شناسهٔ خبر: 67602118 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس مسافری به کجا رسید؟ واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس مسافری به کجا رسید؟

بنابر گفته مسئولان، امسال قرار است از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیرو‌های مسلح و سرویس مراکز مختلف برای جابه‌جایی مسافران در ایام اربعین استفاده شود.

صاحب‌خبر -

طی روزهای اخیر اخبار زیادی مبنی بر کمبود ناوگان جاده ای و اتوبوسی کشور به گوش می‌رسد اخباری که حتی خود مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آن را تایید کرده و اعلام می‌کنند که حدود ۶ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی در کشور کمبود داریم.

در همین رابطه داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسی در کشور  و آسیبی که این بخش پس از همه گیری کرونا دید، گفت: با وجود این مشکلات سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابه‌جایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت.

امانی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخل باشد. مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد.

معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین و کمبود ۶ هزار ناوگان اتوبوس برای اربعین امسال، خاطرنشان‌کرد: امسال قرار است از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و غیره در ایام اربعین استفاده شود.

امانی یادآور شد: در بودجه‌های سنواتی دو سال گذشته، واردات اتوبوس‌هایی با کارکرد کمتر از پنج سال اجازه داده شد که با تلاش‌های انجام شده گره‌های کار باز شد و ثبت سفارش این اتوبوس‌ها آغاز شده است و امیدواریم که برای اربعین سال بعد این اتوبوس‌ها به ناوگان افزوده شود. در این زمینه و در جهت رفع نیازها، قرار شد از ناوگان طرف عراقی نیز استفاده شود.

بلیت مسیرهای کوتاه کمیاب است

براساس این گزارش در رابطه با موضوع کمبود ناوگان اتوبوسی نه تنها مسئولان راهداری کشور بلکه خود مسافران هم همواره در تماس تلفنی با باشگاه خبرنگاران جوان بر این بحث تاکید دارند به طوری که  مولایی یکی از مسافران مسیر اصفهان در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه من به دلیل آنکه دانشجو هستم همواره  در هفته حداقل دو تا سه بار باید به اصفهان سفر کنم گفت: در یکی دو سال گذشته کمبود بلیت یک معضل بسیار بزرگ برای من به عنوان دانشجو و سایر هم دانشگاهیان محسوب می شود چراکه هر بار برای خرید بلیت به پایانه ها مراجعه کرده و یا حتی بخواهیم خرید اینترنتی داشته باشیم به هیچ عنوان پیدا نمی شود و این موضوع باعث شده که رفت وآمد برای ما بسیار دشوار شود‌. بلیت اتوبوس هم مانند خرید بلیت هواپیما کمیاب و حتی در برخی از مسیرها نایاب شده و برای خرید آن حتما باید پارتی داشته باشیم. 

همچنین یکی دیگر از مسافران مسیر همدان هم در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه برای خرید بلیت اتوبوس‌ اگر کار فوری وجود داشته باشد بسیار کم امکان دارد که مسافر بتواند بلیت خریداری کند گفت: این روزها کمبود بلیت اتوبوس واقعا برای افرادی که در گذشته با اتوبوس به شهرهای نزدیک و یا مسافت های کوتاه سفر می کردند تبديل به یک معضل بزرگ شده است‌.

۷هزار دستگاه اتوبوس مسافری امکان تردد در مسافت‌های کوتاه را دارند

در همین رابطه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار ناوگان اتوبوسی مسافری داریم که از این تعداد ۷ هزار دستگاه تنها امکان سفر به مسیرهای با برد کم و یا متوسط را  دارند گفت : حدود ۷ هزار دستگاه امکان تردد برای مسیرهای بلند را دارند که  این تعداد هم جوابگوی نیاز مسافران نیست‌. برای نوسازی ناوگان اتوبوسی هم از ظرفیت داخلی وهم از ظرفیت واردات استفاده کرده ایم که امیدواریم بخشی از آنها تا پایان سال وارد کشور شود.

او بیان کرد: سازمان راهداری با تلاش تمامی دستگاه ها سعی می‌کند بخشی از  نیازهای مسافری بخش اتوبوس را از طریق واردات پاسخ دهد‌ برای ایام اربعین امسال ما از تمامی دستگاه های دولتی و کارخانجات تقاضا داریم که ناوگان خود را در این ایام در اختیار سازمان‌ راهداری قرار دهند تا بخشی از  مسافران از این طریق جابه جا شوند‌.

تعداد اتوبوس های مسافری نصف شد

براساس این گزارش همچنین عامری رئیس اتحادیه ناوگان اتوبوسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بخش عمده ای از اتوبوس های مسافری به دلیل عدم حمایت و به صرفه نبودن جابه جایی مسافران به معادن و یا کارخانجات رفته اند. در سال (۱۴۰۰) ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه داشتیم که هم‌اکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه در حال خدمت رسانی در سطح کشور هستند که براساس آمار ناوگان جاده‌ای کشور نصف شده است.

او تاکید کرد: هزینه های نگهداری اتوبوس از جمله تهیه قطعات، لاستیک و  موتور بسیار بالا است و همین موضوع باعث شده که رانندگان انگیزه ای برای خریدو یا نگهداری اتوبوس نداشته باشند‌.

مشکلات واردات اتوبوس‌ برطرف شد

خردادماه سال گذشته بود که باتوجه به شرایط محمد مخبر مصوبه دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم‌تر از پنج سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

طبق مصوبه ابلاغ شده و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران اربعین حسینی، به وزارت صمت مجوز داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صمت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند.

در خصوص واردات این دو هزار دستگاه اتوبوس  داریوش امانی رئیس سازمان راهداری اعلام کرده است که مشکلات ترخیص اتوبوس ها وثبت سفارش آنها برطرف شده است و شرکت های حمل ونقلی بزودی می‌توانند ناوگان خود را وارد کشور کنند به طوری که یکی از شرکت ها تا به امروز ۷۰ دستگاه اتوبوس وارد کرده است .

گفتنی است، با نزدیک شدن به ایام تعطیلات محرم و همچنین بعد از آن سفرهای اربعین امیدواریم برنامه ریزی لازم از سوی دولت برای رفع کمبود اتوبوس هرچه سریع‌تر به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد. 

خبرنگار: محبوبه کباری 

نظر شما