شناسهٔ خبر: 67588046 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجمع بزرگ عاشورائیان یزد در روز هفتم محرم

حمید رضا دهقان

مسئول دبیرخانه بین المللی «یزد، حسینیه ایران» با اشاره به برگزاری تجمع بزرگ عاشورائیان یزد برای نهین سال در روز هفتم محرم در محل حسینیه امیرچخماق یزد، گفت: باید همانگونه که بر حفظ میراث ملموس یزد تاکید داریم، از میرات ناملموس یزدی‌ها از جمله بدعت گذاری‎ها در آیین‌های عزاداری محرم یزد حفاظت شود.

صاحب‌خبر -

«سید حسن حسینی» امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به نحوه شکل گیری و نامگذاری یزد به عنوان حسینیه ایران، گفت: قدمت ۵۰۰ ساله و کثرت عزاداری‌های روضه در تمام ایام سال و سبک خاص عزاداری یزدی‌ها و وجود بالغ بر هزار حسنینیه در استان یزد از ویژگی‌های یزد برای تبدیل شدن به حسنیه ایران است.

وی با اشاره به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مراسم‌ها به عنوان گنجینه بزرگی برای یزد، شعور و فرهنگ دینی یزدی‌ها ناشی از برگزاری این مراسم‌هاست.

حسینی با بیان این که باید تفکر حسنیه ایران باید در استان حکمفرما شود نه این که تنها به عنوان شعار مطرح شود، گفت: نیازمند ارتباط بیشتر متولیان حسینیه‌ها با مردم هستیم که در آینده باید روی آن پژوهش و اجرا شود.

وی با اشاره به طراحی ۷۲ ایده و طرح توسط دبیرخانه حسینیه ایران، از جمله آنها را شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌ها و هیات‌های عزاداری یزد، پیگیری برگزاری جشن‎ها در مناسبت‌های مختلف، پیگیری خواهرخواندگی شهرهای یزد و کربلا و نیز ایجاد کمیته گردشگری معنوی و مذهبی برای جذب گردشگران خارجی برای مشاهده آیین‌های دینی یزدیها که در برخی سالها تعداد آنها به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیده و اکنون نیز تورهای ویژه‌ای از برخی کشورها تنها برای بازدید از عزاداری‌های یزدیها در ماه محرم برشمرد.

مسئول دبیرخانه حسینیه ایران با اشاره به کثرت روضه خوانی‌های در یزد که بعضاً قدمت‌هایی افزون بر یک قرن دارند، گفت: اکنون در هر کوی و برزن یزد حتی در اماکن تاریخی یزد شاهد برگزاری روضه خوانی هستیم و این نه فقط صرف عزاداری نیست بلکه ابعاد متعدد دیگری را شامل می‌شود.

وی یکی از برنامه‎های مورد اهتمام در عزاداری‎های محرم دبیرخانه حسینیه ایران را برگزاری تجمع بزرگ عاشورائیان در راستای همبستگی بین هیاتهای عزاداری استان ذکر کرد و گفت: بر همین اساس امسال برای نهمین سال شاهد برگزاری تجمع هیات‌های عزاداری یزد بدون نقلید از دیگر شهرهای کشور و به عنوان یک مانور تشیع، همزمان با بسته شدن آب به روی اصحاب سیدالشهدا(ع) در روز هفتم محرم در محل حسینیه بزرگ امیرچخماق هستیم.

وی از راه اندازی دسته سقاها به تعداد بیش از ۵۰۰ سقای کودک و نوجوان در مراسم امسال و قبل از برگزاری مراسم‌ اصلی تجمع عاشورائیان خبر داد و گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته میزبانی این برنامه توسط هیاتهای استان در قالب برپایی موکب‌های عزاداری در مسیر این برنامه انجام خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: باید همان گونه بر حفظ میراث ملموس یزد تاکید داریم باید از میرات ناملموس یزدی‌ها از جمله آیین های عزاداری یزدی‌ها که امروز با برخی بدعت‌ها در حال نابودی است با همکاری دستگاه‎های اجرایی استان به ویژه اداره کل میراث فرهنگی یزد حفاظت شود.

این مسئول در پایان با اشاره به ثبت برخی آثار ناملموس یزد، آیین‎هایی مانند نخل برداری، پوش کشی حسینیه‌ها و سبک خاص پذیرایی در روضه خوانی‌ها را بی‌نظیر و تنها منحصر به یزدی‌ها خواند.

انتهای پیام

نظر شما