شناسهٔ خبر: 67591308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تحلیلی بر ویژگی‌های شهید رئیسی در بیان رهبر معظم انقلاب؛

کلکسیونی از ویژگی‌های ممتاز دولت «کار و امید» در نگاه رهبری

کلکسیونی از ویژگی‌های ممتاز «رئیسی عزیز» را برخوردار از مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی کرده بود و داشتن مجموع این ویژگی‌ها برای همه رؤسای جمهور ایران اسلامی لازم و راهگشا است؛ به امید آنکه دولت جدید هم‌مسیر شهدای خدمت را ادامه دهد تا زحمات بی‌وقفه این شهید بزرگوار به بار بنشیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قدردانی از ویژگی‌های شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، شاه‌بیت دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت سیزدهم بود. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «خصوصیات شهید رئیسی، الگویی برای رئیس قوه مجریه است.»

از جمله شاخص‌های شهید رئیسی که رهبر معظم انقلاب به عنوان الگو مطرح کردند «امیدوار و خوش‌بین» بودن این شهید بزرگوار بود. این ویژگی، پیشران سایر خصوصیاتی است که می‌تواند کار را در قوه مجریه به سرانجام برساند چرا که با امیدواری، بن‌بستی در پیشبرد امور وجود ندارد و ادبیات «نمی‌شود» و «نمی‌گذارند» ماهیت خود را از دست می‌دهند. خوش‌بینی، تمام زیرمجموعه را به تحرک وامی‌دارد و با امیدواری همراه با خوش‌بینی، انگیزه کافی برای حرکت به سمت اهداف ترسیم شده در مجموعه تحت مدیریت تولید و بازتولید می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های ممتاز شهید جمهور که مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت «مردمی بودن» ایشان بود که این خصوصیت، یکی از وجه تمایزهای اساسی مسئول در حکمرانی اسلامی با مدیران در سایر شیوه‌های حکمرانی است. در میان مردم بودن و اکتفا نکردن به گزارش‌های مدیریتی، مشکلات و ظرفیت‌ها را به‌طور ملموس و غیرکلیشه‌ای در اختیار مسئول تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز می‌گذارد و کمک می‌کند تا هم سریع‌تر مشکلات را حل کند و هم ظرفیت‌ها و منابع را درست و بجا در مسیر حل مشکلات به کار گیرد و در ادامه راه اگر مشکلات باقی ماند، مردم احساس می‌کنند مسئولان اگرچه نتوانستند مشکلات را حل کنند، اما مسائل آن‌ها را درک کردند و در میانشان بودند.

«پرهیز از بیان حرف‌های دوپهلو یا ملاحظه خوشامد دیگران» دیگر ویژگی شاخص شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند. در نظر داشتن منافع ملی و ترجیح منفعت مردم بر مطامع جناحی، ناشی از وامدار نبودن است. مدیون این و آن بودن، منابع ملی را در اختیار این و آن قرار می‌دهد. گرداندن یک کشور برای خوشامد دیگران، موجب نارضایتی سایرینی می‌شود که عموم مردم به حساب می‌آیند و صاحبان منابع‌اند.

کلکسیونی از ویژگی‌های ممتاز دولت «کار و امید» در نگاه رهبر حکیم انقلاب

رهبر معظم انقلاب همچنین فعالیت‌های شهید رئیسی را «اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ» دانستند که لازمه پیشرفت‌های بزرگ است. بسیاری از سیاسیون با در نظر داشتن ملاحظات سیاسی، حفظ و ارتقای سبد رأی‌شان را مهم‌تر از اجرای طرح‌های بزرگ و در اصطلاح رأی‌سوز می‌دانند اما شهید رئیسی اینگونه نبود. تخصیص عادلانه یارانه‌ها، یکی از مواردی بود که نشان داد شهید رئیسی زمانی که از نظر کارشناسی، انجام یک اقدام اساسی برایش مسجل می‌شد، ابایی از عملیاتی کردن آن نداشت. بسیاری از همراهان دولت سیزدهم در سال اول دولت معتقد بودند جراحی اقتصادی باید در سال پایانی دولت دوم شهید رئیسی انجام شود که نیازی به اخذ رأی مجدد از مردم ندارد، اما شهید رئیسی اسیر این حساب و کتاب‌های سیاسی که کار و پیشرفت کشور را عقب می‌انداخت، نبود.

«معنویت و ذکر و دعا و توسل» از دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار در نگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی است. اشتغال شبانه‌روزی به مسائل جاری، غالباً فرصت دعا و توسل را از رئیس‌جمهور سلب می‌کند یا به حداقل می‌رساند اما شهید رئیسی، به عنوان یک رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی، از خودسازی معنوی هم غافل نبود.

کلکسیون این ویژگی‌ها است که «رئیسی عزیز» را برخوردار از مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی کرده بود و داشتن مجموع این ویژگی‌ها برای همه رؤسای جمهور ایران اسلامی لازم و راهگشا است.

دولت شهید رئیسی و شخص ایشان یک استثنا بود

حجت‌الاسلام سیداحمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: پیش‌تر رهبر انقلاب در بیاناتی فرمودند که دلم برای این شهید بزرگوار سوخت، چرا که با این همه کار عده‌ای قدر ایشان را ندانستند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تاکنون نشنیده بودیم که رهبر انقلاب چنین تعابیری را برای یک دولت و مجموعه‌ای که با ایشان همکاری می‌کنند به کار بگیرند؛ این همه حمایت و تعریف از صفات برجسته رئیس‌جمهور شهید و کابینه ایشان نشان می‌دهد که دولت شهید رئیسی و شخص خود ایشان یک استثنا بود.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: مقام معظم رهبری در حقیقت دست بر صفات برجسته این شهید بزرگوار گذاشتند که مهم‌ترین آن‌ها صداقت، اخلاص، خستگی‌ناپذیری و مردمی بودن ایشان بود و ایشان دولت سیزدهم را دولت «کار و امید» خطاب قرار دادند که برای تبیین هر صفت باید ساعت‌ها بحث شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید ما با تمام توان بدون اینکه خستگی برایش مفهوم داشته باشد به مردم خدمت کرد که محل شهادت ایشان گویای این مدعا است؛ نقطه صفر مرزی که برای خدمت به مردم انتخاب شده بود.

کلکسیونی از ویژگی‌های ممتاز دولت «کار و امید» در نگاه رهبر حکیم انقلاب

مظلومیت این دولت تلاشگر در قاب عکس پایانی مشخص بود

حجت‌الاسلام محمودی در تبیین مردمی بودن شهید جمهور ابراز کرد: شهید رئیسی از نزدیک مشکلات را می‌دید و دنبال می‌کرد. اینکه رئیس‌جمهور شخصاً بین توده مردم بیاید و از نزدیک بدون نامه و واسطه نظرات را بشنود، بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: شهید رئیسی بسیار امید به آینده و اعتقاد و اعتماد به درون کشور داشت و تلاش می‌کرد از پتانسیل درون کشور برای پیشرفت و آبادانی استفاده کند و اعتقاد داشت و هیچ ناامیدی در وجود ایشان نبود؛ ایشان در مورد مشکلات می‌گفت «می‌توان»، «می‌شود» و «رفع خواهد شد» و هرگز دیده یا شنیده نشد که ایشان بگوید «نمی‌توان» و «نمی‌شود» یا «شرایط آن موجود نیست.»

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رهبر معظم انقلاب تابع دیدگاه و رأی مردم هستند و با همه دولت‌ها همکاری می‌کنند و امید است دولت جدید و دولتمردان آینده ما مسیر شهدای خدمت را ادامه دهند تا این چند سال خدمت و زحمت هدر نرود.

وی با بیان اینکه هنوز داغ شهدای خدمت در دل برخی افراد جامعه زنده است، خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر رهبر انقلاب با دولت خدمت‌گزار جای دو شخصیت خالی بود و انداختن عکس یادگاری با رهبر معظم انقلاب در کنار تصاویر این دو شهید عزیز حاکی از خاص بودن دولت سیزدهم است؛ مظلومیت این دولت تلاشگر در این قاب عکس مشخص بود.

نظر شما