شناسهٔ خبر: 67593979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیپلمات‌های صهیونیست نگران روابط تل‌آویو و پاریس در پی جانبداری یک وزیر از لوپن

مریم مینایی

دیپلمات‌های صهیونیست اعلام کردند وزیر مهاجرت رژیم صهیونیستی با حمایت از «مارین لوپن» از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه به روابط با فرانسه ضرر وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پس از پیروزی ائتلاف چپ در انتخابات پارلمانی فرانسه، دیپلمات‌های صهیونیست نسبت به چگونگی لطمه وارد کردن آمیخای شیکلی، وزیر مهاجرت صهیونیست به روابط تل‌آویو با پاریس ابراز نگرانی کردند.

روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت یک مقام صهیونیست که در تماس‌ها و رایزنی‌های میان ۲ طرف مشارکت داشت رفتار شیکلی را «بمب دیپلماتیک» توصیف کرد.

تعدادی دیگر از دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص گفتند که «شیکلی به روابط با فرانسه آسیب وارد کرده است».

روزنامه هاآرتص در مورد جانبداری شیکلی از لوپن فاش کرد از زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد، شیکلی در حمایت از حزب لوپن (اجتماع ملی) بسیار صریح بوده است.

این روزنامه عبری نوشت پیشتر شیکلی در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر لوپن به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شود، برای اسرائیل یک اتفاق عالی خواهد بود.

روزنامه مذکور فاش کرد شیکلی نه تنها حمایت شخصی خود را از لوپن اعلام کرد، بلکه در همان مصاحبه تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با موضع وی در این مورد موافق است و نتانیاهو سخنان شیکلی را رد نکرده است.

حمایت شیکلی از لوپن تنها به قبل از انتخابات محدود نشد، بلکه به بعد از انتخابات نیز کشیده شد. وی در بیانیه‌ای گفت: «ملانشون نسخه فرانسوی جرمی کوربین است.» وی اشاره کرد ملانشون از اسرائیل متنفر است و از محکوم کردن وقایع هفت اکتبر خودداری کرد.

شیکلی در پست خود در شبکه‌های اجتماعی از لوپن تمجید و از امانوئل ماکرون انتقاد کرد و نوشت که لوپن در یک راهپیمایی در حمایت از «اسرائیل» پس از هفتم اکتبر سخنرانی کرد و ماکرون «ترجیح داد در آن شرکت نکند».

مداخله شیکلی و حمایت وی از لوپن مورد توجه وزارت خارجه فرانسه یا سفارت فرانسه در تل‌آویو قرار نگرفت، اگرچه هر ۲ تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تنش بیشتر میان روابط رژیم صهیونیستی و فرانسه به عناوین منفی مرتبط با انتقادات فرانسه از جنگ غزه، رسماً پاسخ ندهند.

پس از این رفتار شیکلی، یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مجبور شد با آغاز انتخابات فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس پستی را منتشر کند و در آن تاکید کرد اسرائیل در انتخابات فرانسه مداخله نمی‌کند و به دموکراسی فرانسه احترام می‌گذارد.

در همین رابطه، یک منبع دیپلماتیک به روزنامه هاآرتص گفت شیکلی در روابط خود با احزاب راست افراطی در اروپا کاملاً مستقل فعالیت می‌کند. در برخی مواقع مسؤولان وزارت امور خارجه حتی از جلساتی که وی برگزار یا بیانیه‌هایی که در این زمینه صادر کرده اطلاعی ندارند.

این منبع تاکید کرد: «شیکلی تا حد زیادی سیاست خارجی خود را خودش مدیریت می‌کند» و تأکید کرد که «فرانسه تنها یک نمونه است».

نتایج انتخابات فرانسه که به پیروزی حزب چپ‌گرای «ژان لوک ملانشون» موسوم به «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» منجر شده، سرتاسر این کشور را در بُهت عظیمی فرو برده است؛ کشوری که هر سه حزب آن فاصله زیادی با کسب اکثریت کرسی‌ها در پارلمان دارند و برای نظام سیاسی آن که ۶۶ سال فرهنگ سازش و مصالحه را نداشته، تشکیل یک ائتلاف بادوام «دردناک» خواهد بود و شاید به نابودی ساختار کشور منجر شود.

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» از یهودیان فرانسه خواست به دنبال نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام خاک این کشور را ترک کرده و به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند.

آویگدور لیبرمن در ادامه افزود «ژان لوک ملانشون» رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» چندین مرتبه علیه یهود و دولت اسرائیل سخن گفته و حزب او نماینده یهودستیزی است که این امر بیانگر افزایش قابل توجه نفرت از اسرائیل است.

این اظهارات در حالی است که تل‌آویو به‌طور رسمی در مورد نتایج انتخابات فرانسه اظهارنظر نکرده است.

انتهای پیام

نظر شما