شناسهٔ خبر: 67600969 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سه برند فراموش شده دنیای گوشی های موبایل که زمانی پادشاه این بازار بودند

صاحب‌خبر -

امروز سه برند سابقا مطرح در دنیای گوشی های موبایل را معرفی می‌کنیم که امروزه فراموش شده و فعالیت خود در این بازار را متوقف کرده‌اند.

صنعت گوشی های موبایل تا کنون پذیرای اسامی بزرگی بوده که برخی از آن‌ها همچنان با قدرت در بازار فعال هستند و برخی دیگر فعالیت خود را متوقف کرده و به فراموشی سپرده شده‌اند. در میان این کمپانی‌های فراموش شده در دنیای گوشی های موبایل چندین برند سال‌ها در نوک قله تکنولوژِی و دستاوردهای فنی در حوزه گوشی‌های موبایل فعالیت داشته و باور این که دیگر در این بازار جضور ندارند اندکی سخت به نظر می‌رسد.

سه برند فراموش شده گوشی های موبایل که روزگاری بسیار معروف و مطرح بوده‌اند

در ادامه قصد داریم در گجت نیوز به معرفی سه برند سرشناس در بازار گوشی های موبایل بپردازیم که مدتی است به فراموش سپرده شده و فعالیت خود در این بازار را متوقف کرده‌اند.

لیست امروز البته برندهایی مثل موتورولا یا نوکیا که به تملک کمپانی‌های دیگر درآمده‌اند را شامل نشده و صرفا به نام‌هایی اختصاص خواهد داشت که به‌طور کامل از بازار خارج شده‌اند.

ال جی

شاید جوان‌ترها ندانند؛ اما ال جی که امروزه بیش از همه به‌خاطر تلویزیون‌های OLED، ساندبارها و لوازم خانگی‌اش شناخته می‌شود، زمانی یکی از سرشناس‌ترین گوشی‌سازان در دنیا به شمار می‌رفت.

ال جی ال جی

ال جی دو خانواده پرچمدار سری G و سری V را به بازار عرضه می‌کرد که هرچند در ابتدا تفاوت‌هایی اندک با یکدیگر داشتند، اما در نهایت به محصولاتی کاملا مشابه با یکدیگر تبدیل شدند. آنچه پرچمداران ال جی را به محصولاتی منحصربفرد در بازار تبدیل می‌کرد، تمرکز ویژه آن‌ها روی کیفیت صدا بود؛ به‌طوری که تمامی اعضای خانواده سری V ال جی به همراه محصولات خانواده G (از ال جی G5 به بعد) از تبدیل‌کننده دیجیتال به آنالوگ با رزولوشن بالا مجهز بودند و میکروفون‌هایی بسیار باکیفیت را در اختیار کاربران قرار می‌دادند.

ال جی اوایل سال 2021 خروج خود از بازار گوشی‌های اندرویدی را به‌طور رسمی تایید کرد و به حضور درخشانش در این بازار خاتمه داد تا به فعالیت گسترده‌تر در سایر بازارها بپردازد.

در گجت نیوز بخوانید:
فروش گوشی ال جی وینگ به ۵۰ هزار دستگاه هم نرسید!

 

بلک بری

شاید گوشی‌های بلک بری در کشور ما به اندازه محصولات سامسونگ، اپل و برخی گوشی‌سازان چینی پرطرفدار نباشند، اما نمی‌توان منکر شد که این کمپانی نخستین برندی‌ست که گوشی‌های موبایل را وارد فاز تجاری کرد و به محصولاتی عمومی و محبوب تبدیل کرد.

برند فراموش شده گوشی موبایل برند فراموش شده گوشی موبایل

کمپانی بلک بری که در ابتدا با نام RIM یا Research In Motion شناخته می‌شد، در ابتدا در حوزه ساخت پیجر و دیگر دستگاه‌های مخابراتی فعالیت داشت؛ اما در سال 2003 توانست گام در مسیر تولید گوشی‌های مدرن گذاشته و نخستین گوشی موبایل خود، بلک بری 7230 را روانه بازار کند.

تا پیش از معرفی آیفون در سال 2007، بلک بری درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و علاوه بر محبوبیت فراوان نزد افراد عادی، کاربران تجاری فراوانی هم داشت. با این وجود آیفون با قابلیت‌های استثنایی مثل صفحه نمایش تمام لمسی و فروشگاه اپلیکیشن‌های اختصاصی توانست خیلی زود بر بازار گوشی‌های موبایل مسلط شده و در کنار دستگاه‌های اندرویدی سهم بزرگی از بازار بلک بری را از آن خود کند.

نتیجه افزایش چشمگیر محبوبیت آیفون و اندرویدی‌ها خروج کامل Blackberry از بازار در سال 2016 بود. این کمپانی به‌دنبال خروجی از بازار گوشی‌های موبایل تبدیل به یک کمپانی نرم افزاری شده و صرفا روی خدمات نرم افزاری و امنیتی تمرکز کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
بلک بری، از شکوه تا سقوط؛ داستانی غم انگیز در دنیای فناوری این گوشی بلک بری، یکی از بزرگترین شکست های صنعت موبایل در تاریخ بود جذاب ترین گوشی های بلک بری در تمام تاریخ

پالم

سال‌ها پیش از آن که دستیارهای هوشمند در بازار فراگیر شوند، «پالم پایلوت» دستگاهی فوق‌العاده محبوب نزد آمریکایی‌ها بود که بسیاری قابلیت‌های کنونی گوشی‌های مدرن را بدون منت به آن‌ها ارائه می‌کرد. کاربران این دستگاه قادر بودند لیست مخاطبین خود را به‌سادگی مشاهده کرده و رویدادهای تقویم را مدیریت کنند.

کمپانی پالم کمپانی پالم

با این وجود با ورود آیفون‌های اپل به بازار، پالم نیز احساس خطر کرد. در همین راستا این کمپانی با استخدام یکی از مهندسین سابق اپل سعی کرد گوشی هوشمند اختصاصی خود مجهز به سیستم عامل webOS را روانه بازار کند. نتیجه این تلاش پالم، گوشی Palm Pre بود که علیرغم استقبال اولیه، زمان عرضه در سال 2009 نتوانست چندان موفق ظاهر شود و فروش چندان خوبی را تجربه نکرد.

اندکی بعد، اچ پی کمپانی پالم را خریداری کرد و در صدد ساخت یک تبلت مجهز به سیستم عامل وب او اس برآمد. این تلاش اچ پی نیز البته نافرجام بود و در نتیجه آن، کمپانی پالم به دو قسمت تقسیم شده و هریک به کمپانی‌های دیگری واگذار شد. بخش سخت افزار و نام تجاری Palm به کمپانی TCL رسید و سیستم عامل webOS نیز سهم ال جی شد و در تلویزیون‌های هوشمند این کمپانی به کار گرفته شد.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ مورد از عجیب ترین گوشی های اندرویدی تاریخ اینها کوچکترین گوشی های موبایل حال حاضر جهان هستند

برچسب‌ها:

نظر شما