شناسهٔ خبر: 67593590 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ردپای قاره آفریقا در جام ملت‌های اروپا

حضور بازیکنان پرتعداد آفریقایی‌تبار از نکات برجسته این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رونق مهاجرت در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، جام ملت‌های اروپا را به یک رویداد فرهنگی متنوع‌تر از قبل تبدیل کرده است. در یورو ۲۰۲۴ شاهد حضور پرتعداد بازیکنان آفریقایی‌تبار بودیم.

کوین دانسو، مدافع ۲۵ساله اتریش، از شش‌سالگی در انگلیس تحت سرپرستی والدین غنایی بزرگ شد و در آکادمی ریدینگ رشد کرد. دانسو که برای تیم لانس در لیگ ۱ فرانسه بازی می‌کند، می‌توانست برای سه تیم ملی مختلف بازی کند. او ژوئن ۲۰۲۲ برای اولین بار از غنا دیدن کرد؛ سفری که تاثیر عمیقی بر او گذاشت.

در تیم ملی اتریش داوید آلابا که اصالتی نیجریه‌ای دارد نیز حضور دارد و در خط دفاع بازی می‌کند. 

زوج هجومی اسپانیا

ردپای قاره آفریقا در جام ملت‌های اروپا

اواخر دهه ۲۰۰۰ شاخصه بازی اسپانیا داشتن مالکیت توپ بالا در بازی‌ها و فوتبال صبورانه محسوب می‌شد اما همه چیز تغییر کرده است و نیکو ویلیامز و لامینه یامال، دو وینگر غنایی و مراکشی‌تبار، هستند که فوتبال سریعی بازی می‌کنند. دقیقاً همان‌طور که برادران بواتنگ، جروم و کوین پرینس به ترتیب در تیم ملی آلمان و غنا بازی کردند، نیکو و برادر بزرگترش ایناکی اکنون چنین شرایطی دارند. ایناکی تصمیم گرفته است برای غنا بازی کند و نیکو عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا است.

مراکش که ستاره‌هایی چون اشرف حکیمی و براهیم دیاز را ترغیب کرد تا پیراهن تیم ملی این کشور را به تن کنند، خیلی تلاش کرد تا یامال را نیز مجاب به پوشیدن پیراهن مراکش کند ولی این ستاره ۱۶ ساله تصمیم گرفت برای اسپانیا بازی کند. 

ردپای قاره آفریقا در جام ملت‌های اروپا

جمال موسیالا با سه گل زده در چهار بازی، عملکرد خوبی در یورو داشت. این بازیکن ۲۱ساله می‌توانست برای نیجریه نیز بازی کند. او پدری نیجریه‌ای دارد و در انگلیس رشد کرده است. وینگر بایرن مونیخ گفت: می‌توانستم برای نیجریه بازی کنم. این فکر به ذهنم خطور کرد و به‌خوبی به آن فکر کردم. مذاکرات خوبی با فدراسیون‌های نیجریه و آلمان داشتم و تصمیم گرفتم پیراهن آلمان را بپوشم.

ردپای قاره آفریقا در جام ملت‌های اروپا

کمتر از ۱۲ ماه پیش، دن ندوی، متولد لوزان، از احتمال حضور در سنگال صحبت می‌کرد. او به wiwsport گفت: از نظر من سنگال بهترین تیم آفریقاست. آنها این را در جام ملت‌های آفریقا نشان دادند و به جام جهانی راه یافتند.

اکنون سوئیس تیمی است که آفریقایی‌تبارهای زیادی دارد. یان مووگو، دروازه‌بان ذخیره تیم، مانوئل آکانجی، دنیس زکریا، بریل ام‌بولو، کوادوو دوآ و زکی امدونی همگی اصالت آفریقایی دارند.

منبع: بی‌بی‌سی اسپورت

انتهای پیام

نظر شما