شناسهٔ خبر: 67592138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهر یزد با نگاه به حسینیه‌ها ثبت جهانی شد

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران گفت: در سالروز ثبت جهانی یزد هستیم، مشاوره خارجی پرونده ثبت جهانی یزد گفته بود که این شهر با نگاه به حسینیه‌ها و امام حسین(ع) ثبت جهانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، سیدحسن حسینی ظهر امروز _سه‌شنبه نوزدهم تیر_ به مناسبت ایام عزاداری محرم و صفر و آئین‌های عزاداری در شهر یزد اظهار کرد: همواره در یزد مجالس روضه‌خوانی زیادی برقرار است و تمام ۳۶۵ روز سال در جای‌جای شهر در منازل و حسینیه‌ها مردم محفل روضه‌خوانی برپا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ حسینیه در شهر یزد و هزار حسینیه در استان یزد داریم، افزود: شاهد این حقیقت هستیم که محلاتی که هئیت‌های فعال‌تری دارند، مشکلات محلی کمتری دارند و هیئت‌های فعال به مرور همه مشکلات زیرساختی محله را خودشان پیگیری و حل می‌کنند.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران ادامه داد: نمی‌خواهیم تنها به برند یزد حسینیه ایران اکتفا کنیم، بلکه می‌خواهیم تفکر یزد، حسینیه ایران را در تمام شهر و استان داشته باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه معتقد هستیم تفکر حسینیه بودن یزد به تمام معنا شکل می‌گیرد، تصریح کرد: دبیرخانه حسینیه ایران یک نهاد مردمی است که پس از تشکیل آن ۷۲ طرح و ایده تدوین و ارائه شد.

وی ادامه داد: از جمله این طرح‌ها و ایده‌ها شناسنامه‌دار شدن حسینیه‌ها و روضه‌ها، پیگیری برگزاری جشن‌ها در یزد، برپایی جشن در سطح پارک‌های شهر، راه‌اندازی پیاده‌روی و کاروان غدیر و گردشگری خارجی نیز اقدامات خوبی بود که انجام شده است.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران با اشاره به ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در عزاداری‌های یزد، تاکید کرد: از جمله ظرفیت‌های مهم در عزاداری‌ها، ظرفیت گردشگری معنوی و مذهبی آن است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۲۰۰ نفر گردشگری مذهبی و معنوی به یزد سفر داشتند.

حسینی اضافه کرد: به ظرفیت‌های یزد کم‌توجهی شده است، بعضی تورها از جمله کشورهای ترکیه تنها تور یزد و برنامه‌های مذهبی به‌ویژه آئین نخل‌برداری یزد بستند و توجه به معرفی شهرهای خواهرخوانده با یزد و کربلا با نگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به شهرداری و شورای اسلامی شهر پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: در سالروز ثبت جهانی یزد هستیم، مشاوره خارجی پرونده ثبت جهانی یزد گفته بود شهر یزد با نگاه به حسینیه‌ها و امام حسین (ع) ثبت جهانی شد.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران عنوان کرد: بررسی دقیقی در این خصوص که روضه‌ها تا چه حد بر اقتصاد و اشتغال کشور تأثیرگذار هستند، نشده است، اما توجه به روضه‌خوانی امری مردمی و کاری فرهنگی و اجتماعی است که حداقل زمینه اشتغال ۲۰ نفر را به صورت مستقیم دارد.

حسینی عنوان کرد: اتفاقات متعددی در روضه‌ها رقم می‌خورد، بسیاری از قهرها به آشتی تبدیل و شرایط ازدواج جوانان نیز مهیا می‌شود، بنابراین روضه‌ها ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی برای یزد دارد که در حسینیه ایران به آن کم‌توجهی شده است.

وی از برگزاری مراسم تجمع عاشوراییان برای نهمین سال در حسینیه امیرچقماق یزد با حضور همه هیئت‌های مذهبی خبر داد و گفت: این مراسم عصر روز شنبه با راه‌اندازی دسته سقا و با حضور بیش از ۵۰۰ سقای کودک و نوجوان آغاز خواهد شد.

نظر شما