شناسهٔ خبر: 67602469 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا: ناتو یک نماینده در اوکراین منصوب می کند

تهران-ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه گفت که ناتو یک نماینده ویژه در اوکراین منصوب خواهد کرد تا روابط کی یف با این ائتلاف تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از "خبرگزاری "تاس" سالیوان در سخنرانی در مجمع صنعتی نظامی در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن گفت که "نماینده ارشد جدید ناتو در کی یف که روابط اوکراین با اتحاد را تقویت خواهد کرد به اوکراین اعزام خواهد شد. وی به عنوان کانون تعاملات ناتو با مقامات اوکراینی عمل خواهد کرد. "

سالیوان همچنین به برنامه‌های دیگر ناتو برای افزایش حمایت از اوکراین، از جمله ایجاد یک فرماندهی جدید در آلمان برای هماهنگی کمک‌های نظامی، آموزش، ارسال تجهیزات و توسعه نیروهای مسلح اوکراین، اشاره کرد.

وی همچنین به تعهد ناتو برای ارائه حداقل ۴۰ میلیارد یورو کمک نظامی به کی یف در سال آینده تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، نشست سران ناتو از ۹ تا ۱۱ جولای (۱۹ تا ۲۱ تیرماه) در واشنگتن برگزار می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی شنبه گفت که کشورهای عضو ناتو از طرح «پلی برای عضویت» اوکراین در این پیمان نظامی رونمایی و کمک‌های بیشتری برای تقویت نظامی این کشور در برابر روسیه ارائه خواهند کرد.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

نظر شما