شناسهٔ خبر: 67604871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان:

کرمانشاه ۱۸۳۰ هیات مذهبی دارد/ هیات‌ها کانون جهادتبیین هستند

زهرا مرادی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از ۱۸۰۰ هیات مذهبی در استان، گفت: هیات‌های مذهبی کانون‌های جهاد تبیین هستند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمد میرزایی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در گفت و گو با ایسنا، به وضعیت هیات‌های مذهبی استان اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه ۱۸۳۹ هیئت مذهبی دارد که ۸۸۴ هیئت آن در شهرستان کرمانشاه و مابقی در دیگر شهرستان‌ها فعال هستند.

وی با اشاره به سطح بندی هیات های مذهبی، افزود: هیات‌های مذهبی شهرستان کرمانشاه به پنج سطح تقسیم بندی شده‌اند که ۸۷ هیئت مذهبی سطح یک، ۱۷۴ هیئت مذهبی سطح دو، ۳۱۳ هیئت مذهبی سطح سه، ۲۳۰ هیئت مذهبی روستایی و ۸۰ هیئت مذهبی مختص بانوان هستند.

میرزایی گفت: هیئت‌های مذهبی سطح یک هیئت‌هایی هستند که در بیشتر ایام سال فعالیت دینی، انقلابی و جهادی دارند و هیئات مذهبی سطح دو معمولا در مناسبت‌های دینی و مذهبی و هیئات مذهبی سطح سه هم فقط در ایام محرم فعال هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری هیئت‌های عزاداری را کانون‌های جهاد تبیین می‌دانند، گفت: برای رسیدن به این مهم باید از ظرفیت سخنرانان و مداحان توانمند استفاده کرده تا هیات های ما تبدیل به کانون جهادتبیین شوند و مبارز فی سبیل الله از هیات‌های ما خارج شود.

 وی با بیان اینکه هیات های مذهبی باید در جهت بالا بردن بصیرت مخاطبان خود برنامه‌ریزی داشته باشد، ادامه داد: زمانی می توانیم ادعا کنیم در هیات‌های مذهبی خوب عمل کرده‌ایم که بتوانیم روحیه دشمن ستیزی را در مخاطبان تقویت کرده و اعتقادشان به مسیر درست الهی یک درجه بیشتر شده باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه هیات های مذهبی نباید تنها به عزاداری و ماتم بسنده کنند، گفت: در هیات های مذهبی در کنار عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش، باید شاهد بصیرت افزایی و معرفت افزایی مخاطبان هم باشیم. هیئت های عزاداری باید بگونه ای برنامه‌ریزی داشته باشند که بنا به اقتضائات روز بصیرت سیاسی عزاداران حسینی را بالا ببرند. قرار نیست قیام عاشورا در سال ۶۱ هجری بماند، هیات‌ها باید در پی این باشند که  شمر زمان خود را به مخاطبانشان بشناسانند و مخاطبان خود را به مسیر درست هدایت کنند. 

میرزایی  با اشاره به نقش اثرگذار سخنرانان و مداحان در بصیرت افزایی مخاطبان، گفت: برای رسیدن به این مرحله باید سخنران و مداح در تراز تربیت کنیم که در این زمینه آموزش‌ها و اقداماتی را شروع کرده‌ایم.

میرزایی با بیان اینکه هیچ مداحی نمی تواند جای روحانی را بگیرد و هیچ روحانی هم نمی‌تواند به جای مداح خوب کار کند، گفت: روحانی و مداح هرکدام نقش خاص خود را داشته و هیات خوب هیاتی است که از هر دو آنها در مسیر بصیرت افزایی مخاطبان استفاده کند.

میرزایی سپس با بیان اینکه عزاداری های حسینی همواره در معرض تهدید بدعت بوده‌اند، ادامه داد: دشمنان می کوشند تا با ایجاد بدعت هایی در عزاداری‌ها، هیات های عزاداری را از خاصیت بیاندازند. آنها خوب می دانند اگر هیات‌های مذهبی کارشان را خوب انجام دهند چه کارکرد تاثیرگذاری می توانند داشته باشند و برای همین دنبال ایجاد مسائلی هستند تا اثرگذاری هیات‌ها را کم کنند.

وی تاکید کرد: دشمنان اسلام می دانند که مساجد و هیات های مذهبی چه جایگاه مهمی در بین مسلمانان دارند، لذا تمام هدف و برنامه آنها برای ضربه زدن به اسلام این است که مساجد و هیات‌های عزاداری را از اعتبار بیاندازند. دشمنان می‌دانند اگر مساجد و هیات‌های عزاداری کار خود را درست پیش ببرند، اسلام و مسلمانان در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت، لذا می کوشند تا آنها را ناکارآمد کنند.

میرزایی با بیان اینکه اسلام یک دین سیاسی است، گفت: اینکه بگوییم ما اصلا سیاسی نیستیم و فقط اسلام و قرآن را قبول داریم، نادانسته آب در هاون دشمن ریخته‌ایم، چون اسلام یک دین کاملا سیاسی است. د رهیات های مذهبی هم باید به بصیرت سیاسی مخاطبان افزوده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه محرم امسال حدود ۸۵۰ مبلغ و مبلغه به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند، گفت: ۵۰۰ نفر از این مبلغین آقا و ۳۵۰ نفر خانم هستند.

وی افزود: از بین مبلغین آقا ۲۰۰ نفر مبلغ بومی و ۳۰۰ نفر مبلغ اعزامی از قم هستند که تعدادی از این مبلغ‌ها در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها مستقر خواهند شد و مابقی در هیات های مذهبی و مساجد استان مستقر می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه از هیات های مذهبی خواسته شده عزاداری های شبانه خود را طولانی نکنند، گفت: به هیات ها توصیه شده از ایجاد مزاحمت برای همسایگان خودداری کرده و در عزاداری‌های شبانه بلندگوهای بیرون هیات را روشن نکنند.

وی ادامه داد: همچنین از هیات های مذهبی خواسته شده مراقب باشند در خلال سخنرانی و مداحی از بیان مطالب وهن آلود صرف نظر کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه گفت: به دنبال این هستیم تا برای هر هیات یک شناسنامه تعریف کرده و در این شناسنامه سابقه فعالیت هیات و برنامه‌های شاخص آن هیات را بگنجانیم.

انتهای پیام

نظر شما