شناسهٔ خبر: 67599387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«ابوالحسن ۶۰۰»؛ قربانی قدرت طلبی «الجولانی»

تسنیم

«ابومحمد الجولانی» سرکرده گروهک تروریستی تحریرالشام در راستای تحکیم موقعیت اش در این گروه تروریستی اقدام به برکناری فرمانده شاخه نظامی این گروهک کرد تا بعد از ابوماریا قحطانی، دومین قربانی پروژه حذف رقبای داخلی در تحریر الشام لقب بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اوضاع سیاسی در مناطق تحت کنترل تروریست‌های تکفیری تحریرالشام در نتیجه اختلافات داخلی میان سرکردگان این گروهک آشفته است. محمد الجولانی، سرکرده گروهک تحریرالشام، در ادامه اقدامات‌اش در راستای قبضه کردن قدرت، فرمانده شاخه نظامی این گروهک «أبو الحسن الحموی» ملقب به «ابوالحسن ۶۰۰» را برکنار کرد.

ابوالحسن ۶۰۰ در کنار «ابوحسین اردنی» و «مختار الترکی» قوی‌ترین شخصیت‌های جناح نظامی تحریرالشام هستند که فرماندهی گردان‌های شبه نظامیان را بر عهده داشتند. براساس گزارش «العربی جدید»، ابوالحسن ۶۰۰ با نقش آفرینی «ابواحمد»، رئیس دستگاه اطلاعاتی تحریرالشام و پس از آنکه به اتهام افشای اطلاعات دستگیر و سپس آزاد شد، از مسئولیت فرماندهی نظامی تحریرالشام کنار گذاشته شد.

گروه های تروریستی در سوریه , آخرین تحولات سوریه , ادلب ,

فرمانده شاخه نظامی تحریرالشام درحالی از مسئولیت خود کنار گذاشته شد که سه ماه قبل نیز «ابوماریا القحطانی»، نفر دوم گروهک تحریرالشام مدت کوتاهی بعد از آزادی از زندان، در جریان بمب‌گذاری در منزلش در شمال ادلب کشته شد. در آن زمان این فرضیه مطرح شد که ابوماریا به‌ دست دستگاه امنیتی الجولانی با هدف از میان برداشتن مهم‌ترین رقیب وی در ساختار تحریرالشام صورت پذیرفته است.

گفته می‌شود الجولانی در راستای قبضه کردن قدرت درحال حذف چهره‌های مهم در تحریرالشام است و در این راستا با سوءاستفاده از اختلافات موجود میان شاخه نظامی با دستگاه اطلاعاتی، درحال حذف افراد تاثیر گذار است.

استان ادلب در شمال غرب سوریه برای سال های متمادی به مأمن تروریست‌های تکفیری تبدیل شده و طی ماه‌های اخیر شاهد بی‌ثباتی ناشی از رقابت داخلی میان گروهک‌های تروریستی بوده است. دو هفته قبل گزارش شد که محمد الجولانی، سرکرده تحریرالشام توسط عناصر «جیش‌الاحرار» مسموم شده است.

این هرج و مرج سیاسی و امنیتی در شرایطی است که اوضاع انسانی در ادلب فاجعه‌بار گزارش شده و دارودسته‌های تروریستی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و کشورهای غربی را به‌جای تخصیص به آوارگان، برای خود مصادره می‌کنند. مناطقی که میزبان اردوگاه‌های آوارگان در ادلب است به‌دلیل نبود امکانات بهداشتی و آموزشی در شرایط بدی قرار دارند و ساکنین این مناطق خواستار ورود دولت سوریه برای پایان دادن به وضعیت اسفبار این منطقه هستند.

رقابت‌های خشونت‌بار و وضعیت بد معیشتی منجر به اعتراضات سراسری در ادلب و حومه آن شده است که در جریان آن معترضین خواستار سرنگونی حکومت الجولانی شده اند. مناطق مختلف شمال غرب سوریه طی ماه‌های اخیر بارها شاهد درگیری و تیراندازی از طرف نیروهای امنیتی تحریرالشام بوده است و تعدادی نیز در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما