شناسهٔ خبر: 67587437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید ۲۱۰ هزار تن گندم در خراسان‌شمالی پیش بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: تولید ۲۱۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری از سطح کشتزارهای این استان پیش بینی می شود.

صاحب‌خبر -

وحید صباغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گندمکاران این استان پارسال ۱۳۵ هزار تن گندم از سطح کشتزارها تولید کرده بودند که پیش بینی می شود تولید گندم امسال حدود ۷۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: میزان خرید گندم در سال زراعی جاری تاکنون ۹۲ هزار و ۴۷۱ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال در این بازه زمانی ۴۵ درصد رشد دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: کشاورزان پارسال در همین زمان ۶۳ هزار و ۹۷۴ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوها تحویل داده بودند.

وی تصریح کرد: کشاورزان خراسان شمالی در سال زراعی گذشته در مجموع ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به دولت تحویل داده بودند که پیش بینی می شود امسال به بیش از ۱۴۰ هزار تن برسد.

صباغ دلیل افزایش تولید گندم در استان را افزایش بارندگی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزار ها عنوان کرد.

هر ساله کشاورزان خراسان شمالی حدود ۱۴۵ هزار هکتار گندم کشت می کنند که از حدود ۹۵ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است.

به گزارش ایرنا، نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال تعیین شد و دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما