شناسهٔ خبر: 67604137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت خدمت دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان؛

رونق تولید واحیا واحدهای صنعتی راکد از اولویت‌های شهید جمهور/۱۰۹واحد غیرفعال راه‌اندازی شد

 زاهدان - ایرنا - رونق تولید و برگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه فعالیت از دغدغه‌ها و اولویت‌های کاری رئیس جمهور شهید برای افزایش تولید، اشتغالزایی و رفع محرومیت بود که در این زمینه ۱۰۹ واحد تولیدی غیرفعال در سیستان و بلوچستان مجدد راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور فقید ایران در حالی پایه‌گذار نهضت احیای واحدهای اقتصادی نیمه‌فعال و راکد بود که برای تحقق این وعده «شهید خدمت» کوتاه نیامد، حتی در ۲ سال ریاست در قوه قضائیه در زمینه احیای واحدهای تولیدی و مقابله با موانع و مفاسدی که قصد به‌تعطیلی‌کشاندن کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی را داشتند، با جدیت و پیگیرانه ورود داشت که در این راستا، بیش از ۲‌هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا شد و رونق گرفت.

این نهضت با قدرت بیشتر در دولت سیزدهم ادامه یافت، به طوریکه در سه سال خدمت شهید آیت الله رئیسی در دولت مردمی حدود هشت ‌هزار و ۷۷۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشت و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند؛ احیای کارخانه تعطیل‌شده هپکو در سال ۱۳۹۹ در زمان ریاست «رئیسی» در قوه قضائیه نمونه بارزی از اهتمام رئیس‌جمهور شهید در این نهضت است.

با این وجود یکی از وعده‌ها و شعارهای اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحدهای اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، از سوی رئیس‌جمهوری فقید شروع به کار کرد و مسوولیت آن بر عهده نماینده معاون اول رئیس‌جمهوری قرار دارد.

رئیس جمهور شهید با روحیه جهادی و پر تلاشی که داشت در دوران کوتاه مسوولیت در جایگاه رئیس جمهور سه سفر به سیستان و بلوچستان انجام داد که ضمن دیدارهای مختلف مردمی، تصمیمات مهمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی با کمک کارشناسان امر اتخاذ شد.

رئیس‌جمهور فقید ایران در حالی پایه‌گذار نهضت احیای واحدهای اقتصادی نیمه‌فعال و راکد بود که برای تحقق این وعده «شهید خدمت» کوتاه نیامد بطوریکه بیش از ۲‌هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا شد و رونق گرفت

قرار بود در خرداد ماه رئیس‌جمهور شهید برای چهارمین‌بار به سیستان و بلوچستان سفر کند که بهره‌برداری از چندین طرح معدنی، اقتصادی و عمرانی تنها بخشی از برنامه‌های وی در سفر چهارم استانی به این خطه باشد؛ اکنون این طرح‌ها بدون حضور رئیس دولت، در حال بهره‌برداری است.

با تمام این تفاسیر رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور افزودند: «مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و با انگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌ بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»

دغدغه‌مندی متولیان در این امر باعث شد تا سرمایه‌هایی که در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خاک خورده و نان کارگرانش آجر شده، جانی دوباره بگیرد و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۷۹۱ نفر تنها در سیستان و بلوچستان آن هم در طول سه سال فراهم شود.

تقویت شهرک‌های صنعتی در حالی بهترین ظرفیت در راستای ساماندهی و رفع معضل بیکاری به شمار می‌رود که سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی و با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

رونق تولید واحیا واحدهای صنعتی راکد از اولویت‌های شهید جمهور/۱۰۹واحد غیرفعال راه‌اندازی شد

اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در دوره سه ساله فعالیت دولت مردمی رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر رئیسی تعداد ۳۶۲ فقره قرارداد واگذاری حق بهره برداری زمین با مساحت واگذاری۱۶۹ هکتار با سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده است.

علیرضا راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به علاوه در این مدت ۲۵۲ فقره طرح تولیدی با اشتغال ۲ هزار و ۲۱ نفر و سرمایه گذاری اسمی ۱۰ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که حاکی از رشد مطلوب بر اساس شاخص های عملکردی است.

وی ادامه داد: در دوره "دولت کار و فعالیت" رئیس جمهور شهید، راه اندازی مجدد ۱۰۹ واحد تولیدی غیرفعال و افزایش ظرفیت ۲۴۹ واحد تولیدی و به موازات آن افزایش میزان اشتغال و تولید از ثمرات این دولت مردمی و رهاورد این شرکت به شمار می رود.

در دوره "دولت کار و فعالیت" رئیس جمهور شهید، راه اندازی مجدد ۱۰۹ واحد تولیدی غیرفعال و افزایش ظرفیت ۲۴۹واحد تولیدی از ثمرات این دولت مردمی و رهاورد این شرکت به شمار می رود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پیاده سازی ۲ خوشه کسب و کار، بهره برداری از سه شهرک صنعتی جدید ، مصوب کردن چهار شهرک و ناحیه صنعتی جدید ، گازرسانی به ۲ شهرک صنعتی، تامین آب و برق ۲ شهرک صنعتی ایجاد و تکمیل ۳۳ واحد کارگاهی، ساخت و تکمیل ۱۵ واحد کارگاهی دانش بنیان، فسخ ۲۳۱ فقره قرارداد به دلیل عدم پیشرفت فیزیکی و آزاد سازی ۲۲ هکتار از اراضی جهت واگذاری به متقاضیان جدید و واجد شرایط را می توان از دیگر برکات دولت مردمی سیزدهم بر شمرد.

وی افزود: مجموعه همکاران شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان و جهادگران عرصه تولید و صنعت در کنار مردم ولایتمدار استان به آینده کشور علاقمند هستند و با تمام توان چراغ واحدهای تولیدی را روشن نگه خواهند داشت.

راشکی اظهار کرد: علاوه بر شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان، ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی در راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی موثر بوده است.

وی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی راه اندازی شده مجدد در شهرک‌های صنعتی زاهدان و جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: پرداخت تسهیلات، پیگیری در تامین مواد اولیه از جمله صنایع بسته بندی گوشت، واگذاری واحدهای راکد و تعطیل به سرمایه گذار جدید، بازاریابی صنایع کانی‌های غیر فلزی با توجه به طرح نهضت ملی مسکن از عوامل راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی است.

نظر شما