شناسهٔ خبر: 67604209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: کرمانشاه آماده میزبانی از زائران اربعین است

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه تردد زوار اربعین در سال گذشته ۲ برابر شد و امسال نیز آماده میزبانی از زائران را دارد، گفت: استان کرمانشاه در سال‌های آینده باید خود را برای میزبانی از چند میلیون زوار آماده کند و برای موفقیت در این میزبانی نیازمند یک طرح جامع برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها هستیم.

صاحب‌خبر -

محمدطیب صحرایی شامگاه سه‌شنبه در همایش موکب‌داران اربعین استان کرمانشاه با بیان اینکه از قدیم الایام خدمتگزاری به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام یکی از دغدغه‌های مشترک مردم استان کرمانشاه بوده است و این عرض ارادت خالصانه را در مناسبت های مختلف به ویژه ایام اربعین نشان داده اند، افزود: استان کرمانشاه ورودی های متعددی برای ورود و خروج زوار اربعین دارد که برای ساماندهی و بهره گیری بهتر از آن ها باید تلاش کنیم.

وی راه آهن کرمانشاه - خسروی را یک ظرفیت راهبردی برای اربعین دانست و گفت: هفته گذشته این طرح دوباره فعال شد و ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه قطعی از محل استجازه رهبر معظم انقلاب برای تکمیل آن اختصاص یافت که با اجرای این پروژه یک ظرفیت کم نظیر برای رفت و برگشت زوار اربعین فراهم می شود.

صحرایی بر اطلاع رسانی موقعیت موکب ها و دیگر خدمات اربعینی به زوار تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی مناسب از این خدمات اربعینی می تواند به رفاه و آسایش بیشتر زوار حسینی کمک کند چراکه تردد زوار حسینی از شهرها برکت آفرین است و برای این موضوع موکب هایی در مسیرهای داخل شهر استقرا پیدا می کنند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه هم در این مراسم بر مردمی سازی و مشارکت حداکثری مردم در برگزاری اربعین تاکید کرد و گفت: دستگاه امام حسین (ع) بهترین مکان برای مشارکت مردم است و مردم استان کرمانشاه هم در این سالها نشان دادند برای خدمت به زوار امام شهید پیش قدم بودند و کم نگذاشتند.

سیدمحمدجعفر امامیان تکمیل و گسترش مرز خسروی براساس طرح جامع این مرز را ضروری دانست و افزود: باوجود اینکه این مرز از سال ۱۳۷۵ ساخته شده اما زیرساخت های آن آنطور که باید گسترش پیدا نکرده است در حالیکه امروز مرز مهران دارای سالن های انتظاری چندین برابر مرز خسروی است و ما هم در مرز خسروی باید چنین ظرفیتی را ایجاد کنیم.

مهام مرادپور سرپرست عتبات عالیات استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه سیاست مرکز تجمیع موکب ها برای ارائه خدمات بهتر به زوار است گفت: با توجه به اینکه ما حدود ۱۵ سال آینده مراسم اربعین را در فصل گرما برگزار می کنیم بهتر است برای موکب های ثابت خود به فکر جای ثابت باشیم تا بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را برای زوار در نظر بگیریم.

نماینده خادمین ستاد امداد زائر استان کرمانشاه هم در این مراسم ضمن تشریح خدمات این ستاد برای زوار گفت: زواری که وارد استان کرمانشاه می توانند با شماره گیری ۰۸۳۳۱۳۸ خدمات مورد نیاز خود را از جمله اسکان، غذا، مکانیکی، اطلاعات ترفیکی، اطلاعات ناوگان حمل و نقل، گذرنامه و غیره را دریافت کنند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

به گزارش ایرنا؛ مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

نظر شما