شناسهٔ خبر: 67588893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ماجرای کودتای نوژه ؛ خشن‌ترین کودتای قرن بیستم چگونه شکست خورد؟

یک محقق تاریخ کودتای نقاب که به نام کودتای نوژه معروف شده است را خشن‌ترین کودتای قرن ۲۰ معرفی کرد و گفت: ۲ سازمان ام آی سیکس انگلستان و سیا در این کودتا نقش داشتند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش با استفاده از چند تن از افسران ارتش رژیم شاهنشاهی که در گروهی با نام «نقاب» متشکل شده بودند کودتایی با هدف بازگرداندن شاپور بختیار و نابودی نظام جمهوری اسلامی، طرح‌ریزی کردند. اما علی‌رغم تلاش کودتاگران، این توطئه قبل از عملیاتی شدن، کشف و خنثی شد.

بنابر گزارش رادیو مسکو، از چند ماه قبل از کودتا کارشناسانی به منظور سازماندهی کودتا و انجام نبرد‌های خیابانی با گذرنامه‌های انگلیسی و جمهوری آلمان فدرال و دیگر کشور‌های متحد امریکا به عنوان جهانگرد از ایران دیدن کردند و به آموزش عناصر کودتاچی و آماده کردن آن‌ها برای عملیات علیه نظام جمهوری اسلامی پرداختند. در این میان حداقل ۱۰۰ نفر از اعضای سازمان سیاوارد ایران شدند.

متعاقب این فعالیت‌های آمریکا، حمید نعمتی از فعالان کودتا توانست در مدت ۳۰ روز، ۴۰ نفر خلبان و همافر فنی را از پایگاه یکم هوایی مهرآباد در تهران و پایگاه سوم هوایی نوژه در همدان، جذب کند. علاوه بر این، کودتاچیان در پایگاه‌های وحدتی دزفول و اصفهان نیز نفوذ کرده و توانسته بودند تعدادی از خلبانان را جذب کنند. آن‌ها همچنین موفق شده بودند نظر ۶۰ خلبان و ۵۰۰ تن از افراد فنی و نظامی نیروی هوایی را جلب کرده و زمینه را برای پرواز ۳۰ فروند جنگنده در روز اجرای طرح کودتا فراهم کنند.

سران کودتا با ارتش بعث عراق هماهنگ کردند که در روز ۱۹ تیر ۱۳۵۹ و در ساعت مقرر وارد حریم هوایی منطقه شوند و در پی عملیات هوایی رژیم بعث، آژیر قرمز پایگاه که رمز شروع کودتا بود به صدا درآید و پرسنل هواپیما‌ها را مسلح و آماده پرواز کنند، به طور همزمان خلبانان وابسته به کودتا در ظاهر برای حرکت به سمت مرز‌ها و پاسخ به ارتش عراق و در واقع برای حرکت به سوی تهران و بمباران اهداف از پیش تعیین شده پرواز کنند.

قرار بود با رسیدن هواپیما‌ها به تهران بیت حضرت امام (ره)، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، پادگان ولیعصر (عج)، پادگان امام حسین (ع) و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود.

پس از بمباران‌های هوایی، هواپیما‌ها با شکستن دیوار صوتی به نیروی زمینی علامت می‌دادند که مرحله دوم کودتا را آغاز کنند. در این مرحله باید صدا وسیما، فرودگاه مهرآباد، ستاد ارتش جمهوری اسلامی، پادگان حر، پادگان قصر و پادگان جمشیدیه تسخیر شود و در سطح شهر تهران با اعمال خشونت و ارعاب حالت نظامی ایجاد شود، طبق برنامه اگر نفوذی‌های نیروی زمینی موفق نمی‌شدند صدا و سیما را تسخیر کنند، هواپیما‌ها آنجا را بمباران می‌کردند. بازگشت بختیار آخرین حلقه اهداف این کودتا بود.

اما کمی قبل از اجرای کودتا خلبانی که مسئول بمب‌گذاری بیت حضرت امام خمینی (ره) بود، به سراغ آیت‌الله خامنه‌ای رفت و برنامه کودتا را به آگاهی ایشان رساند.

رهبر انقلاب در شرح این ماجرا فرمودند: مسئله‌ی افشای توطئه‌ی کودتای پایگاه همدان -پایگاه شهید نوژه- بود؛ آن [جا]هم، افشای توطئه به وسیله‌ی یک افسر نیروی هوایی شد؛ یک افسر جوان خلبان نیروی هوایی -که من بعد‌ها در دوران جنگ آن افسر را دیدم که جانباز هم شده بود- سحر، تقریباً نصف‌شب، آمد پیش من در منزل ما و گفت که یک چنین قضیّه‌ای است و بنا است [کودتا کنند]؛ ما هم باور نمیکردیم؛ این جوان نصف‌شب خودش را -حالا داستانش مفصّل است- به اینجا و آنجا، به در و دیوار زده بود که شاید بتواند دستش برسد به امام، به امام خبر بدهد؛ نشده بود، به او گفته بودند برو پیش فلانی؛ آمد پیش من و گفت که قضیّه این است. خسته، افتاده، کوفته، ترسیده، آمد، من هم عناصر اطّلاعاتی را احضار کردم، به آن‌ها گفتم این جور دارد میگوید؛ رفتند همان روز [پیگیری کردند]. یعنی فردای آن روز قرار بود کودتا در تهران عملیّاتی بشود، یک جوان نیروی هوایی خنثی کرد همه‌ی این‌ها را.

<div id="video-display-embed-code_441357" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4782403/441357?width=400&height=300"></script></div>

چند ساعت پس از افشای کودتا به وسیله خلبان یاد شده، یکی از درجه‌داران تیپ ۲۳ نوهد نیز به کمیته مستقر در اداره دوم ستاد مشترک مراجعه کرد و پس از افشای کودتا و اعتراف به اینکه قرار است به همراه عده‌ای دیگر در براندازی جمهوری اسلامی شرکت کند، یک پاکت حاوی بخشی از طرح عملیات کودتا را در اختیار کمیته فوق قرار می‌دهد و پس از اطمینان از طرح کودتا، بلافاصله عوامل ضد اطلاعات ارتش، کمیته اداره دوم ارتش، نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران کودتا را خنثی کردند. بدین ترتیب، یک توطئه دیگر که از سوی امریکا پشتیبانی می‌شد، شکست خورد.

مجید نجف‌پور محقق تاریخ و نویسنده کتاب «دست خدا بر نقاب» در توصیف این کودتا می‌گوید: کودتای نقاب، خشن‌ترین کودتا در قرن ۲۰ محسوب می‌شود. متاسفانه زیاد روی این مسئله تمرکز نشده است. قرار بود که چهار هواپیما در بالای جماران به حرکت دربیاید و بمباران انجام دهد و ۷۵۰ پوند بمب ریخته شود که به کلی همه‌چیز حتی گونه‌های حیوانی نابود می‌شد. حمید نعمتی در بازجویی‌ها گفت که اگر ۵ میلیون نفر هم در جریان کودتا کشته شود باید کودتا انجام بگیرد. نام اصلی این کودتا نقاب است. طراحی آن با بختیار و غلامعلی اویسی است. متاسفانه اسناد خارجی در مورد این کودتا را نداریم و سازمان سیا چیزی منتشر نکرده است. دو سازمان ام آی سیکس انگلستان و سیا در این کودتا نقش داشتند.

حضرت امام خمینی (ره) سه روز بعد از خنثی شدن این کودتا با اشاره به این کودتای نافرجام فرمودند: «این اشخاصی که خیال کردند که یک کودتایی بکنیم و یک چند نفر را بکشیم و یک مثلاً جا‌هایی را بکوبیم این‌ها خیال می‏ کنند که یک جاست مرکز، یک محله است مرکز یا چند محله است مرکز. اگر فرض کنیم آن محل، آن محل کوبیده بشود همان طور که در کودتا‌های دیگر وقتی آن رأس را می ‏کوبیدند دیگر، دیگران کم کار داشتند یا کار نداشتند حالا هم این طوری است. حالا همه خانه‏‌ها مرکز است، همه افراد ملت ما سپاه اسلام هستند. مسئله، مسئله عقیدتی است نه مسئله مادی.»

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

نظر شما