شناسهٔ خبر: 67602129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ورود قهرمانانه به کاخ ریاست‌جمهوری

‌‌آقای رئیس‌جمهور، کمترین خواسته 16میلیون‌و ‌384‌هزارو 403 رأی‌دهنده از محضر انور آن بزرگوار این است که گربه‌کشان دم حجله را مأیوس کنید؛ آنهایی که در چند روز گذشته خط‌و‌نشان می‌کشند درصدداند تا با انحراف در راه شفاف، صادقانه، شجاعانه، مدنی، همراه با زنجیره ارزش جهانی، علمی و در راستای انقلاب چهارم صنعتی جهانی شما، مسیر رانتی خود را به کرسی بنشانند. کاخ ریاست‌جمهوری منتظر است ‌قهرمان متفاوتش این‌بار قهرمانانه ورود کند و منصفانه چینش بوروکراسی دولت را به هم بریزد. برای تحقق ورود قهرمانانه لازم است:

صاحب‌خبر -

سعید فائقی

 

‌‌آقای رئیس‌جمهور، کمترین خواسته 16میلیون‌و ‌384‌هزارو 403 رأی‌دهنده از محضر انور آن بزرگوار این است که گربه‌کشان دم حجله را مأیوس کنید؛ آنهایی که در چند روز گذشته خط‌و‌نشان می‌کشند درصدداند تا با انحراف در راه شفاف، صادقانه، شجاعانه، مدنی، همراه با زنجیره ارزش جهانی، علمی و در راستای انقلاب چهارم صنعتی جهانی شما، مسیر رانتی خود را به کرسی بنشانند. کاخ ریاست‌جمهوری منتظر است ‌قهرمان متفاوتش این‌بار قهرمانانه ورود کند و منصفانه چینش بوروکراسی دولت را به هم بریزد. برای تحقق ورود قهرمانانه لازم است:

الف: آقای رئیس‌جمهور، المپیک 2024 از هشتم مرداد آغاز می‌شود. 40 نفر از برگزیدگان این مرز‌و‌بوم در این هماورد حضور دارند. اکثریت قاطع آنها با رأی به شما خواستار تغییر هستند. با اندک حمایت شما، حماسه خلق خواهند کرد. کارآفرینان کشور به‌ویژه آذربایجان با همراهی شما می‌توانند امکانات جدیدی خلق کنند که آغاز دولت شما با پیروزی قهرمانان ایران‌زمین در المپیک همراه شود و در کنار آن راهیابی تیم فوتبال به قهرمانی جهان در شهریور پیروزی دیگری خواهد بود که ورود قهرمانانه شما را هموار خواهد کرد.

ب: دکتر پزشکیان عزیز، تمکین 16میلیون‌و ‌384‌هزارو 403 نفر به مبارزه مدنی شما اگر با تغییر روندهای موجود همراه شود، خیل‌ عظیمی از نافرمانان مدنی را که رأی نداده‌اند به میدان خواهد آورد و به سرمایه اجتماعی رأی‌دهنده به شما میلیون‌ها خواهد افزود و توانایی اختیارات ویژه شما را صد‌چندان خواهد کرد. مصدق‌وار خواهان اختیار خاص از مجلس باشید که کابینه شما با قدرت از مجلس رأی بگیرد و سر تعیین وزرا و اعضای کابینه با قدرت برخورد کنید و نگذارید احدی به شما تحمیل شود.

ج: در مناظرات تلویزیونی فرمودید معتقد به برنامه‌ریزی آمرانه از بالا نیستید؛ این امر می‌طلبد روش جدیدی در پیش گیرید و آن برنامه‌ریزی به‌روش معکوس است. همان‌طور که با رأی مردم بالا آمدید، برنامه خود را هم با مردم و برای مردم به تأیید برسانید.

د: پرزیدنت مسعود، استفاده از کارشناسی بسیار پسندیده و محترم است اما این شاگرد شما در ورزش یاد گرفته که در بسیاری موارد ما نیازمند استفاده از منابع خارجی هستیم؛ به‌ویژه در اقتصاد. با همه احترامی که به کارشناسان عزیز اقتصاد مملکت داریم، اما خاطرتان باشد‌ از روزی که علم اقتصاد متولد شده تاکنون ما حتی به اندازه یک جمله در علم اقتصاد جهانی تولید علمی نداشته‌ایم. باز عاجزانه تقاضا دارم از ظرفیت اقتصاد جهانی استفاده شود. مالزی، ویتنام، بنگلادش و حتی همسایه شمالی، جمهوری آذربایجان با استفاده از کارشناسان جهانی توانسته‌اند توسعه پایدار را در دستور‌ کار قرار دهند.

ﻫـ‌: بزرگوار، در هشت دولت گذشته هیچ‌کدام منشور دولت خود را ارائه نداد و تهیه نکرد؛ تمنا و استدعای طرفداران شما این است که منشور دولت پزشکیان تدوین و در سینه تاریخ ضبط شود. باز از مرحوم مصدق و منشور اقتصاد بدون نفت ایشان نام می‌بریم که تا دنیا دنیاست درخشان بر تارک ایران خواهد درخشید.

و: دلاورمرد ایران، در مناظرات تلویزیونی روش جدیدی از شما عرضه شد و آن آرامش آتشین بود؛ این روش در مناسبات بین‌المللی بسیار کارساز خواهد بود. مشکل برجام این بود که پیوست آن بسته اقتصادی تعریف نشده بود و ایران را به زنجیره ارزش جهانی متصل نمی‌کرد و متأسفانه در درون کابینه هم همراهی لازم با برجام صورت نگرفت؛ لغو ثبت سفارش از ینگه دنیا توسط وزارت صمت و نداشتن مدل اقتصادی برای کشورهای 1+5 و نگاه انحصاری به چین و شوروی و در نظر نگرفتن آمریکا. خاطرتان باشد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی گلایه کرد که چرا ایرانی‌ها فقط ایرباس خریدند، چرا بوئینگ نخریدند؟ واقف بودید که لغو ثبت سفارشات چه ضرر هنگفتی به کارآفرینان منطقه آزاد ارس وارد کرد. آقای ظریف احتمالا درخصوص صحبت‌هایی که با کِری داشته‌اند، به سمع و نظر شما رسانده‌اند. جماعتی که با حضور شما به‌عنوان سرمایه اجتماعی شکل گرفته‌اند، بی‌صبرانه منتظر اقدامات شما هستند.

ز: برای انتظام‌بخشی به امور، چینش بوروکراسی دولت از اهم امور است. اگر دولت متورم شده، به‌خاطر محترم‌نشمردن بخش خصوصی است و اگر در اجرای‌ اصل 44 قانون اساسی مشکلاتی وجود داشته، ناشی از عدم‌دقت به قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران بوده است؛ بندهای «الف»، «ج» و «د» قانون. مالکان شرکت‌هایی که به مالکیت دولت درآمده‌اند، اغلب ناراضی‌اند؛ از‌ جمله مرحوم قندچی که کارخانه‌اش مشمول بند الف شده بود و ایشان علی‌رغم نارضایتی در زمان جنگ تحمیلی یدک‌کش‌هایی را در سایپا‌دیزلِ الان برای حمل تانک و توپ به جبهه در ایران‌کاوه آن روز ساخت و تحویل داد، اما ناراضی از دنیا رفت و ورثه آنها صاحب سهم‌اند و در اجرای‌ اصل 44 قانون اساسی می‌بایست کارخانه‌های بند الف به صاحبان اولیه آنها برمی‌گشت. بزرگوار، برای کوچک‌کردن بوروکراسی دولت، اعتماد به بخش خصوصی و جلب رضایت کارآفرینان ناراضی راه‌حل مناسبی می‌تواند باشد.

ح: ریاست محترم هیئت دولت، طرز فکر مشخص شما در حوزه اقتصادی منجر به شکل‌گیری جماعت شد. امروزه سرکوب تقاضا برای ارز کارآفرینان تولید را با مشکل مواجه کرده است. تمام بازارها به طرز فکر شما جواب مثبت دادند؛ تداوم این امر به ورود قهرمانانه شما به کاخ ریاست‌جمهوری تداوم خواهد بخشید، به شرطی که طرز فکر اقتصادی شما به زنجیره ارزش جهانی متصل شود.

آرزوی همه ما بهره‌وری حکمرانی شماست.

 

نظر شما