شناسهٔ خبر: 67586739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگاه ساخت سد شوریجه خراسان رضوی به صورت سه شیفت در حال فعالیت است

مشهد-ایرنا- رییس منطقه ۲ سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل خراسان رضوی گفت: متولیان ساخت سد شوریجه سرخس اعلام کرده اند، کارگاه ساخت سد به صورت سه شیفت در حال فعالیت است و قول داده اند این سد تا شهریور ماه آبگیری شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام موسی فتوحی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح سد شوریجه شاید تنها پروژه ای در کشور باشد که اعتبار ساخت آن به صورت پول نقد است و همه هزینه ساخت آن تخصیص ۱۰۰ درصد داشته است.

وی ادامه داد: پس از وقوع سیلاب های بهاری، ترکمنستان از حقابه خود از سد دوستی برداشت نکرده که یکی از دلایل آن کیفیت مطلوب آب ذخیره سازی شده پشت این سد است.

بازرس کل خراسان رضوی گفت: پس از تکمیل و آبگیری سد شوریجه باید به این نکته توجه داشت که میزان ماندگاری آب در این سد نباید بیش از ۲ ماه باشد چرا که ماندن آب، موجب شوری آن شده و باید آب برای مصرف شرب تصفیه شود لذا اولویت، انتقال و مصرف سریع آب سد شوریجه و ذخیره سازی آب سد دوستی است.

فتوحی افزود: متاسفانه هم اکنون از سه رودخانه مرزی "زنگلانلو" در شهرستان درگز و "لائین" و "ایدلیک" در شهرستان کلات ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه از مرزهای شمالی استان خارج می شود که باید برای این آبها فکری کرد.

وی ادامه داد: وجود سدها، منابع و رواناب های مرزی در شمال استان خراسان رضوی لزوم انتقال آب حوضه هزار مسجد به مشهد را دوچندان کرده است.

بازرس کل خراسان رضوی گفت: اگر مخالفت های سیاسی برخی نمایندگان برای انتقال آب حوضه هزار مسجد به مشهد نبود الان این طرح پیشرفت خوبی داشت با این حال طرح در قالب احداث کانال های انتقال در حال انجام است و پیش بینی می شود این طرح تا سال ۱۴۰۵ به سرانجام برسد.

کارگاه ساخت سد شوریجه به صورت سه شیفت در حال فعالیت است

به گزارش ایرنا، در بحبوحه بارش های سیلابی و بهاری امسال در مشهد، فرماندار وقت سرخس ۲۷ اردیبهشت به خبرنگار ایرنا گفت: ۶۰ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب مشهد در ۴۸ ساعت گذشته وارد این شهرستان مرزی و سپس از مرزهای شمالی وارد ترکمنستان شد.

حسن نوری زاده افزود: افسوس که سد «شوریجه» سرخس با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب، تاکنون ساخته نشده است.

وی گفت: اگر این سد تکمیل و آبگیری شده بود، با ذخیره‌سازی بارش های بهاری، اکنون حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشت یعنی نیاز آب شرب مشهد در تابستان و نیز آب کشاورزی سرخس تامین می شد.

فرماندار سرخس که اکنون در سمت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی فعالیت دارد افزود: دبی سیلاب ورودی از مشهد به سرخس در «کشف رود»، در این ایام(اواخر اردیبهشت ماه) به حدود ۴۹۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

نوری زاده در خصوص مهار سیلاب ها در شهرستان سرخس نیز گفت: وقتی جریان خروشان سیلاب خروجی از سرخس را دیدم به گریه افتادم، واقعا اگر سد شوریجه ساخته شده بود این آب ها مهار و ذخیره سازی می شد.

وی در خصوص چالش احتمالی بودجه در ساخت سد شوریجه اظهار کرد:این سد تنها طرحی بود که مشکل اعتبار نداشت و حتی می توان گفت اعتبار آن نقد بود.

فرماندار سابق سرخس گفت: مشکل اصلی ناتوانی پیمانکار طرح بود، در حالی که بودجه در حساب پیمانکار رسوب کرده بود وی هیچ کاری برای پیشبرد ساخت سد انجام نداده بود و در

نهایت با مشکلات فراوان، این پیمانکار برکنار و پیمانکار دیگری برای ساخت سد انتخاب شد اما افسوس که فرصت ذخیره سازی سیلاب از دست رفته بود.

برای اطلاع از وضعیت مدیریت و مهار سیلاب های شمال خراسان رضوی اینجا را کلیک کنید.

سد مخزنی شوریجه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق مشهد بر روی رودخانه کشف رود در حال ساخت است، این سد از نوع خاکی به ارتفاع ۴۶.۵ متر و طول ۳۷۴ متر است و در حال حاضر ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

نظر شما