شناسهٔ خبر: 67604812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ثبت اطلاعات ۳۲۰ هزار سالمند البرزی در سامانه سیب

سمیه فصاحت

 مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: حدود ۳۲۰ هزار سالمند استان در سامانه سیب ثبت اطلاعات شده‌اند.

صاحب‌خبر -

دکتر زهرا داداشی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سند ملی سالمندان برای هدایت سیاستگذاری‌ها و فعالیت‌ها در امور سالمندان کشور تدوین شده و زمانی که این سند مصوب شد، دبیرخانه شورای ملی سالمندان هم موظف شد که با هماهنگی با سایر نهادهای مربوطه برای حسن اجرای اهداف و سیاست‌های آن اقدام کند. این سند شش هدف اصلی دارد که شامل ارتقاء سطح فرهنگ جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمند سازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌ها در مورد سالمندی و نظام تامین مالی برای حمایت از سالمندان است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی و لزوم توجه به نیازهای آنها در حوزه بهداشت و درمان افزود: این اهداف که قرار است بین تمام ادارات نهادها بر حسب شرایط استان تقسیم شود، دانشگاه علوم پزشکی هم به عنوان نظام سلامت در حوزه سالمندان مداخله جدی دارد. به عنوان مثال در مورد اولین هدف سند که ارتقای سطح فرهنگی جامعه است، علوم پزشکی در بخش سواد و فرهنگ سلامت نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در بخش توانمندی سازی سالمندان، آموزش و مهارت آموزی، دانشگاه علوم پزشکی با نهادهایی که سالمندان بیشتری دارند مثل کمیته امداد و بنیاد شهید تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده تا سالمندان و مراقبین آنها که زیر مجموعه و هدف این نهادها هستند را در خصوص غربالگری، اجرای برنامه‌های بهداشتی ضرورت‌های درمانی و مراقبتی سالمندی آموزش داده، همچنین بسته مراقبتی در مراکز خود به مراجعین و یا به صورت ویزیت در منزل برای سالمندانی که در مراکز صعب العبور بوده و توان مراجعه نداشته باشد، ارائه کند.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه حدود ۳۲۰ هزار سالمند در استان در سامانه سیب ثبت اطلاعات شده‌اند، ادامه داد: در خصوص سومین هدف که حفظ و ارتقاء سلامت اجتماعی و جسمی سالمند است، یکسری اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت انجام می‌دهیم و در این خصوص توسعه کمی و کیفی هم مدنظر بوده و شامل آموزش، اطلاع رسانی و مراقبت‌های اولیه در زمینه بیماری‌های سالمندی مثل دیابت، سرطان روده بزرگ، فشار خون و سقوط است.

دکتر داداشی در ادامه بیان کرد: در کنار این موضوع تغذیه و اختلالات روان هم بررسی می‌شود و در مرحله بعد خدمات درمانی و در صورت نیاز توانبخشی ارائه می‌شود. در قسمت خدمات توانبخشی هم بخش خصوصی و طب فیزیکی، فیزیوتراپیست‌ها را داریم و از طرف سازمان بهزیستی نیز برای سالمندان یک کمک هزینه در نظر گرفته می‌شود.

 وی اظهار کرد: در مورد چهارمین هدف که ارتقاء سرمایه اجتماعی و راهبردهای تامین معیشت و خدمات است، اگرچه مقوله‌ای به عنوان پرداختی برای سالمندان نداریم، اما در این زمینه خدمات در حوزه بهداشت برای سالمندان در خانه‌های سلامت و تیم مراقبین رایگان است، در واقع با این خدمات رایگان به صورت غیر مستقیم خدمات مالی را به سالمندان ارائه می‌کنیم.

 مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش سالمندان گفت: کار دیگری که تمام نهادها می‌توانند در این قسمت انجام دهند، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندان است. این بخش می‌تواند شامل توسعه مراکز خدمات درمانی، خانه‌های سلامت و در بخش فناوری و خدمات رسانی سالمندان باشد.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی امروزه بیشتر آموزش‌ها به سمت مجازی بودن می‌رود و سالمندان ما سالمندان سنتی هستند که دسترسی به سیستم‌های دیجیتال و مجازی مثل تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ و.. ندارند. اما در علوم پزشکی چه در حوزه بهداشت و در حوزه درمان آموزش‌ها را به صورت چهره به چهره و یا گروهی هم انجام می‌دهیم. خصوصا برای این گروه خاص که شاید استفاده کردن از این سیستم‌های جدید حوزه it دشوار باشد.

وی ادامه داد: با این حال بسترهای مورد نیاز را در قالب تهیه محتوا و پیام‌های سلامتی در پیام رسان‌های داخلی آماده کرده‌ایم که اگر سالمندی هست که این آگاهی را دارد و می‌تواند از سیستم مجازی استفاده کند این آموزش‌ها در اختیارشان قرار گیرد. در حالت کلی تمام آموزش‌های بهبود شیوه زندگی سالمندی، برای کلیه سالمندان تحت پوشش دانشگاه که که در سامانه سیب ثبت نام کرده‌اند، ارائه می‌شود.

داداشی در ادامه بیان کرد: کار دیگری که انجام می‌شود به افرادی که مراقبین سالمندان هستند هم آموزش‌های لازم در خصوص بیماری‌ها و پیامدهای سالمندی را می‌دهیم. همچنین کار دیگری که به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود آموزش دانش‌آموزان در مدارس با موضوع اینکه چگونه سالمند را تکریم کنند و همچنین در مورد خانوارهای دارای سالمند هم آموزش در خصوص تبیین جایگاه خانواده و تبیین خویشاوندی با محوریت تکریم سالمندان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین مددجویانی که ساکن مراکز نگهداری سالمندان بهزیستی هستند، هم مد نظر بوده و در خصوص آموزش آنها اقدام می‌شود، علاوه بر این در زمینه شناسایی سالمندان ناتوانی که در مناطق شهری و روستایی استان زندگی می‌کنند هم مداخله می‌کنیم و بسته‌ مراقبتی و اقداماتی که در این زمینه ارائه می‌شود، شامل آموزش بهبود شیوه زندگی، ویزیت رایگان توسط پزشک مستقر در تیم، ارائه خدمات روانشناس، کارشناس تغذیه، مراقبین سلامت و توزیع رایگان مکمل است.

دکتر داداشی اظهار کرد: شناسایی سرطان روده بزرگ در جمعیت ۶۰ تا ۶۹ ساله یکی از کارهای ارزشمندی است که در خصوص سالمندان انجام شده و باعث شد کسانی که در مرحله اول این سرطان هستند را بتوانیم شناسایی کرده و به وضعیت درمانشان‌ کمک کنیم. همچنین در قالب میز خدمت و اعزام تیم جهادی در مناطق حاشیه نشین و نیازمند هم کارهایی انجام شده است.

وی افزود: چون در سالمندان بر اساس سن و شیوع احتمال بروز سکته وجود دارد و ممکن است تا پیش از رسیدن تیم اورژانس نیاز به احیاء قلب داشته باشند از این رو کارگاه قلبی ریوی هم گذاشته شده و بر این اساس ۱۸ خانواری که معرفی شده بودند، در قالب این کارگاه به صورت عملی و تئوری طریقه احیاء قلبی عروقی آموزش داده شده تا مراقبین این سالمندان بتوانند در مراحل اولیه تا پیش از رسیدن اورژانس به سالمند کمک کنند.

انتهای پیام

نظر شما