شناسهٔ خبر: 67587495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

انتخابات ریاست جمهوری تمام شد و دوباره همه منتظرند

ابهامات جدید در پرونده فساد فوتبال

موج خبری فساد در فوتبال، در ایام انتخابات فروکش کرد اما حالا خواسته افکار عمومی این است که باردیگر با شدت و جدیت بیشتری به جریان بیفتد تا درس عبرتی برای فاسدان باشد. وقتی رئیس کمیته داوران و یکی از مدیران معروف لیگ برتر که از قضا نفوذ زیادی در این کمیته داشته، دستگیر شده‌اند، یکی ازمطالبات عمومی این است که اگر داوری در پرونده دست داشته و نتیجه مسابقات را تعیین کرده، معرفی و با او و تمام شرکایش به تندی برخورد شود.

صاحب‌خبر -
 
هفته‌هاست موضوع دخالت بعضی داوران در این پرونده مطرح است اما هنوز دستگاه قضایی جزئیاتی در این باره فاش نکرده. البته فاسدان فوتبال که تمام راه‌های فرار را بلد هستند، بخشی از اتهامات را قبول نمی‌کنند و می‌گویند میزان رشوه‌ای که دریافت کرده‌اند به اندازه آن چیزی نبوده که در رسانه‌ها عنوان شده است. به همین جهت، پرونده همچنان در حال بررسی است و مشخص نیست رای نهایی درباره این افراد فاسد چه زمانی اعلام خواهد شد.این روزها از هرکس درباره این پرونده بپرسید، اطلاعات تازه‌ای ندارد جز این‌که افراد بازداشت شده همچنان در زندان کرمان هستند و میزان وثیقه تعیین شده برایشان بالاست و به همین دلیل نتوانسته‌اند از زندان خارج شوند. در ارتباط با پرونده فساد فوتبال، چند نفر دیگر نیز به کمیته اخلاق احضار شدند تا در این باره توضیح دهند اما درباره جزئیات این موضوع هم اطلاعات جدیدی در دست نیست. بدون شک در اولین کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی قوه قضائیه خبرنگاران در این باره سوال خواهند پرسید تا اطلاعات جدیدی منتشر شود. 
   
سال ۹۸ خبر داشتند!
فدراسیون فوتبال که درگیر پرونده فساد در فوتبال بوده، همچنان لبه تیغ قرار دارد.درهمین حال دیروز حجت الاسلام علیپور رئیس کمیته صیانت فدراسیون توضیحاتی دراین باره داد. اوفاش کرد دراسفند سال۱۳۹۸ از این پرونده مطلع بوده و همان زمان با بالاترین مقام وزارت صمت که احتمالا منظورش همان وزیر است، صحبت‌هایی داشته و او را در جریان قرار داده است! این افشاگری حکایت از آن دارد که برخورد با چنین مواردی گاها چقدر با تعلل صورت می‌گیرد. علیپور توضیح می‌دهد: «در سال ۹۸ این پرونده باید در کمیته اخلاق و رکن قضایی بررسی می‌شد که دوستان هم بررسی کردند و این اعترافاتی که اخیراً برخی از دوستان داشتند، در نهایت منجر به صدور حکم نشد!» حال سوال این است که چرا همان زمان فدراسیون فوتبال و کمیته صیانت حتی یک خط خبر در این باره منتشر نکردند؟ چطور می‌شد در این حجم رشوه رد و بدل شود و هیچیک از مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه با ارتباطاتی که دارند، متوجه این موضوع نشوند؟ با این حال علیپور می‌گوید: «فدراسیون فوتبال به‌طور جدی همه موارد را رصد می‌کند. رکن قضایی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که اهالی فوتبال  اگر متوجه شدند مسائلی وجود دارد که شک‌برانگیز است یا این‌که بعضی‌ها می‌خواهند اقدام به تخلف کنند خواهش ما این است که در درجه اول به نهادهای نظارتی فدراسیون فوتبال اعلام کنند.» 
البته که هیچوقت فاسدان و رشوه بگیران سندی در اختیار هیچکس قرار نمی‌دهد. خیلی‌ها معتقدند فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته، به جای کمک به کشف فساد، عملکردی منفعل داشته و نمی‌خواسته درگیر این مسائل شود. بارها و بارها اهالی فوتبال از فساد گفته‌اند اما واکنش تکراری عوامل فدراسیون این بوده: «همه در جامعه فوتبال شریف و سالم هستند و اگر سندی دارید ارائه کنید.» این در حالی که به طور مثال در ماجرای کشف فساد فوتبال ایتالیا فدراسیون این کشور با کمک از نهادهای نظارتی، خواستار بررسی دقیق‌تر شد که نهایتا به ماجرای کالچوپولی انجامید. 
   
سیاست عجیب صیانت!
فدراسیون هر چند با تاخیر فراوان اما می‌خواهد ناخنکی به فاسدان بزند. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مهدی تاج رئیس و ارکان نظارتی و قضایی فدراسیون فوتبال برگزار شد. همچنین نماینده بعضی از نهادهای نظارتی هم در جلسه حضور داشتند. علی علیپور درباره جزئیات این جلسه چیزی نمی‌گوید اما با تائید آن اضافه می‌کند: «جلسه بود. فدراسیون فوتبال به‌صورت جدی و بدون هیچ گونه اغماضی در این حوزه و با تخلفات در هر رده‌ای که باشد، برخورد می‌کند.» ولی چرا این جدیت در همان سال ۹۸ نبود؟ چرا کمیته صیانت زودتر عمل نکرد؟ علیپور می‌گوید: «سیاست ما سیاست پیشگیرانه است! برای مثال در یکی از مسابقات فینال جام حذفی به ما خبر داده بودند که قرار است پنالتی چهارم را فلان بازیکن به سمت بند کفش دروازه‌بان بزند. او در دقیقه ۱۱۸ وارد زمین می‌شود و پنالتی‌اش را هم می‌زند. ما به مدیرعامل آن باشگاه تذکر و به مدیر مسابقه هم توضیح دادیم. وقتی یک امری حادث می‌شود در سیاست پیشگیری وظیفه‌مان مراقبت و صیانت است. ما در پرونده فساد فوتبال کرمان باید به بالاترین مقام دستوری می‌گفتیم و این کار را انجام دادیم.»  حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا فدراسیون فوتبال و کمیته صیانت در جریان تمام فسادها هستند که بخواهند جلوی آن را بگیرند؟ بهتر نیست علاوه بر سیاست پیشگیرانه آنها سیاست برخورد با فاسدان بعد از ارتکاب به جرم را در دستور کار قرار دهند؟ در یک دهه گذشته حداقل ده‌ها مصاحبه از مربیان معروف درباره فساد فوتبال به ویژه در لیگ دسته اول منتشر شده. از حضور جادوگران، رشوه بگیران تا داوران مشکوک اما کدام پرونده به سرانجام رسیده یا حداقل اطلاعات آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته تا عبرتی باشد برای دیگران؟ 

نظر شما