شناسهٔ خبر: 67579415 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یورو ۲۰۲۴؛ نقش عمده‌ای که آفریقا در جام ملت‌های اروپا بازی می‌کند

رشد مهاجرت در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، بیش از هر زمان دیگری مسابقات یورو را تبدیل به رویدادی با تنوع فرهنگی بسیار کرده است. در یورو ۲۰۲۴، تعدادی از تیم‌های حاضر در مسابقات، بخشی از موفقیت خود را مرهون عملکرد بازیکنانی با اصلالت آفریقایی بوده‌اند. کوین دانسو بیشتر از دیگران این موضوع را نشان داد. این مدافع ۲۵ ساله، ستون فقرات اتریش، کشور زادگاه‌اش بود و این تیم را به مرحله یک‌هشتم نهایی رساند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: رشد مهاجرت در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، بیش از هر زمان دیگری مسابقات یورو را تبدیل به رویدادی با تنوع فرهنگی بسیار کرده است.
 
در یورو ۲۰۲۴، تعدادی از تیم‌های حاضر در مسابقات، بخشی از موفقیت خود را مرهون عملکرد بازیکنانی با اصلالت آفریقایی بوده‌اند.
 
کوین دانسو بیشتر از دیگران این موضوع را نشان داد. این مدافع ۲۵ ساله، ستون فقرات اتریش، کشور زادگاه‌اش بود و این تیم را به مرحله یک‌هشتم نهایی رساند.
 
دانسو از شش سالگی تحت سرپرستی یک خانواده غنایی در انگلستان بزرگ شد و در آکادمی‌های ردینگ و ام‌کی دانس تحصیل کرد.
 
با وجود زندگی در سه کشور مختلف، دانسو که برای تیم لانس در لیگ یک فرانسه بازی می‌کند، هیچ وقت ریشه‌ خود را فراموش نکرده است و در ژوئن ۲۰۲۲، برای اولین بار به غنا سفر کرد؛ سفری که تأثیر عمیقی بر او گذاشت.
 
او می‌گوید: «بسیار خوش‌شانس هستم که اتریش خانه‌ام و غنا خانه اجدادی‌ام است. فرهنگ، غذا، مردم و هر آنچه مربوط به غنا است، هویت من را شکل می‌دهند. همیشه تیم ملی فوتبال غنا را دنبال می‌کنم و هوادار دائمی آن هستم.»
 
پذیرش فرهنگ غنا و ویژگی‌های اجتماعی آن، به معنای نزدیکی با سایر فرهنگ‌های آن منطقه مانند نیجریه است. به همین دلیل ارتباط نزدیکی با هم‌تیمی‌اش در اتریش، دیوید آلابا با اصالت نیجریه‌ای، دارد و همیشه در مورد رقابت غنا و نیجریه در آفریقا با هم کری می‌خوانند.
 
زوج خط حمله اسپانیا
 
یورو ۲۰۲۴؛ نقش عمده‌ای که آفریقا در جام ملت‌های اروپا بازی می‌کندیامال (چپ) و نیکو ویلیامز (راست) با درخشش در خط حمله اسپانیا، توجه همگان را به خود جلب کرده‌اند
 
در دوران اوج‌گیری اسپانیا در عرصه ملی در اواخر دهه ۲۰۰۰، فوتبال این کشور متکی بر مالکیت توپ و مدیریت صبورانه بازی تعریف می‌شد.
 
اما اکنون اوضاع تغییر کرده است و در خط حمله «لا روخا»، نیکو ویلیامز و لامین یامال، دو بال سریع با اصالت غنایی و مراکشی-گینه استوایی حضور دارند.
 
به همان شکلی که راه برادران بواتنگ، جروم و کوین-پرینس، در دهه ۲۰۱۰ در عرصه ملی از هم جدا شد و یکی برای آلمان و دیگری برای غنا بازی کردند، نیکو و برادر بزرگترش ایناکی هم در مسیری متفاوت از یکدیگر قرار گرفتند.
 
هر دو در اسپانیا و از والدین مهاجر غنایی به دنیا آمده‌اند. خانواده‌ای که برای جستجوی زندگی بهتر از صحرای بزرگ عبور کردند.
 
اما با وجود پیوند برادری قوی بین آنها، ایناکی تصمیم گرفت برای غنا، کشور والدین خود و قهرمان چهار دوره جام ملت‌های آفریقا، بازی کند. اما برادر کوچکتر، نیکو، پیراهن تیم ملی اسپانیا را انتخاب کرد.
 
گل زیبای نیکو در پیروزی ۴-۱ مرحله یک‌هشتم برابر گرجستان، اولین گل او در یورو ۲۰۲۴ بود، اما قبلاً هم در این تورنمنت اثربخشی خود را به ویژه در پیروزی یک بر صفر مقابل ایتالیا، مدافع قهرمانی، نشان داده بود.
 
او می‌گوید: «ممکن است مسیر ملی مختلفی را انتخاب کرده باشیم، اما من همیشه به او (ایناکی) به‌عنوان الگو نگاه می‌کنم. حضور هر دو ما در جام جهانی ۲۰۲۲، تحقق یک رویا بود و والدین ما را بسیار خوشحال کرد. زیرا ما دو کشوری را نمایندگی کردیم که تاریخچه خانواده ما را تعریف می‌کنند.»
 
در آنسوی خط حمله، یامال بازیکنی بسیار خلاق است که قدرت تصمیم‌گیری‌اش فراتر از سنش است. تعداد کمی بازیکن شانزده ساله‌ بوده‌اند که مانند این ستاره بارسلونا در اولین تورنمنت خود چنین تأثیرگذار ظاهر شده باشند.
 
او برای حضور در تیم ملی اسپانیا تردید نداشت، اما مراکش امیدوار بود یامال را راضی به حضور در تیم ملی آن کشور کند، همان‌طور که در گذشته بازیکنانی متولد اسپانیا مانند اشرف حکیمی و براهیم دیاز این تیم را انتخاب کرده بودند.
 
درخشش «بامبی» برای مانشافت
 
یورو ۲۰۲۴؛ نقش عمده‌ای که آفریقا در جام ملت‌های اروپا بازی می‌کندموسیالا با سه گل در چهار بازی، به‌طور مشترک برترین گلزن یورو ۲۰۲۴ تا اینجای کار است
 
آلمان میزبان شاید پس از اسپانیا، تأثیرگذارترین تیم در یورو ۲۰۲۴ بود و با پیروزی سخت برابر دانمارک، به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید، اما در این مرحله مقابل اسپانیا حذف شد.
 
در حالی که بحث‌های فراوانی در مورد اثربخشی کای هاورتز در خط حمله و کنار گذاشتن فلوریان ویرتز در یک‌هشتم بوجود آمد، جمال موسیالا تنها قطعه بدون جایگزین در پازل خط حمله آلمان بود.
 
این بازیکن ۲۱ ساله بین دو راهی آلمان و انگلستان، اولی را انتخاب کرد، هرچند می‌توانست برای نیجریه هم از طریق پدر دو ملیتی خود بازی کند.
 
موسیالا در مصاحبه‌های اخیر، پرده از تأثیرپذیری‌اش از فرهنگ نیجریه‌ای برداشته است: «پدرم وقتی در کودکی و در انگلیس بودیم، غذایی نیجریه‌ای به نام فوفو را هر روز درست می‌کرد.»
 
بنابراین جای تعجب نیست که تصمیم‌گیری برای او چندان آسان نبوده باشد. او می‌گوید: «می‌توانستم برای نیجریه بازی کنم و خوب در مورد آن فکر کردم. در این خصوص مذاکراتی هم با نیجریه و هم با آلمان داشتم. در نهایت تصمیم گرفتم در آلمان که احساس راحتی بیشتری می‌کردم، بازی کنم.»
 
موسیالا که در روزهای ابتدایی حضورش، لقب «بامبی» را دادند، با دریبل‌های بلند و کیفیتی که دارد شیوه بازی آلمان را ارتقا داده است.
 
پیشتازان آفریقایی سوئیس
 
یورو ۲۰۲۴؛ نقش عمده‌ای که آفریقا در جام ملت‌های اروپا بازی می‌کنددان ندویه در بازی مرحله گروهی مقابل آلمان برای سوئیس گل زد
 
کمتر از دوازده ماه پیش، دان ندویه که در لوزان سوئیس به دنیا آمده است، امکان بازی برای سنگال، قهرمان وقت آفریقا، را داشت.
 
او می‌گوید: «برای من سنگال بهترین تیم آفریقا است و این را در جام ملت‌های آفریقا نشان داد و به جام جهانی راه یافت. من به این تیم بسیار علاقه‌مند هستم، اما تصمیم حضور در تیم ملی سنگال یا سوئیس به من بستگی نداشت.»
 
پس از یک فصل درخشان در سری‌آ فوتبال ایتالیا با بولونیا، او یکی از بازیکنان دعوت شده به تیم ملی سوئیس برای یورو ۲۰۲۴ بود، تیمی که به تنوع فرهنگی خود افتخار می‌کند.
 
یان مووگو، دروازه‌بان ذخیره، مانوئل آکانجی در خط دفاع، دنیس زکریا در خط میانی و در خط حمله، بریل امبولو، کوادو دواه و زکی امدونی همه اصالت آفریقایی دارند.
 
قبل از دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی و شکست مقابل انگلیس، سوئیسی‌ها به‌عنوان یکی از مدعیان چراغ خاموش دیده می‌شدند. پیروزی آنها برابر ایتالیا و تساوی در دور گروهی مقابل آلمان مطمئناً در این تصور نقش داشت.
 
سوئیس برابر آلمان میزبان، تا اواخر بازی با گل دقایق ابتدایی ندویه پیش بود و با ضربه سر دیرهنگام نیکلاس فولکروگ بازی به تساوی کشیده شد.
 
در ساختار روان سوئیس، توانایی ندویه در بازی بین خطوط، کشیدن بازی به کناره‌ها و ایجاد موقعیت در محوطه جریمه کلیدی بوده است. سوئیس یکی از تیم‌های درخشان جام ملت‌های اروپا بود که در ضربات پنالتی مقابل انگلیس حذف شد و نتوانست به نیمه‌نهایی برسد.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما