شناسهٔ خبر: 68000221 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تراژدی بلایای طبیعی این‌بار در جنوب هند؛ تایید بیش از ۳۰۰ فوتی و احتمال یافتن صدها جسد دیگر

معصومه انصاری

در حالی که این‌ روزها بحث تاخت‌وتاز بلایای طبیعی ناشی از شدت گرفتن پدیده‌های اقلیمی در نقاط مختلف جهان داغ است، این‌بار این بلا، گریبانگیر مردم جنوب هند شده است و گزارش‌های محلی حکایت از تلفات چشمگیر واقعه اخیر رانش‌زمین در ایالت «کرالا» دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه‌های داخلی می‌گویند بنابر آماری که تاکنون تایید شده است بر اثر رانش‌های زمین در روزهای اخیر در این ایالت جنوب هند، دست‌کم ۳۰۸ تن جان خود را از دست داده‌اند.

پایگاه خبری «بیزینس استاندارد» گزارش داده است امروز (جمعه) مقامات بهداشتی در منطقه «ویاناد» که بیشترین آسیب را بر اثر این رانش‌ها دیده است، آمار فوق را تایید کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکیست بیش از ۲۰۰ نفر دیگر همچنان مفقود هستند و عملیات جست‌وجو و امدادرسانی در منطقه ادامه دارد.

بازماندگان این حادثه، پریشان و مضطرب به دنبال عزیزان خود می‌گردند و ناامیدانه در میان گل ‌ولای و آوار ساختمان‌ها، اجساد آنها را جست‌وجو می‌کنند.

مردم زیادی در مقابل بیمارستان‌های منطقه تجمع کرده‌اند تا خبری از گمشده‌های خود بگیرند.

تراژدی بلایای طبیعی این‌بار در جنوب هند؛ تایید بیش از ۳۰۰ فوتی و احتمال یافتن صدها جسد دیگر

گفته می‌شود تیم‌های امداد و جست‌وجو تلاش خود را بر رود «چالیار» و کرانه‌های آن که انتظار پیدا کردن اجساد بیشتری در آنجا می‌رود، خواهند گذاشت.

ارتش موفق به ساخت یک پل جدید برای دسترسی به مناطقی شده که بیشترین آسیب را دیده‌اند. یک پل اصلی در روز سه‌شنبه (۹ مرداد) در رانش زمین از بین رفت و عملیات نجات متوقف شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از افراد ناامیدانه به دنبال عزیزان خود می‌گردند و در حالیکه تصویری از عزیز گمشده خود در دست دارند، آن را به امدادگران، مسئولان بیمارستان‌ها و مردم محلی نشان می‌دهند تا شاید اثری یا خبری از او به دست آورند.

تراژدی بلایای طبیعی این‌بار در جنوب هند؛ تایید بیش از ۳۰۰ فوتی و احتمال یافتن صدها جسد دیگر

مقامات می‌گویند این فاجعه در ساعت ۲ بامداد رخ داد، درست زمانی که بیشتر مردم در خواب بودند و عده کمی فرصت فرار و نجات جانشان را پیدا کردند.

بنابراین گزارش، حدود ۹۰۰۰ نفر به کمپ‌های امدادی منتقل شده‌اند.

ویاناد به خاطر مزارع هل و چای معروف است و چندین نقطه گردشگری محبوب دارد. به طور معمول صدها کارگر مزرعه در این منطقه با خانواده‌هایشان در خانه‌های موقت ساخته شده از گِل و حلبی زندگی می‌کنند.

روز پنج‌شنبه، مقامات امداد و نجات اعلام کردند تمام افرادی که در مزارع چای گیر افتاده بودند نجات یافته اند و شانس یافتن بازماندگان دیگر بسیار اندک است.

تراژدی بلایای طبیعی این‌بار در جنوب هند؛ تایید بیش از ۳۰۰ فوتی و احتمال یافتن صدها جسد دیگر

آنها افزودند نجات مردم و بیرون آوردن اجساد به دلیل بارش شدید باران که همچنان در منطقه ادامه دارد، دشوار است.

گزارش‌ها حاکیست بارندگی‌های سنگین و پرحجم در چند روز اخیر موجب چندین مورد رانش زمین در این نواحی شده است.

تراژدی بلایای طبیعی این‌بار در جنوب هند؛ تایید بیش از ۳۰۰ فوتی و احتمال یافتن صدها جسد دیگر

به گزارش ایسنا، فاجعه کرالا، تکرار حوادث طبیعی مرگبار و مغموم‌کننده‌ای است که به ویژه در چند سال اخیر گریبان بسیاری از کشورها را گرفته و بنابه پیش‌بینی کارشناسان اقلیمی نه تنها خیال توقف یا کاهش ندارد بلکه به دلیل احتمال تشدید بی‌ثباتی‌ها و تغییرات آب و هوایی در سال‌های آینده شدت خواهد یافت و به دردسری بزرگ برای جامعه بشری تبدیل خواهد شد.

در این میان گزارش‌های اخیر سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که آسیا یکی از آسیب‌پذیرترین قاره‌ها از این حیث است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اخیرا در گزارشی اعلام کرد این قاره در سال ۲۰۲۳ میلادی، متحمل بیشترین بلایای مرتبط با تغییرات اقلیمی و بیشترین تلفات ناشی از این حوادث بوده است و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد.

بنابراین گزارش، آسیا سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است.

در این گزارش تاکید شد ۷۹ مورد بلایای طبیعی طی این سال در این قاره گزارش شده است که طوفان و سیل ۸۰ درصد آنها را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

نظر شما