به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت امروز در سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن همایشهای برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت: امسال در شرایطی این گردهمایی را تشکیل میدهید که آموزش و پرورش با چالشهایی مواجه است.
وی افزود: مناسبترین فرصتی که امروز در اختیار دوستان آموزش و پرورش کشور قرار گرفته حضور نیروهای آگاه و باتجربه در آموزش و پرورش است تا جایی که ارزیابیهای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حکایت از این واقعیت دارد که در بین نظامهای ستادی، آموزش و پرورش از نیروهای باتجربه بهرهمند است.
سخنگوی دولت ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش و اعضای هیئت دولت همواره نسبت به مباحث آموزش و پرورش حساس هستند. به خاطر ندارم که پیشنهادی از سوی وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک به تسریع فعالیتهای این وزارتخانه به هیئت دولت مطرح شده باشد و این پیشنهاد رأی نیاورده باشد.
نوبخت ادامه داد: دولت امسال برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان هزینه کرد که این مازاد بر سقف اعتبارات مصوب دولت بود. برهمین اساس میتوان حمایت سازمان مدیریت و برنامهریزی را از آموزش و پرورش عنوان کرد.
وی گفت: سازمان مدیریت و برنامهریزی به جهت مأموریت خاص خود در هیئت وزیران با هر پیشنهادی که بار مالی آن در بودجه لحاظ نشده مخالفت میکند اما هر یک از پیشنهاداتی که از سوی آموزش و پرورش مطرح میشود شاهد هماهنگی سازمان مدیریت با آموزش و پرورش هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: در سال 1394 در شرایطی برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان بودجه اختصاص دادیم که دولت با مشکلات مالی مواجه است. بودجه سال 94 را با 24 هزار میلیارد دلار منابع ارزی تهیه و تنظیم کردیم در حالی که این رقم در سال گذشته چند برابر بود.
نوبخت تصریح کرد: در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور در بودجه بالغ بر 118 هزار میلیارد دلار بود.
وی با اشاره به اعتبارات آموزش و پرورش در سال 90 و 94، تصریح کرد: اعتبارات مصوب هزینهای در سال 1390 حدود 12 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال 94 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال 93، 19 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبارات مصوب هزینهای داشتیم و عملکرد پرداختی حدود 21 هزار میلیارد تومان بود. یعنی 107 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در سال 93 پرداخت شد.
سخنگوی دولت بیان کرد: حال که چنین رشدی در اعتبارات آموزش و پرورش و پرداختها به وجود آمده است این سوال پیش میآید که چهقدر به تعداد دانشآموزان و حقوقبگیران اضافه شده است؟ باید گفت که تعداد دانشآموزان از 12 میلیون و 300 هزار نفر به 12 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است. همچنین تعداد کارکنان از 949 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش یافته است.
*در دولت اعتقاد داریم متناسب با کاری که فرهنگیان انجام میدهند به آنها حقوق پرداخت نمیشود
نوبخت با اشاره به پرداختیها به فرهنگیان عنوان کرد: در دولت اعتقاد داریم متناسب با کاری که فرهنگیان انجام میدهند آنچه به عنوان حقوق در اختیار آنها قرار میگیرد قابل دفاع نیست. گاه پرداختیها به معلمان را به پرداختی به سایر بخشها مقایسه میکنیم که در برخی دستگاهها متوسط دریافتی از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است و در برخی از دستگاهها نیز میزان دریافتی از فرهنگیان کمتر است.
وی ادامه داد: نظام پرداختها نیاز به بازنگری دارد و در خصوص اصلاح نظام پرداخت در سازمان مدیریت و برنامهریزی در حال تلاش هستیم. در طول 4 سال گذشته میانگین حقوق معلمان از 830 هزار تومان به یک میلیون و 770 هزار تومان افزایش یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بودجه سال 94 دولت 236 هزار میلیارد تومان است اما مجلس دولت را موظف کرد به جای 236 هزار میلیارد تومان در شش ماهه اول براساس 220 هزار میلیارد تومان اعتبارات را تخصیص دهد حتی دریافت 220 میلیارد تومان نیز قابل تحقق نیست.
نوبخت افزود: در 5 ماهه اول سال 53 درصد تحقق منابع صورت گرفت و دولت با رقم نصف بودجه در حال اداره کشور است پیش بینی ما برای پایان سال تحقق 184 هزار میلیارد تومان است و براین اساس برنامهریزی کردهایم.
وی اظهار داشت: از این 184 هزار میلیارد تومان 147 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینهای، 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و 7 هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اعتبارات اختصاص یافته به آموزش و پرورش براساس بودجه 236 هزار میلیارد تومانی است، گفت: با وجود تنگناهای مالی دولت مصمم است برای تعلیم و تربیت فرزندان کشور سرمایهگذاری کند و این موضوع را اعتبارات هزینهای نمیدانیم و به آن به عنوان سرمایهگذاری نگاه میکنیم.
نوبخت گفت: دولت سال آینده برای رتبهبندی معلمان اعتباری معادل سه هزار میلیارد تومان علاوه بر سقف بودجه تخصیص خواهد داد.
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه از نظر شکلی و ماهوی با 5 برنامه قبل متفاوت خواهد بود. برنامه پنجم بالغ بر 235 ماده و یک هزار و 140 حکم داشت که جای تعجب است مگر هرچه احکام بیشتر باشد برنامه وزینتر خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: از آموزش و پرورش انتظار داریم احکام برنامه پنجم توسعه را بررسی کرده و آن احکامی که نیاز است در برنامه ششم توسعه پیشنهاد دهد.
انتهای پیام/