خدمات امدادی و اورژانسی به زوار در کنار مراکز درمانی سیار فعالیت داشته و در کنار این تدابیر ۱.۷ کیلومتر از ورودی خسروی تا پایانه و مرز مشترک با عراق مجهز به سایبان شده است.

وی در ادامه اربعین را نقطه قوتی برای استفاده مادی و معنوی در استان کرمانشاه دانست و اضافه کرد: با توجه به تردد بالای زائران از استان کرمانشاه و شهرهای مرزی ایجاد بازارچه محلی در ورودی خسروی و عرضه و معرفی محصولات استان در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر ستاد اربعین در کرمانشاه به بکار گیری ۱۷۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زوار در مرز خسروی و منذریه اشاره و مطرح کرد: با توجه به نیاز زائران از این تعداد دستگاه اتوبوس ۱۲۰ دستگاه از ورودی خسروی تا پایان و ۵۰ دستگاه از پایانه خسروی تا مرز منذزیه جابه‌جایی زائران را در کنار ۴۰ دستگاه ون دنبال خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده پایانه موقت مسافربری مرز خسروی راه‌اندازی شده و مرحله فروش بلیت در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود با انتخاب زمین پایانه ثابت مسافربری در سال آینده تأسیس شود.

امامیان بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی افزایش تردد در مرز خسروی ظرفیت لازم برای پارکینگ‌ها تا ۸۵ هزار دستگاه با ۲۷۰ هکتار انجام گرفته اما در صورت نیاز می‌توان از ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه خودرو پارکینگ پرویزخان نیز استفاده کرد و تا ۱۴۰ هکتار افزایش وسعت خواهیم داشت و همچنین با پیش بینی ۱۰ هزار اسکان محل‌هایی برای این امر آماده سازی شده اما در صورت وقوع وقایع غیر مترقبه امکان اسکان سه هزار نفر دیگر در مرز خسروی و قصر شیرین را خواهیم داشت.

وی در پایان به فعال شدن ۷۰ گیت در مرز برای عبور زائران، خاطرنشان کرد: ساختمان پایانه مرزی در خسروی با نام شهید رئیسی میزبان زائران نام گذاری و فعالیت خواهد داشت.

نظر شما