شناسهٔ خبر: 67604513 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سه ماهه نخست امسال صورت گرفت

افزایش ۳۰ درصدی حیوان گزیدگی در چهارمحال و بختیاری

زهرا صفری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۰۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

علی ضامن صالحی‌فرد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در راستای کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، آگاهی بخشی به عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر در مورد بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و کنترل آن‌ها، حساس کردن مسئولان و دستگاه‌های اجرایی جهت افزایش تعاملات و همکاری بین بخشی حائز اهمیت است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری هاری و حیوان گزیدگی، تب کریمه کنگو، تب مالت، سالک و...  را از جمله بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بیان کرد و افزود: در سه ماهه نخست امسال ۲۰۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است، کما اینکه بیش از ۸۰  درصد حیوان گزیدگی‌ها در استان از طریق سگ اتفاق می‌افتد.

صالحی‌فرد تاکید کرد: افراد با اولین گزش از سوی حیوانات با هر میزان شدت و جراحت باید سریعا جهت شست‌وشو و تزریق واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، همچنین شهرداران و دهیاران نسبت به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که تهدید کننده سلامت عموم است، یاری‌گر باشند.

وی بیان کرد: در این مدت حدود ۵۰ مورد ابتلا به تب مالت نیز در استان به ثبت رسیده که با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایرنشین کشور است، پاستوریزه کردن محصولات لبنی از اهمیت ویژه برخوردار است.

انتهای پیام

نظر شما