شناسهٔ خبر: 67598218 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در جلسه عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی مطرح شد:

استان مرکزی با ریزگردها و آلودگی‌های فسیلی و نیروگاهی درگیر است / ادامه روند گردوخاک‌های تابستانه می‌تواند در آینده به بحران جدی تبدیل شود

در جلسه عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی مطرح شد: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی در این استان به ویژه در شهر اراک است، گفت: استان مرکزی در نیمی از سال با چالش ریزگردها که بخشی از آن منشاء داخلی، برخی منشاء خارجی دارد همراه است و بخشی از سال نیز درگیر آلودگی‌های فسیلی و نیروگاهی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 14 روز ناسالم در شهر اراک به ثبت رسیده است که عمدتاً منشاء آن گردوخاک و ریزگردها است.

وی به تعداد روزهای ناسالم شهر اراک در بازه زمانی سال 1402 اشاره کرده و ادامه داد: اراک سال گذشته نیز 137 روز ناسالم را سپری کرد. از این تعداد روزهای آلوده در سال 1402 تعداد 100 روز مربوط ریزگردها و گردوخاک از کویرهای مرکزی بود و 37 روز نیز به آلاینده‌های فسیلی و نیروگاهی تعلق داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به مهمترین چالش‌های تالاب میقان اشاره کرده و اظهار داشت: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردها با چالش‌های دیگری از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه همراه است که می‌طلبد تدابیر جدی در این خصوص اندیشیده شود.  

یوسفی ابراز داشت: اجرای طرح‌های محیط‌زیستی در تالاب میقان اراک به تصویب رسیده که بخشی از این اقدامات نیازمند اعتبارات کمکی از سوی سازمان مدیریت بحران است. برای تهیه دستگاه‌های تراکسور در تالاب میقان 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که انتظار می‌رود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: گردوخاک‌های تابستانه بیشتر از سمت غرب کویر مرکزی ایران است و ادامه این روند می‌تواند در آینده به بحران جدی تبدیل شود.

رضا مرادی افزود: عمده گرد و خاک روزهای گذشته از سوی کویر قنوات است. بخشی از کویر میقان نیز بحرانی شده و باعث افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود و نیاز است در سطح ملی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: ریزگردها در 3 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از 19 روز تیر ماه، 17 روز با پدیده گرد و خاک همراه بوده است. هفته آینده نیز بادهای شرقی وجود دارد، اما انتقال گردوغبار با شدت کمتری خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی به بازه زمانی که گردوخاک و ریزگردها به وقوع می‌پیوندد اشاره کرده و اظهار داشت: معمولاً پدیده گردوخاک و ریزگردها با بادهای شرقی تا شهریور ماه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: آلودگی هوا در روزهای اخیر مزید بر افزایش مصرف برق شده است. دلایل اصلی این رخداد این است که مردم درب‌ها و پنجره‌ها را بسته‌اند و کولرها را بر روی دور زیاد قرار داده‌اند.

محمود محمودی افزود: استان مرکزی در چند روز اخیر برای سومین بار از پیک مصرف گذشته و به مصرف 77 هزار مگاوات نزدیک شده است. از دستگاه‌های اداری، صنایع و بخش خانگی درخواست می‌کنیم در کاهش مصرف برق همکاری لازم را داشته باشند.

وی به حجم بالای تأمین برق به دلیل تعطیلی ادارات اشاره کرده و ادامه داد: تعطیلی روز گذشته (دوشنبه) ادارات و استان مرکزی، به میزان 25 مگاوات در تأمین برق کمک کرد. تعطیلی ادارات نشان می‌دهد در مدیریت مصرف برق نقش مؤثری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: انتظار می‌رود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 20 و 21 تیر ماه سال جاری نیز ادارات استان تعطیل شود. چند استان کشور تعطیل شده است و انتظار است این تعطیلی در استان مرکزی نیز مجدد اعمال شود. 

انتهای پیام/

نظر شما