شناسهٔ خبر: 67594501 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد:

۱۱۳ نفر در روز انتخابات دستگیر شدند/ آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور/ پرونده کرسنت همچنان مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستگیری ۱۱۳ نفر در روز جمعه ۱۵ تیرماه و در دور دوم انتخابات افزود: این افراد مرتکب جرم و تخلف شده بودند که اغلب آنها در همان روز با تعهد و قرار تأمین مناسب و وثیقه آزاد شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در ششمین نشست خبری خود با گرامیداشت فرا رسیدن ماه محرم ماه حزن آل الله و شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش افزود: این ایام را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی و نایب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب مردم همچنین همه مردم مسلمان و شریف ایران اسلامی و همه آزادگان جهان تسلیت عرض می کنم.

وی یادآور شد: عشق به امام حسین علیه السلام عشق به همه خوبی ها است چراکه آن حضرت مظهر شجاعت، لیاقت، اقتدار، سخاوت و عدالت و الگویی برای همه انسانهایی است که می‌خواهند آزاداندیش و ظلم ستیز باشند.

جهانگیر اضافه کرد: امام حسین علیه السلام مظهر اخلاق و امر به معروف و نهی از منکر است و نافی ظلم و احیاگر ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اقدام امام حسین نماد جدایی راه حق از باطل، نور از ظلمت و شر از خیر است و از این‌رو به خود می‌بالیم که سالار ما حضرت امام حسین علیه السلام است.

جهانگیر افزود: امام حسین علیه السلام برای مقابله با بدعت‌ها و روشنگری تا لحظه شهادت از پای ننشست و نشان داد برای احیای اسلام ناب محمدی حتی امام معصوم نیز باید در راه حفظ ارزش های دینی جان خود را بگذارد و اگر هر سال مراسم عزاداری سالار شهیدان باشکوه‌تر برگزار می‌شود از این جهت است که راه سیدالشهدا مسیر و درس انسانیت و اخلاق و شکوه است.

انسجام و وفاق عمومی افزایش یافت

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب گفت: مردم با حضور خود به نوعی مشت محکمی بر دهان یاوه گویانی که ادعا داشتند مردم پای صندوق های رای نخواهند آمد، زدند.

وی ادامه داد: در سایه استقلال و آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم در حق سرنوشت خود سهیم هستند و در دنیا نظیری ندارد که طی ۶ ماه سه انتخابات بزرگ در یک کشور برگزار شود.

جهانگیر اضافه کرد: در پی برگزاری انتخابات انسجام ملی و وفاق عمومی افزایش یافت و امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر در راستای کاهش مشکلات مردم قدم برداریم.

هشدار به فعالان فضای مجازی

وی گفت: اکنون انتخابات به پایان رسیده است و باید رقابت‌ها به رفاقت ها تبدیل شود و به مسائل اساسی کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی بیشتر توجه شود.

سخنگوی قوه قضاییه به فعالان فضای مجازی نیز هشدار داد و گفت: در اظهار نظرهای خود مسائل اخلاقی، قانونی و شرعی مراعات شود و با ایجاد تفرقه اجازه خوشحالی به دشمن ندهند.

وی تصریح کرد: این توصیه ادامه دارد و اگر رفتارهای مجرمانه تداوم داشته باشد، به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

دستگیری ۱۱۳ نفر در روز انتخابات/ شناسایی ۴۵۰۰ صفحه اینستاگرام

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت ستادهای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی گفت: در دوران برگزاری انتخابات ستادهای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح تشکیل شد.

وی با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضایی ادامه داد: در این مدت ۳۹۸۰ نفر مورد توجیه و ارشاد قرار گرفتند همچنین ۱۰۰ نفر احضار شدند.

جهانگیر با اشاره به دستگیری ۱۱۳ نفر در روز جمعه ۱۵ تیرماه و در دور دوم انتخابات افزود: این افراد مرتکب جرم و تخلف شده بودند که اغلب آنها در همان روز با تعهد و قرار تأمین مناسب و وثیقه آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: در این مدت برای دو کانال خبری نیز اعلام جرم شد؛ همچنین ۴۵۰۰ صفحه در اینستاگرام که تلاش بر تشویق مردم برای تحریم انتخابات و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه داشتند نیز شناسایی شد.

آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس جمهور 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد شهید آیت الله رئیسی گفت: پیش از این هم اعلام شد؛ پس از حادثه جانگداز سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهانشان پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شد و هیاتی در این خصوص ماموریت یافت که همه جوانب را از لحاظ فنی بررسی کند و گزارشات لازم را بدهد.  

وی ادامه داد: این هیات تا این لحظه هنوز هیات گزارشی را برای قوه قضاییه ارسال نکرده و به محض اینکه گزارش هیات واصل و اقدامات قضایی شروع  شود، اطلاع رسانی لازم انجام می شود.

آخرین وضعیت پرونده کرسنت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت گفت: از سال‌های بسیار دور پرونده ای در این زمینه مطرح است و در دولت‌های مختلف برای کار کارشناسی تقاضاهای متعددی برای توقف رسیدگی مطرح شده است و شاید یکی از علل روند طولانی این پرونده این باشد که هر دولتی نظر خاصی داشت.

جهانگیر افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون برای تعدادی از متهمان در این پرونده رأی صادر و قطعی شده و حتی برای برخی احکام صادره اجرا شده است.

وی اضافه کرد: نسبت به برخی از افراد متهم در این پرونده، همچنان پرونده مفتوح است و برخی احضار شده‌اند و تحقیقات لازم انجام شده است و در رابطه با تحقیقات، مجدد با مراجع اجرایی به‌ویژه وزارت نفت استعلاماتی صورت گرفته است که پس از وصول گزارش‌ها به‌ویژه وزارت نفت اقدامات مقتضی و نتیجه تکمیلی اعلام می‌شود.

احضار بهره‌بردار معدن شازند

سخنگوی قوه قضایی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ریزش معدن شازند و بازداشت صاحب معدن گفت: بلافاصله پس از اخذ گزارش ریزش معدن شن و ماسه‌ای که در نزدیکی شازنده اراک بود مقامات قضایی در محل حاضر و دستورات قضایی لازم صادر شد.وی ادامه داد: دو جنازه از زیر آوار بیرون آورده شد و دو جنازه هنوز زیر آوار هستند.

جهانگیر افزود: بلافاصله پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده و بهره‌بردار معدن به اتهام تسبیب در قتل ناشی از بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی تحت پیگرد قرار گرفت و احضار شده و برای او قرار متناسب صادر شده و فعلاً آزاد است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پرونده ارجاع به کارشناسی شده و ظرف یک ماه آینده گزارش کارشناسی تکمیل خواهد شد و پرونده آماده اظهار نظر خواهد بود.

جهانگیر یادآور شد: روز قبل از حادثه انفجاری توسط بخش خصوصی برای فعالیت معدنی انجام شده که بحث میزان تقصیر بهره‌بردار و صاحبان معدن نسبت به ریزش معدن در حال بررسی است.

نظر شما