شناسهٔ خبر: 67598428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد مجارستان از برنامه‌ریزی ناتو در ایجاد یک ماموریت حمایتی برای اوکراین

تهران- ایرنا- «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان اظهار داشت: در حالی که وضعیت میدان جنگ در اوکراین همچنان بدتر می‌شود، اما خبرهای جدید حاکی از آن است که در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره آغاز یک ماموریت برای ارائه حمایت نظامی از کی‌یف بحث می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، پیتر سیارتو که ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان را در نشست ناتو در واشنگتن همراهی می‌کند، تصریح کرد که بوداپست مشارکت در این رویداد را ادامه «ماموریت صلح» خود [برای جنگ اوکراین] می‌داند که شامل سفرهای اخیر اوربان به کی‌یف، مسکو و پکن نیز می‌شود.

وزیر امور خارجه مجارستان در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» با بیان اینکه «هیچ راه حلی در میدان جنگ وجود ندارد» و «چطور ممکن است که بعد از گذشت ۲ سال و نیم [از جنگ اوکراین] هنوز این موضوع [برای مقامات غربی] واضح نباشد؟»، نوشت: ما این ایده‌ها را در نشست ناتو ترویج می‌کنیم.

سیارتو افزود که پیش‌نویس تصمیم‌گیری‌ها برای سه روز آتی [در نشست ناتو] نشان می‌دهد که آنها این موضوع را درک نکرده‌اند، به طوری که ناتو قصد دارد ماموریتی را برای حمایت از اوکراین آغاز کند.

این دیپلمات ارشد مجارستان با بیان اینکه «ما در حاشیه خواهیم ماند»، تاکید کرد که سلاح یا نیرو به اوکراین نمی‌فرستیم و در ماموریت تامین مالی کی‌یف شرکت نخواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه مجارستان همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت جنگ اوکراین، رو به وخامت است.

وی ادامه داد: شاهد حوادث غم‌انگیز و مرگ از جمله در میان کودکان هستیم و این دلخراش است. وضعیت بدتر خواهد شد. تعداد سلاح‌ها افزایش می‌یابد، پروپاگاندا جنگ قوی‌تر می‌شود و خطر جدی تشدید تنش‌ها وجود دارد.

سیارتو با اشاره به اینکه مجارستان هفته‌هاست که در این مورد هشدار داده است، افزود: تنها یک راه حل و یک راه برای توقف ویرانی‌ها و کشتارهای بی رویه، برای نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از اقدامات وحشتناک‌تر وجود دارد و آن برقراری «آتش‌بس» و آغاز «مذاکرات صلح» است.

از ۹ تا ۱۱ جولای (۱۹ تا ۲۱ تیرماه) واشنگتن میزبان نشست سران ناتو است که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این ائتلاف نظامی در سال ۱۹۴۹ (۱۳۲۸) برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر مجارستان در ۲ و ۵ ژوئیه (۱۲ و ۱۵ تیر) از کی‌یف و مسکو بازدید کرد. ویکتور اوربان ابتدا به زلنسکی و سپس به پوتین پیشنهاد کرد که امکان برقراری آتش‌بس در جنگ میان ۲ کشور و آمادگی برای گفت‌وگوهای صلح را بررسی کنند.

سفر اوربان به مسکو که تنها چند روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره ای اتحادیه اروپا توسط بوداپست انجام شد، مورد انتقاد ۲۷ عضو اتحادیه قرار گرفت.

مجارستان نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روابط گرم‌تری با روسیه دارد. این کشور به اوکراین سلاح ارسال نمی‌کند و اوربان نیز با انتقاد از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف، گفته است که چنین اقداماتی به تشدید جنگ منجر خواهد شد.

نظر شما