شناسهٔ خبر: 67586623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش مفقودین کوهنوردی در استان اردبیل/ هفت توصیه هلال احمر

اردبیل - ایرنا - جمعیت هلال احمر استان اردبیل در پی افزایش مفقودین در ارتفاعات و جنگل‌های استان و برای جلوگیری از گم شدن کوهنوردان توصیه‌هایی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کوهنوردی و طبیعت‌گردی از مهم‌ترین تفریح‌هایی است که برخی از شهروندان به ویژه در فصل تابستان به آن می‌پردازند ، با این حال عدم رعایت اصول و مقررات اولیه باعث می‌شود این افراد راه را گم کرده و مشکلاتی هم برای خود و هم برای امدادگران ایجاد کنند.

روز گذشته یک شهروند که با استفاده از موتور در جنگل‌های آبی بیلگو فندقلو مفقود شده بود با تلاش مستمر امدادگران جمعیت هلال احمر و جمعی از مردم محلی پیدا شد. در این عملیات جست و جو ۱۰ تیم عملیاتی متشکل از ۴۰ امدادگر هلال احمر و ۶۰ نفر از مردم محلی مشارکت داشتند.

این در حالی است که به گفته حمید قویدل ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر موضوع مفقود شدن شهروندانی که به کوهنوردی و طبیعت‌گردی می‌کنند تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امدادگران جمعیت هلال احمر شده است به طوری که تنها در روز جمعه این هفته، امدادگران هلال احمر اردبیل سه عملیات جداگانه برای یافتن شهروندانی که در ارتفاعات سبلان مفقود شده بودند انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از این افراد راه را گم کرده و به سمت یخچال منحرف شده بود که امدادگران برای نجات وی چنین ساعت عملیات فنی اجرا کردند.

قویدل یادآور شد: متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر جمعیت هلال احمر، شاهد بی‌توجهی برخی از شهروندان به مقررات و اصول اولیه طبیعت‌نوردی هستیم که این امر مشکلات بسیار جدی را هم برای خود این افراد و هم نهادهای امدادرسان ایجاد می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به کسانی که قصد کوهنوردی و یا طبیعت‌گردی دارند توصیه کرد برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی حتما باید به صورت گروهی انجام شود و از برنامه‌های انفرادی اکیدا خودداری شود.

وی افزود: کوهنوردان در برنامه‌های کوهنوردی حتما باید از یک یا دو نفر راهنمای آشنا به منطقه استفاده کرده و از پیمایش‌های تخمینی و نا آگاهانه خودداری کنند.

قویدل همچنین گفت: در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی به هیچ عنوان نباید از گروه جدا شد و از مسیرهای میان‌بر و غیرایمن تردد کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر اردبیل به کوهنوردان توصیه کرد حتما مسیر مورد نظر را به اعضای خانواده و دوستان اطلاع دهند تا در صورت بروز حوادث احتمالی نسبت به کمک رسانی و اعزام تیم‌های امداد و نجات اقدام شود.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر در سطح استان اضافه کرد: با توجه به احتمال وقوع حوادث و تغییرات آب و هوایی حتما غذا و لباس اضافه به همراه داشته باشند.

لزوم آشنایی با سیستم‌های موقعیت یاب GPS و یا نحوه ارسال لوکیشن توسط گوشی‌های تلفن همراه مهارتی است که به گفته قویدل می‌تواند تیم‌های امدادی را در عملیات جست و جو کمک کرده و آنها را راهنمایی کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر اردبیل به شهروندان توصیه کرد قبل از برنامه‌ریزی و شروع کوهنوردی حتما از وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاعات کافی کسب کنند.

به گزارش ایرنا ، هر سال کوهنوردانی از مناطق مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی اقدام به صعود به قله سبلان و کوه‌های هرم کسری و آیقار می‌کنند. ۲ ضلع غربی ، شرقی و مرکزی دارای جان پناه می‌باشد که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است.

کوه سبلان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین قله بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد ، این کوه در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

نظر شما