شناسهٔ خبر: 67591161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اگر قبلاً به HPV آلوده شده ایم، واکسن بزنیم؟

اگر تشخیص داده شده است که HPV دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز باید واکسینه شوید؟ پاسخ کوتاه بله است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر تشخیص داده شده است که HPV دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز باید واکسینه شوید؟ پاسخ کوتاه بله است.
نقل از وری ول هلث، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آنقدر شایع است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که تقریباً همه افراد فعال جنسی حداقل یک بار به آن مبتلا می شوند. اگر تشخیص داده شده است که HPV دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز باید واکسینه شوید؟ پاسخ کوتاه بله است. از آنجایی که چندین گونه از HPV وجود دارد، واکسیناسیون هنوز ایده خوبی برای شما است.

محافظت از سویه های HPV با واکسیناسیون
حدود 40 گونه از HPV وجود دارد که می تواند اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر سویه ها علائمی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می روند. گاهی اوقات، HPV منجر به زگیل تناسلی می شود.

HPV مسئول 99.7 درصد موارد سرطان دهانه رحم است و در سایر انواع سرطان‌های کمتر شایع، از جمله سرطان‌هایی که موارد زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نقش دارد:

مقعد
آلت تناسلی
واژن
ولووا
اوروفارنکس (گلو)

اثربخشی واکسیناسیون HPV (زمانی که HPV دارید)
دریافت واکسن HPV با تشخیص فعلی HPV عفونت را درمان نمی کند، اما می تواند از شما در برابر گونه هایی از HPV که تاکنون در معرض آن قرار نگرفته اید محافظت کند.

اکثر افراد مبتلا به HPV از نظر همه سویه ها مثبت نمی شوند. در حالی که واکسن HPV در صورتی مؤثرتر است که قبل از شروع فعالیت جنسی واکسینه شده باشید، این واکسن تا حدی از شما محافظت می کند، حتی اگر به یک یا چند نوع HPV موجود در واکسن ها آلوده شده باشید.


ادامه نظارت و غربالگری
زنان برای انجام تست HPV، تست پاپ، یا آزمایش ترکیبی HPV/Pap از سن 25 سالگی و پس از آن تا 65 سالگی هر پنج سال یکبار به پزشک مراجعه کنند.

کدام واکسن HPV را با بهتر است دریافت کنید
سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز گرفته است:

واکسن 9 ظرفیتی HPV (Gardasil 9, 9vHPV): واکسن غیر ظرفیتی (Gardasil 9) در برابر 9 نوع HPV (انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58) محافظت می کند.
واکسن چهار ظرفیتی HPV (گارداسیل، 4vHPV): از زگیل های آنوژنیتال که توسط انواع 6 و 11 HPV ایجاد می شوند، جلوگیری می کند.
واکسن دو ظرفیتی HPV (Cervarix، 2vHPV) : به طور خاص HPV نوع 16 و 18 را هدف قرار می دهد.
همه آنها در پیشگیری از انواع ویروس 16 و 18 که مسئول 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان هستند و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم ناشی از این انواع ویروس بسیار موثر هستند.

اگر من HPV دارم شریک زندگی من هم باید واکسینه شود؟
واکسینه شدن برای HPV باعث درمان آن نمی شود. با این حال، دریافت واکسن HPV به جلوگیری از گسترش HPV کمک می کند و احتمال پیامدهای نامطلوب را در صورت قرار گرفتن در معرض سویه دیگری از ویروس در آینده کاهش می دهد.

CDC توصیه می کند که جمعیت های زیر واکسن HPV دریافت کنند :

کودکان 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت می کنند.
نوجوانان و بزرگسالان 15 تا 26 ساله باید سه دوز واکسن HPV دریافت کنند.
افراد 9 تا 26 ساله با سیستم ایمنی ضعیف باید سه دوز دریافت کنند.
واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود . اگر بالای 26 سال دارید، با یک پزشک در مورد خطر عفونت های جدید HPV و مزایای احتمالی دریافت واکسن HPV صحبت کنید.

واکسن HPV برای افراد بالای ۲۶ سال مزایای کمتری دارد زیرا افراد بیشتری در این محدوده سنی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اند. علاوه بر این، واکسن HPV برای افراد مبتلا به آلرژی شدید که واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از مواد تشکیل دهنده واکسن داشته اند، آلرژی مخمری دارند یا باردار هستند، توصیه نمی شود.


HPV چطور منتقل می شود؟
HPV می تواند از طریق تماس پوست به پوست (در طول رابطه جنسی) یا رابطه دهانی منتقل می شود، اگرچه بیشتر در طول رابطه جنسی واژینال یا مقعدی منتقل می شود. این بیماری می تواند بدون علائم و نشانه از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

علائم همچنین ممکن است سالها پس از رابطه جنسی با فرد آلوده به HPV ایجاد شود. با این حال، استفاده صحیح از کاندوم و دم های دندانی در هر بار رابطه جنسی می تواند شانس ابتلا به HPV را کاهش دهد یا خطر ابتلا به عفونت را در شریک زندگی شما کاهش دهد.

آیا برای دریافت واکسن HPV باید باکره باشید؟
واکسن HPV در پیشگیری از گونه‌های HPV که مسئول اکثر سرطان‌های دهانه رحم در سراسر جهان هستند بسیار مؤثر است.

در حالی که این واکسن برای جوانان قبل از شروع فعالیت جنسی بسیار موثر است، برخی از بزرگسالان ممکن است همچنان واکسن HPV را دریافت کنند تا از آنها در برابر سویه هایی که هنوز در معرض آن قرار نگرفته اند محافظت کنند. اگر قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اید، استفاده صحیح از کاندوم و بند دندان در هر بار رابطه جنسی می تواند به کاهش خطر انتقال عفونت به شریک زندگی شما کمک کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما