شناسهٔ خبر: 67597951 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استانداردسازی بین‌المللی معادن برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: استانداردسازی جهانی در حوزه معادن، سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند و منجر به ارتباط و تعاملات خارجی و تجاری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بهرام شکوری امروز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های استانداردهای معدنی با هدف سرمایه‌گذاری امن در معادن و صنایع، اظهار داشت: در صورتی که استانداردهای داخلی، بین‌المللی نشود، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌های سرگردان را به سمت معادن جلب کنیم.

وی افزود: اکنون اقدامات خوبی در حوزه معادن و صنایع و ترجمه استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته است اگر با اصول علمی روز دنیا پیش برویم سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند خواهند شد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: زمانی که صنایع و معادن خود را با استانداردهای جهانی عرضه کنیم، صاحبان سرمایه می‌توانند اعتماد به سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به توسعه روابط خارجی گفت: در صورتی که با عقلانیت پیش برویم ارتباط با دنیا پیش خواهد آمد امیدواریم که در این دولت اتفاق‌های خوبی برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رقم بخورد.

بسته سرمایه گذاری معادن تدوین شده است

در ادامه این نشست، احمد فتاحی مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: کمیته تدوین ضوابط و معیارها در ایمیدرو تشکیل شد و اکنون استانداردها و دستورالعمل‌ها در معادن وجود دارد، ولی به‌روز نشده است.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: با توجه به دستورالعمل‌های روز دنیا، استانداردها بومی می‌شود و در این دولت تقسیم کار در حوزه اکتشاف صورت گرفته است.

وی با اشاره به معادن در اختیار دولت گفت: پهنه‌ها و معادنی که در اختیار دولت است، پس از اخذ گواهی کشف، فراخوان برای استخراج زده می‌شود و متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

فتاحی خاطرنشان کرد: گواهی کشف زمان بر بوده است که در این زمینه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شده، البته در برنامه هفتم توسعه به موضوع معدن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه بسته سرمایه‌گذاری معادن تدوین شده است، گفت: این بسته با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع فراخوان می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه ورود کند.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ابراز کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که در حوزه معادن و اکتشاف است بحث نظارت‌هاست، در این زمینه دستورالعمل داریم؛ ولی در زمان اجرا، نظارت‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد.

تاکید بر شفاف‌سازی در حوزه معدن

احسان پیری، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در ادامه این نشست تاکید کرد: باید بحث شفاف‌سازی در حوزه معدن اتفاق بیافتد، این قسمت در گذشته مهجور مانده بود.

وی با اشاره به استانداردهای بین‌المللی معادن گفت: پیاده‌سازی استانداردها نقطه عطفی برای معادن و اکتشافات است که در این زمینه مجموعه کتاب‌های استانداردهای بین‌المللی معادن ترجمه شد.

نظر شما