شناسهٔ خبر: 67586368 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پورعباس در گفت‌وگو با ایسکانیوز خبر داد؛

احتمال تغییر نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری/ به عدالت آموزشی نزدیک می‌شویم

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: ممکن است در نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال‌های آینده نگاه جدیدی شکل بگیرد اما اصل تاثیر سوابق تحصیلی پابرجا خواهد ماند.  

صاحب‌خبر -

عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به تجربه موفقیت آمیز برگزاری آزمون سراسری به صورت دو نوبتی اظهار کرد: فرصت مجدد همواره آرامش بخش است و دانش آموز در مهلت اول اگر به هر دلیلی نتواند در کنکور شرکت کند در نوبت دوم این فرصت را به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: از دیگر فواید برگزاری دو نوبتی آزمون سراسری که باز هم در آرامش داوطلب تاثیرگذار است، این است که گاهی دانش آموز در آزمون شرکت میکند اما از نتیجه کسب شده راضی نیست و در گذشته در چنین شرایطی باید یکسال صبر میکرد اما با این امکان میتواند در بازه زمانی کمتری نتیجه را جبران کند.

پورعباس تصریح کرد: این تصمیمات جهت ایجاد آرامش است و با استقبال گسترده داوطلبان مواجه شده است چرا که اگر آزمونی فرصت تکرار نداشته باشد یا فاصله زمانی این تکرار طولانی باشد این عامل استرس زاست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبین به صورت ۵۰/۵۰ محاسبه میشود، افزود: اگر به هر دلیلی این سابقه مناسب نباشد، داوطلب فرصت جبران محدودی خواهد داشت بنابراین ممکن است در نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در سال های آینده نگاه جدیدی شکل بگیرد اما اصل تاثیر سوابق تحصیلی پابرجا خواهد ماند و باید تاثیرگذار باشد.

پورعباس با تاکید بر اینکه تأثیر سوابق تحصیلی به صورت ۵۰/۵۰ برای کنکور امسال و ۶۰/۴۰ برای سال آینده قطعی است، اضافه کرد: قانون گذار با توجه به شرایط جامعه مصوبات را ممکن است تغییر دهد. در حال حاضر به دنبال این هستیم که سوابق تحصیلی باید در چه پایه هایی و چه دروسی تاثیرگذار باشد و احتمال تغییراتی در این زمینه وجود دارد.

برگزاری آزمون سراسری به صورت دو نوبتی ادامه پیدا خواهد کرد

وی با تاکید بر اینکه شیوه برگزاری آزمون سراسری به صورت دو نوبتی ادامه پیدا خواهد کرد، در خصوص برخی گلایه‌مندی‌های دانش‌آموزان مناطق محروم از تحقق عدالت آموزشی با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی، خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی یک امر نسبی است و مطلق نیست و بر همین اساس ما کشور را به سه منطقه آموزشی تقسیم کرده ایم و این تقسیم بندی از منظر امکانات آموزشی معقول است و عدالت آموزشی و اجتماعی را به طور نسبی پوشش میدهد هرچند که قطعا هیچ روشی مطلبوب نیست و منکر این موضوع نمیشویم اما به سمت مطلوبیت پیش میرود.

پورعباس با اشاره به اینکه تولید دفترچه آزمون سراسری سال آینده به صورت تمام هوشمند خواهد بود، افزود: در رابطه با برگزاری فرآیند آزمون سراسری به صورت الکترونیکی در این مسیر در حال حرکت هستیم و امسال هم در آزمون های کوچکتر به شکل نسبی اجرا شد چرا که یک اقدام بسیار بزرگی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما