شناسهٔ خبر: 67589425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جهش ماندگار محصولات کشاورزی ملایر؛ رکن توسعه اقتصادی منطقه

مهناز روزبهانی

طی دهه های اخیر کشاورزی به عنوان یکی از صنایع اصلی تولید محصولات غذایی، نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای غذایی جامعه دارد، بدون زراعت، تولید موادغذایی به صورت کافی و با کیفیت مناسب برای جامعه ممکن نیست، در واقع، کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اساسی در حفظ امنیت غذایی جامعه شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

قبل از انقلاب اسلامی با وجود اینکه کشوری چهار فصل با شرایط اقلیمی مناسب بودیم، اما کشاورزی فقط در حد معیشتی بود و این بخش قادر نبود معیشت خانوارها را تأمین کند.

امروز به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، شاهد رشد و توسعه در تمامی بخش‌های کشاورزی هستیم، در این میان «جهان شهر ملایر» در بخش کشاورزی پیشرفت کرده، رتبه‌های اول تولید انواع محصولات کشاورزی را در سطح استان به خود اختصاص داده و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به جهش ماندگار رخ داده در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و بحث زراعت و دامپروری در سطح این شهرستان، افزود: جهادکشاورزی ملایر در دو حوزه زراعت دامپروری و باغداری و باغبانی به صورت فعال مشغول به تلاش است.

علیرضا زنگنه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه گستردگی بخش جهاد کشاورزی باعث شده در بحث امنیت غذایی نقش بسزا و پررنگی ایفا کند، اظهار کرد: امروزه در سطح جهان تولید غذا و تامین امنیت غذایی از مسائلی بسیار مهم سیاسی یاسی محسوب می‌شود که اقتدار کشورها در سایه آنها رقم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جوامع بشری به روزترین سلاح‌های نظامی را داشته باشند، اما اگر در حوزه تامین محصولات تولید محصولات کشاورزی و تامین مواد غذایی دچار چالش شوند، امنیت آنها به خطر می‌افتد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه درصد شهرستان ملایر ۷۵۰۰ هکتار کشت غلات آبی داریم، اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم دیم ۳۲ هزار هکتار، سطح زیر کشت جو آبی ۷۰۰۰ هکتار، سطح زیر کشت جو دیم ۱۵۰۰ هکتار است.

پیش بینی تولید ۳۵ هزار تُن تولید گندم

مدیر جهاد کشاورزی ملایر افزود: با توجه به جایگاه شاخص گندم در تغذیه مردم امسال پیش بینی می‌شود ۳۵ هزار تن تولید گندم داشته باشیم، میزان پیش بینی تولید جو نیز با توجه به بارندگی‌های اخیر و نظارت‌های فنی انجام شده ۳۵ هزار تُن است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی داریم از این میزان ۱۲ هزار تن از کشاورزان به طور مستقیم خریداری شود، افزود: امیدواریم ۳۵ هزار تن محصول تولید شده تحویل سیلوهای خرید داده شود.

زنگنه ادامه داد: در سطح شهرستان ملایر سه مرکز خرید دولتی وجود دارد که شامل سیلوی سامن با ظرفیت ۲۰ هزار تن، سیلوی ازندریان با ظرفیت ۳۰۰۰ تن، سیلوی مرکز خرید خردمند با ظرفیت ۳۰۰۰ تن و کارخانه آرد حاجی آباد سالانه با ظرفیت ۱۵ هزار تن خرید محصولات است، همچنین امسال یکی از مراکز خرید در روستای الفاوت را احیا کردیم، این مرکز تا سقف ۱۵۰۰ تن خرید گندم دارد.

 ترویج کشت محصولات کم آب بر

زنگنه ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در بحث الگوی کشت استفاده از محصولات کم آب بر در مقابل کشت محصولات آبی در جهاد کشاورزی است و به همین منظور در حوزه کشت محصولات کم آب بر همچون زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی در تناوب کشت غلات و محصولات آبی، اقدامات ترویجی و آموزشی بسیار گسترده‌ای در ملایر رقم خورده است.

وی با بیان اینکه سطح کل کشت زعفران در سطح شهرستان ۱۲۵ هکتار است، افزود: از این وسعت ۱۱۸ هکتار بارور و هفت هکتار غیر بارور بوده و ملایر با اختصاص ۴۰ درصد کل محصول تولیدی زعفران، استان رتبه اول را در این زمینه داراست.

زنگنه با اشاره به اینکه در بحث کشت گل محمدی نیز ۱۴۳ هکتار زیر کشت داریم که از این میزان ۱۳۵ هکتار بارور و هشت هکتار غیر بارور است، گفت: ۳۰ درصد کل محصول گل محمدی تولید شده در سطح استان همدان به شهرستان ملایر تعلق دارد و در این زمینه رتبه اول استان را دارا هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان ۲۲۰ هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا داریم همچنین در زمینه کشت گیاهان دارویی ۱۴۵ هکتار سطح زیر کشت وجود دارد.

این فرد مسئول با اشاره به اینکه میانگین عملکرد تولید زعفران در هر هکتار از اراضی ملایر پنج کیلوگرم و میزان برداشت گل محمدی در هر هکتار از اراضی شهرستان ۲۱۰۰ کیلوگرم است، گفت: میزان کل برداشت زعفران در طول سال در ملایر یک تن، میزان برداشت گل محمدی به طور سالانه ۳۰۰ تن و میزان برداشت سالانه گیاهان دارویی ۳۴۸ تن است.

زنگنه با بیان اینکه تعداد گلخانه‌های شهرستان ۳۸ واحد بوده که مجموعاً ۱۲.۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه های شهرستان است، اظهار کرد: میزان پیش بینی تولید ما  از این واحدها ۳۵۰۰ تن محصولات شامل سبزیجات و صیفی‌جات، خیار ، گوجه فرنگی و فلفل است.

وجود ۱۰۴ واحد صنعتی فعال در حوزه کشاورزی ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه کل واحدهای صنعتی حوزه کشاورزی شهرستان ۱۰۴ واحد صنعتی است، اظهار کرد: از این تعداد ۲۹ واحد بسته بندی کشمش هستند و ۳۵ واحد شیلات داریم که از این تعداد ۱۹ واحد ماهی های سردابی و ۱۴ واحد ماهی های گرمابی با ظرفیت تولید ۶۰۰ تن شیلات در طول سال داریم.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر افزود: امروزه کنسرو و ریشه کنگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یک غذای دارویی یافت می‌شود، بنابراین تولید و برداشت کنگر در اراضی ملایر نقش موثری در رونق اقتصادی و اشتغالزایی و توسعه صادرات خواهد داشت، امسال نیز به علت بارش‌ها شاهد کشت بی‌سابقه کنگر در ملایر هستیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه باغبانی در سطح شهرستان به صورت ویژه بحث سرشاخه کاری گردو از سه رقم دیرگل و پربازده استفاده شده است، گفت: سال گذشته ۱۹ هزار و۳۰۰ مورد پیوندک داشتیم.

زنگنه با بیان اینکه یکی از کارهای اصلی جهاد کشاورزی حفظ محصولات است، افزود: در بحث تولید و حفظ گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک به مقوله پایش سن غلات توجه ویژه داشته‌ایم و کل اراضی و مزارع آلوده به سن غلات گندم و جو شهرستان با نظارت کارشناسان، در دو مرحله سن مادر و پوره سن به وسعت ۴۰ هزار هکتار سمپاشی و مبارزه شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما تولید نهاده‌های کودهای شیمیایی حدود ۱۵ هزار تن کودهای یارانه دار شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاس بوده است که بین بهره‌برداران توزیع شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته در راستای تسهیلات فنی و باغبانی ، ۲۶ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۶۸ پرونده پرداخت کردیم، گفت: در همین راستا ۲۴۰ دستگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی از محل طرح جهش تولید خریداری شده است.

حفظ منابع آبی؛ در اولویت

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل حوزه جهاد کشاورزی «حفظ منابع آبی» است و باید به سمت کشت محصولات کم آب بر برویم، افزود: به همین منظور سالانه کلاس‌های ترویجی و آموزشی متعددی در مباحث مرتبط با جهاد کشاورزی به صورت رایگان با حضور کارشناسان امر در پنج مرکز جهاد کشاورزی شهرستان برای کشاورزان برگزار شده و دانش فنی به کشاورزان منتقل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارها به عنوان یکی از سیاست‌های کلان کشور در ملایر نیز با جدیت در حال پیگیری است و سیاست اصلی این طرح تبدیل آیش زرد به آیش سبز است.

زنگنه توضیح داد: در این طرح ستاد اجرایی فرمان امام(ره) حمایت‌های متعددی را در زمینه‌های تامین کود، بیمه محصولات و... از کشاورزان انجام می‌دهد و در سطح شهرستان ملایر تاکنون ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم، تحت پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته است.

این مقام مسئول افزود: کارشناسان ما در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان هستند و در ملایر کل سهمیه ما در این زمینه ۴۵۱۸ هکتار بوده که با پیگیره‌های انجام شده تاکنون این طرح در ۳۵۰۰ هکتار اجرایی شده و قریب به ۷۵ درصد طرح محقق شده است.

زنگنه با بیان اینکه تبدیل آیش زرد به آیش سبز باعث درآمد کشاورزان می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آب و نیاز به پرورش گوشت، یکی از سیاست‌های اساسی جهاد کشاورزی حرکت به سمت کشت گیاهان علوفه‌ای در دیمزارها است که ما در سطح شهرستان این مهم را محقق کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در ملایر کشت دانه روغنی کاملینا در ۳۹۰ هکتار در حال انجام است که نقش مهمی در تولید روغن و پاسخ به تقاضای بازار، جلوگیری از خروج ارز و کاهش میزان واردات دارد.

کشت ۷۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ دیم

زنگنه افزود: امسال در سطح شهرستان ملایر ۷۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ دیم، به صورت خرید تضمینی با حضور یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی کشت داشتیم، همچنین در حرکتی جدید به تجاری‌سازی بحث کشت گیاه دارویی کنگر پرداختیم که در تناوب با تولید غلات قرار گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بحث شهر جهانی انگور حفظ این برند که با تلاش مسئولین امر طی سال‌های گذشته حاصل شده، امر مهم و کلیدی است، بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی ما نجات محصول انگور از خسارت‌ها و آفت‌های احتمالی است.

زنگنه با تاکید بر اینکه طرح فراز باعث کاهش آفت‌ها و خسارت‌ها و کاهش اعمال هزینه‌های اضافی در بحث کارگری به کشاورزان می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۷۰ هکتار از باغات ملایر متقاضی اجرای این طرح هستند.

فعالیت سه واحد شترمرغ در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه سه واحد شترمرغ فعال در سطح شهرستان با ظرفیت ۹۰۰ قطعه وجود دارد، گفت: یک واحد بوقلمون با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰۰ قطعه به فعالیت مشغول است.

این فرد مسئول بیان کرد: در سطح این شهرستان،۵۶  واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۸۴۶ هزار قطعه، هشت واحد مرغ تخمگذار با تولید سالانه ۲۱۵ هزار قطعه، ۵۶ واحد فعال صنعتی گاو شیری با ظرفیت تولید حدود ۱۲ هزار رأس، ۳۳ واحد فعال گوساله پرواری با ظرفیت ۳۴۰۰ راس ، ۵۹ واحد بره پرواری با ظرفیت ۱۵ هزار و ۷۰۰ رأس در سطح شهرستان وجود دارد.

مروری بر طرح‌های اثرگذار جهاد کشاورزی در ملایر

این فرد مسئول به تشریح طرح‌های اثرگذار حوزه جهاد کشاورزی در سطح شهرستان پرداخت و گفت: این طرح‌ها نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی، کاهش واردات و اشتغالزایی ایفا می‌کند.

زنگنه از در حال اجرابودن پروژه گلخانه دشت مهراب در روستای حسین آباد ناظم به وسعت ۱۰ هکتار با ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰۰ تن محصول خبر داد و گفت: پروژه دامپروری شستا با سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان تامین اجتماعی با ظرفیت ۶۰۰۰ راس و تولید سالانه ۶۵ هزار و۸۰۰ تُن شیر در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در اراضی روستای کوسج خلیل در حال احداث است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی ملایر اجرای طرح فراز و داربستی کردن باغات انگور است، افزود: در سطح این شهرستان ۲۲ هزار هکتار انواع باغات میوه وجود دارد که از این میان ۱۲ هکتار باغ انگور است.

زنگنه با اشاره به اینکه تاکنون با پیگیری‌های انجام شده در ۲۱۰ هکتار از باغات ملایر طرح فراز اجرا شده است، گفت: ۱۷۰ هکتار نیز متقاضی اجرای طرح فراز هستند که با دریافت تسهیلات لازم به مجموعه باغات داربستی ملایر اضافه خواهند شد.

این فرد مسئول خاطرنشان کرد: سال گذشته در ۱۵ هکتار از باغات انگور ملایر به صورت الگویی با صرف اعتباری یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان از محل کمک‌های بلاعوض، طرح داربستی باغات اجرا شد.

اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز»

مدیر جهاد کشاورزی ملایر طرح «از آبخیز تا جالیز» را یکی دیگر از پروژه‌های اثرگذار در سطح شهرستان عنوان کرد و افزود: این طرح مهم در روستاهای علی آباد دمق و جوزان در حال اجراست و لوله گذاری سیستم‌های آبیاری در زیر سد کلان به مساحت ۱۶۰۳ هکتار در حال انجام است.

وی توضیح داد: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی یکپارچه سازی اراضی است که در این راستا در چهار روستای کرکان، گلدسته، لولوهر و کوسج خلیل اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

زنگنه اظهار کرد: پالایشگاه انگور ملایر یکی از طرح‌های بزرگ در حوزه جهاد کشاورزی در سطح استان به شمار می‌رود که مجری آن شرکت پردیس کیان بوده و در این پروژه مشتقات انگور با ظرفیت سالانه ۳۱۰ هزار تن، تولید می‌شود و تاکنون بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی طرح پرتودهی به محصولات باغی را یکی از طرح‌های شاخص در غرب کشور دانست که با ظرفیت ۳۵ هزار تن در ملایر در حال اجراست.

انتهای پیام

نظر شما