شناسهٔ خبر: 67598132 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری؛

فناوری بومی سامانه‌های نقشه‌برداری متحرک تا ۲ میلیارد تومان حمایت می‌شود

تهران - ایرنا - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بواسطه بنیاد ملی علم ایران، از طرح‌های توسعه طراحی و توسعه بوردها و نرم‌افزارهای مربوطه برای استفاده در سامانه موبایل‌ مپینگ زمینی و هوایی تا 80 درصد و حداکثر ۲ میلیارد تومان حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سامانه های موبایل مپینگ(Mobile Mapping) در فناوری‌های ژئوماتیک و ارزیابی‌های هوایی نقش مهم و راهبردی را در صنعت مهندسی نقشه‌برداری ایفا می‌کنند؛ این در حالی است که همچنان یک سامانه مستقل موبایل‌مپینگ برای رفع نیازهای کشور در داخل کشور توسعه داده نشده است. علاوه بر این، شرایط تحریم، موجب عدم تأمین و پشتیبانی از این نوع سامانه ها و صرف هزینه‌های بسیار بالا برای آن است.

سیستم موبایل مپینگ یکی از سیستم‌های روز دنیا در زمینه جمع آوری داده‌های مکانی است و اصطلاحاً به سیستمی را که بر روی معابر و یا جاده کار جمع آوری داده‌های لیزر اسکنیگ را انجام می‌دهد، سیستم موبایل مپینگ یا Dynamic ۳D Mapping System و یا Mobile Lidar گفته می شود.

همچنین محصولات ژئوماتیک طیف وسیعی از حوزه‌های فناورانه شامل فناوری‌هایی کاربردی در علوم زمین‌شناسی، سنجش از دور، نقشه برداری، ناوبری و سامانه تعیین موقعیت جهانی، هواشناسی و غیره را دربرمی‌گیرد.

فناوری ناوبری ترکیبی، یک حوزه رو به‌ رشد و از حیث امنیتی، اقتصادی و فناورانه، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و فناوری در نقشه برداری متحرک در سه دهه گذشته رشد بسیار پرشتابی داشته است. متأسفانه این حوزه چه در بخش تئوری و چه در بخش اجرا در بازار کار نقشه برداری ایران مغفول مانده است. از دلایل این وضعیت می‌توان به ضعف دانشی، تحریم، گران بودن فناوری و ملاحظات امنیتی در خصوص آن اشاره کرد.

شرکت های فناور فعال در حوزه هوافضا با هدف هدایت و کنترل متحرک مانند پهپاد یا ربات از الگوریتم‌های ناوبری ترکیبی استفاده می کنند، برخلاف مهندسی نقشه برداری، حساسیت بالایی در دست‌یابی به دقت‌های بالای مکانی ندارند؛ بنابراین در مهندسی نقشه برداری با چالش‌های بیش‌تری در خصوص افزایش دقت سامانه، مدل‌سازی خطاها، شناسایی و حذف خطاهای بزرگ، حل مسائل برآورد بهینه، اعتمادپذیری به نتایج و مانند آن مواجه هستند.

بر همین اساس و ناظر به ضرورت توسعه فناوری سامانه‌های نقشه برداری متحرک، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری بنیاد ملی علم ایران از طرح‌های پژوهشی و فناور در حوزه توسعه برد AHRS و نرم‌افزار مربوطه برای استفاده در سامانه موبایل‌مپینگ زمینی و هوایی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خروجی‌های مورد انتظار این طرح شامل توسعه فناوری بردهای الکترونیکی AHRS/GNSS با قابلیت اتصال به حداقل ۵ دوربین، نرمافزار محاسبات کالیبراسیون شتابسنج، ژیروسکوپ و مغناطیس سنج و محاسبات AHRS و گزارش فنی آزمون‌های عملی و نتایج پردازش‌ها و ارزیابی آن‌ها خواهد بود.

بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کلیه افراد واجد شرایط تا ۱۳ مرداد سال جاری فرصت دارند که پروپوزال خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند.

پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر دو میلیارد تومان، توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد.

بدیهی است بقیه هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تأمین شود.

نظر شما