شناسهٔ خبر: 67595618 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم اقدامات انجام شده و نیازمند تکمیل این وزارت را اعلام کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه دومین اجلاس سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و در جمع خبرنگاران به تشریح مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت .

صاحب‌خبر -

به گزارش  روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از ایرنا وزیر علوم  در گفتگو با خبرنگاران در دو بخش، اقدامات شاخص انجام شده و نیازمند تکمیل این وزارت را تشریح کرد. 

اقدامات شاخص انجام شده 

زلفی گل گفت: پیش از دولت شهید رئیسی، ۱۰۱ مجله علمی ایرانی تحت نمایه بین‌المللی بودند که در سه سال گذشته، ۷۲ مجله اضافه شد و ۷۰ درصد به مجلات تحت نمایه بین‌المللی جمهوری اسلامی افزایش یافت.

وزیر علوم افزود: ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، راه‌اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها که در نیازهای کشور در آنجا ثبت می‌شود، ایجاد نظام سنجش و انگیزش جدید به این هدف که اساتیدی که تلاش می‌کنند از مزایای بیشتری برخوردار شوند، در سه سال گذشته اجرایی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دستورالعمل پژوهانه جامع بحث آموزانه مورد توجه قرار گرفت که بر همین اساس، به اساتید موفق در زمینه آموزش مبلغ حدود ۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

زلفی‌گل ادامه داد: پذیرش دانشجوی استادمحور که استاد دانشجو را از بین استعدادهای درخشان می‌پذیرد و ساماندهی موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در راستای نیازهای جامعه، راه‌اندازی سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) برای ثبت محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دوران دولت سیزدهم به سرانجام رسیده است.

اقدامات نیازمند تکمیل 

وی در خصوص کار انجام نشده وزارت علوم نیز گفت: کارهای بسیاری انجام نشده که یک مورد اصل سی‌ام قانون اساسی است که بر آموزش عالی در حد خودکفایی تاکید دارد اما این مورد به تنهایی در اختیار وزارت علوم نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید آن را مشخص کند.
زلفی‌گل ادامه داد: موضوع دوم، مهارت‌محور کردن آموزش است که ما گام‌هایی برداشتیم اما مطابق برنامه هفتم توسعه، باید دستورالعملی تهیه و در هیئت وزیران مصوب و اجرایی شود.
وزیر علوم اضافه کرد: اقدام انجام نشده دیگر، اختصاص بودجه ۱۵ درصد پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی مصوب در برنامه هفتم توسعه است که باید عملیاتی شود.
وی بیان کرد: صلاحیت و گواهی‌نامه استادی هم نیمه‌کاره ماند، در مورد خوابگاه‌های متاهلی اقداماتی انجام شد اما در حد نیاز دانشگاه نبود، به منظور ایجاد استادسرا برای اساتید تازه استخدام زمین تخصصی داده شده اما باید نهایی شود.
وزیر علوم گفت: یک بند قانونی در بودجه ۱۴۰۳ به عنوان تهاتر و مولدسازی آمده است که برای مثال دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در ۱۹ بخش تهران ساختمان دارد و برای یکپارچه کردن آنها باید تهاتر یا مولدسازی شود.
وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به علوم پایه‌، خاطرنشان کرد:‌ برای این منظور باید چاره‌ای اندیشیده شود یکی از راه‌ها این است که به جای چند دیپلمی، یک دیپلم داشته باشیم، هم اکنون نزدیک ۶۰۰ هزار نفر وارد رشته علوم تجربی می‌شوند و برای پذیرش ۲۰ هزار نفر در رشته‌های پرطرفدار، مابقی آنها که استعدادهای برتر هستند حذف می‌شوند در صورتی که اگر یک دیپلم داشته باشیم هم در آموزش و پرورش بهره‌وری افزایش می‌یابد و هم نخبگان در رشته‌های علوم پایه و انسانی وارد می‌شوند.
زلفی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر توصیه وزیر علوم به دولت جدید، تاکید کرد: یادمان باشد که همه در یک تیم و سوار یک کشتی هستیم بنابراین مراقب باشیم به این کشتی که نظام جمهوری اسلامی است آسیب نرسد.

دومین اجلاس سراسری سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با عنوان «سرآمدی، مهارت‌محوری و مردمی‌سازی» به میزبانی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

نظر شما