شناسهٔ خبر: 67600057 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان از اهدافش می‌گوید؛

چمنیان: استعدادیابی یک شَبه مقدور نیست؛ از برنامه‌مان عقب هستیم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران، گفت: ایران کشوری سرشار از استعداد است اما پیدا کردن این بازیکنان مستعد، کار مقطعی و کوتاه مدت نیست و باید با تشکیل شبکه‌ای سراسری آنها را به صورت مستمر در آکادمی‌ها و باشگاه‌ها تحت نظر داشت.

صاحب‌خبر -

عباس چمنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به زمان اندکی که تا آغاز بازی‌های کافا و آسیایی دارد، تاکید کرد: آنهایی که فوتبال را می‌شناسند می‌دانند ما در ایران، استان بدون استعداد نداریم. با این حال نیازمند یک شبکه استعدادیابی سراسری هستیم تا هیچ بازیکن مستعدی از چشم ما دور نماند. در این مدتی که مسئولیت تیم فوتبال نوجوانان را تقبل کردم و در هفته‌های گذشته، ۹ استان را بررسی کردم که گلستان استان آخر ما در نوار شمالی بود و بعد از آن به سراغ نوار جنوبی خواهم رفت تا بتوانم در حد توان و بضاعت تمامی استعدادهای کشورمان را از نزدیک دیده و روند فعالیت آنها را دنبال کنم.

وی ادامه داد: استعدادها، سرمایه‌های ما به شمار می‌روند، واقعیت این است که از برنامه خیلی عقب هستیم. سه ماه دیگر مسابقات آسیایی شروع می‌شود و باید این عقب ماندگی را با تلاش بیشتر جبران کرد. این استعدادیابی باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد و کار در مقطع زمانی کوتاه سخت است. در استان‌های جنوبی هم استعدادهای بسیاری داریم که باید آنها را دید و تلاش می‌کنم هیچ بازیکن مستعدی از چشم دور نماند اما باشگاه‌ها نیز باید در این راه همراه باشند تا بتوانیم بهترین خروجی را داشته باشیم.

چمنیان: استعدادیابی یک شَبه مقدور نیست؛ از برنامه‌مان عقب هستیم

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران تصریح کرد: این یک افتخار برای من است که در این رده در خدمت استعدادهای فوتبال کشورم باشم، هنوز بعد از سال‌ها یاد روزهای خوب فوتبالی هستم و با آن زندگی می‌کنم. باید سرمایه‌های امروز را آموزش داد تا در آینده برای اعتبار نام ایران و ایرانی به میدان بروند و پشتوانه خوبی برای تیم ملی فوتبال ایران باشند.

چمنیان یادآور شد: با طرحی که در حال انجام است ۱۴۰ تا ۱۵۰ بازیکن فراخوانده می‌شوند که در گروه‌های ۳۵ تا ۴۰ نفره در تهران آنها را تحت نظر خواهیم داشت و ارزیابی نهایی انجام می‌شود که از این تعداد ۴۰ نفر انتخاب می‌شوند. طبق برنامه یک ماه بعد از آن باید به کافا برویم و بعد از دو ماه هم باید در مسابقات آسیایی بازی کنیم. گروه سختی هم داریم که بدون شک بازیکنان محک جدی خواهند خورد. مرحله مقدماتی رقابت‌های کمتر از ۱۷ سال قهرمانی آسیا در شرایطی برگزار می‌شود که تیم فوتبال نوجوانان کشورمان در گروه A این مسابقات در کنار اردن، سوریه، هنگ‌کنگ و کره شمالی قرار گرفته که این بازی‌ها به میزبانی اردن برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه همواره از کارهای سخت استقبال می‌کنم گفت: این تیم‌ها در رده‌های سنی خود هزینه بسیار کرده‌اند و حریفان آسانی نخواهند بود. امیدوارم بتوانیم نتایج قابل قبولی کسب کنیم و از اعتبار فوتبال ایران دفاع کنیم.

چمنیان: استعدادیابی یک شَبه مقدور نیست؛ از برنامه‌مان عقب هستیم

سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران در واکنش به این سئوال که چرا بازیکنان خوب و با کیفیت ما در رده‌های سنی در ادوار گذشته محو شده و در ادامه نامی از آنها شنیده نمی‌شود، گفت: این خود نکته قابل تاملی است. وقتی در مورد مراحل پرورش یک بازیکن صحبت می‌کنیم باید به مقوله استمرار دقت داشت و اگر مقطعی کار کنیم حتی ممکن است استعداد از چرخه کار حذف شود. خوشبختانه صدور مجوز حرفه‌ای در این راه کمک حال خواهد بود چراکه آکادمی به معنای واقعی یکی از الزامات فیفا است. این آکادمی با مدارس فوتبال تفاوت دارد و باید کار به صورت مستمر، طبق برنامه و در همه رده‌های سنی دنبال شود تا خروجی کار مشخص شود. باید خوش‌بین بود که با این طرح آکادمی‌های فوتبال به معنای واقعی فعالیت کنند.

چمنیان در مورد دور دوم سفرهای خود و بازدید از نوار جنوبی کشور یادآور شد: بعد از این اردو که ۲۳ تیرماه تمام می‌شود به هرمزگان خواهیم رفت تا نوار جنوبی و استان‌های خوزستان و بوشهر را هم ببینیم. قبلا کرمان را بررسی کردیم و بعد از آن هم به استان‌های فارس و اصفهان سرکشی می‌کنیم.

چمنیان: استعدادیابی یک شَبه مقدور نیست؛ از برنامه‌مان عقب هستیم

وی در پاسخ به این سئوال که چرا تعداد بازیکنان تهرانی نسبت به جمعیت و امکانات قابل قیاس با بازیکنان شهرستانی نیست، افزود: این معضل به مدارس و تیم‌های پایه بازمی‌گردد. متاسفانه شاهد سازندگی کمی بودیم و این باید برطرف شود. در تهران بازیکنانی از مازندران، گلستان و سایر استان‌ها حضور دارند اما بچه‌های تهرانی کم هستند و باید در این خصوص تامل کرد.

گفتنی است عباس چمنیان که مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا است، در جام‌جهانی نوجوانان در سال ۲۰۱۷ موفق شد تیم ایران را با نتایج درخشان به جمع ۸ تیم برتر جهان برساند.

نظر شما