شناسهٔ خبر: 67616525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ادعای تازه دبیرکل ناتو درباره عضویت اوکراین

اقتصادنیوز:‌ «ینس استولتنبرگ» دبیر کل فعلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) در سخنانی گفت: هنوز برای صحبت درباره عضویت اوکراین در این سازمان زود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا به نقل از اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو اظهار داشت: هنوز خیلی زود است که بگوییم اوکراین چه زمانی به عضویت ناتو در می‌آید.

وی تصریح کرد: برای دعوت از یک متحد جدید، ما نیاز به اجماع داریم و همه متحدان موافق هستند که اوکراین به عضویت آن در خواهد آمد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم دقیقا چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان سفر به کی‌یف در ماه آوریل، گفت: اوکراین جایگاه مناسبی در ناتو دارد و این ائتلاف در مسیری غیرقابل بازگشت به سمت عضویت اوکراین است ولی این امر باید در زمان مناسب خود اتفاق بیفتد.

روسیه بارها اعلام کرده است که به دلیل نگرانی های امنیت ملی مخالف عضویت اوکراین در ناتو است، اما هرگز با آرزوهای کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا مخالفت نکرده است.

پیشتر استولتنبرگ در گفت‌وگو با شبکه «اچ بی او» آمریکا خاطر نشان کرد که با وجود حرکت ناتو در راستای تقویت روابط با کی‌یف، کشورهای عضو این نهاد هنوز به اتفاق نظر در مورد اینکه آیا اوکراین باید بخشی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باشد یا خیر، دست نیافته اند.

وی افزود: لازمه عضویت در ناتو این است که استانداردهای این سازمان رعایت شود. ما به اوکراین برای مبارزه با فساد مالی کمک می کنیم، اما تمامی اعضای ناتو باید در مورد عضویت کامل کی یف در این سازمان به اتفاق نظر برسند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دبیرکل ناتو عنوان کرد که این سازمان روابطش را با اوکراین گسترش داده اما کی‌یف تحت پوشش بند پنجم منشور ناتو که مربوط به امور دفاع جمعی است، قرار ندارد.

این اظهارات دبیرکل ناتو در حالی مطرح می‌شود که تنش میان اوکراین و روسیه طی روزهای اخیر تشدید شده و کی یف خواستار حمایت غرب از جمله ناتو بوده است.

 

نظر شما