شناسهٔ خبر: 67588768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قاضی عسکر:حوزه های علمیه ایران و عراق محور فعالیت های گفتمانی قرار بگیرند

شهر ری - ایرنا - تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت : حوزه‌های علمیه در ایران و نجف با بهره‌مندی از تراث علمی کهن و عالمانی برجسته می توانند محور فعالیت‌های گفتمانی کنگره امناءالرسل قرار بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری، دبیر کنگره امناءالرسل روز سه‌شنبه با ابراز خرسندی از برگزاری کنگره نخست و نیز احیا آثار علمی آیت‌الله موسوی الخرسان، اظهارکرد: در شرایط کنونی به شدت نیازمند معرفی این گونه ظرفیت‌ها به بدنه علمی حوزه‌های جهان تشیع هستیم و رسالت کنگره امناءالرسل در این خصوص بسیار سنگین و مقدس است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: امروز حوزه‌های علمیه ایران و نجف با بهره‌مندی از تراث علمی کهن و عالمانی برجسته به عنوان قله های علمی و دانشی وجود دارند که می توانند محور فعالیت‌های گفتمانی کنگره امناءالرسل قرار بگیرند، لذا این حرکت، اقدامی شایسته تقدیر و حمایت از آن می بایست توسط تمام دستگاهها و نهادهای حوزوی و غیره صورت پذیرد.

دور جدید سلسله کنگره‌های علمی امناءالرسل آغاز شد

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه سلسله کنگره های امناءالرسل ، اسکندری افزود: دور جدید سلسله کنگره‌های علمی، دانشی و بین‌المللی امناء‌الرسل با همکاری مراکز و نهادهای علمی، فرهنگی و مذهبی حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف برگزار می‌شود.

اسکندری اظهار کرد: خوشبختانه نخستین کنگره علمی‌امناءالرسل با موضوع تکریم و تجلیل از مقام علمی حضرت آیت الله محمدمهدی موسوی الخرسان(ره) با همکاری حوزه‌های علمیه قم و نجف و نیز اعتاب مقدس عراق و ایران با موفقیت برگزار شد و بحمدلله برکات و ثمرات علمی و معرفتی فراوانی در نهادینه کردن گفتمان حوزه علمیه نجف و قم به همراه داشت.

وی ادامه داد: به برکت برگزاری نخستین کنگره، زمینه بسیار مناسبی در تعامل و تبادل این دو پایگاه علمی جهان تشیع به وجود آمده است.

اسکندری با بیان اینکه در تدارک برگزاری مرحله دوم کنگره امناءالرسل به منظور پاسداشت جایگاه علمای نامدار شیعه و نیز ترویج گفتمانی قم و نجف هستیم، افزود: به همین منظور آیت‌الله اعرافی، رئیس این کنگره طی نامه‌ای به نهادهای شرکت کننده در دور نخست و نیز تبیین سیاست‌های کلی این دور از کنگره، خواستار معرفی نمایندگان نهادهای مربوطه به منظور سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای اجرای موفق کنگره دوم شده است.

سید محمدمهدی موسوی الخرسان که با نام محمدمهدی بن حسن خرسان نیز شهره است، محقق و مؤلف شیعی است که آثار مهمی را تصحیح و تألیف نموده‌است. کتاب موسوعه عبدالله بن عباس وی در سی و چهارمین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برنده جایزه برگزیده در حوزه دین و سیره نویسی شد.

سید محمدمهدی به سال ۱۳۴۷ ه‍.ق در نجف به دنیا آمد و در خانه با همت پدر و مادرش، شروع به آموختن علوم قرآنی نمود. سپس وارد مکتب خانه شد و در نهایت با ورود به حوزه علمیه نجف، دوره‌های سطح را نیز گذراند. پدرش سید حسن بن هادی خرسان، از علماء شهر نجف محسوب می‌شد که نزد فقهای بزرگ شیعه همچون سید ابوالحسن اصفهانی، محمدحسین نائینی، ضیاءالدین عراقی و ابوتراب خوانساری درس آموخت.

محمدمهدی خرسان از دوران جوانی به تألیف علاقه نشان داد و کتابت را با موضوع عبدالله بن عباس شروع کرد.

نظر شما