شناسهٔ خبر: 67584454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سنگ بزرگ «نتانیاهو» پیش پای توافق آتش بس

درحالی که گروه‌های مقاومت و بازیگران بین‌المللی از روند مذاکرات آتش‌بس در غزه استقبال کرده‌اند، تندرو‌های صهیونیستی تمایلی برای پایان دادن به جنگ ندارند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این روز‌ها از سوی وزرای تندرو برای ادامه جنگ در غزه تحت فشار است، برای جلوگیری از فروپاشی کابینه به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات روی آورده است.

صاحب‌خبر -

به‌رغم انعطاف حماس در مذاکرات آتش‌بس، نتانیاهو اراده‌ای برای توقف درگیری‌ها از خود نشان نداده و با گنجاندن لیست بلندبالایی از شروط جاه‌طلبانه، سنگ بزرگی بر سر راه گفتگو‌های سیاسی گذاشته است. شروطی که حتی رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی هم از آن انتقاد کرده و «هاآرتص» با اصطلاح انداختن بمب اتم بر سر صهیونیست‌ها از آن یاد کرده است. 

درحالی که گروه‌های مقاومت و بازیگران بین‌المللی از روند مذاکرات آتش‌بس در غزه استقبال کرده‌اند، تندرو‌های صهیونیستی تمایلی برای پایان دادن به جنگ ندارند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که این روز‌ها از سوی وزرای تندرو برای ادامه جنگ در غزه تحت فشار است، برای جلوگیری از فروپاشی کابینه به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات روی آورده است. 

کانال ۱۳ عبری به نقل از منابع صهیونیست گزارش داد که نتانیاهو بند جدیدی را به شروط صهیونیست‌ها در مذاکرات اضافه کرده است. شرط نتانیاهو این است که آوارگان برای بازگشت به شمال غزه مورد تفتیش قرار بگیرند. دفتر نتانیاهو فهرستی از چهار درخواست را منتشر کرد که به گفته او این درخواست‌ها قابل مذاکره نیستند؛ اینکه هر توافقی به اسرائیل اجازه خواهد داد تا زمانی که اهداف جنگی‌اش محقق نشود، به نبرد بازگردد. قاچاق سلاح به حماس از مرز امکان‌پذیر نخواهد بود. بازگشت هزاران فرد که به ادعای آن‌ها «تروریست مسلح» خوانده شده به شمال نوار غزه امکان‌پذیر نخواهد بود. رژیم صهیونیستی تعداد اسیران زنده را که از اسارت حماس بازگردانده می‌شوند افزایش خواهد داد. این موارد از جمله شروط تل‌آویو برای ادامه مذاکرات با حماس است. 

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری ادعا شده که امتناع نتانیاهو از توقف عملیات زمینی ارتش اشغالگر در رفح «آن چیزی است که حماس را به میز مذاکره بازگرداند» و نتانیاهو «به حمایت قاطعانه از اصولی که اسرائیل قبلاً با آن‌ها موافقت کرده بود، ادامه می‌دهد». در پایان بیانیه آمده است: «چارچوب مورد توافق اسرائیل و استقبال جو بایدن، تل‌آویو را قادر می‌سازد اسیران را بدون آسیب رساندن به دیگر اهداف جنگ بازگرداند.» 

شروط نتانیاهو درحالی است که رهبران حماس بار‌ها گفته‌اند که توافق به هر قیمتی را امضا نخواهند کرد. با اینکه حماس در روز‌های اخیر با انعطاف نشان دادن در میز مذاکرات و موکول کردن شرط توقف کامل جنگ و تضمین‌های بین‌المللی به مرحله دوم جنگ، حسن‌نیت خود را برای ازسرگیری گفتگو و رسیدن به توافق آتش‌بس اعلام کرده است، اما تندرو‌های تل‌آویو رویه دیگری را در پیش گرفته‌اند. 

این درحالی است که حماس روی توقف کامل جنگ و بازگشت مردم به شمال غزه بدون هیچ‌گونه محدودیتی اصرار دارد و شروط نتانیاهو در تضاد با خواست مقاومت است. شروط نتانیاهو به نوعی سنگ‌اندازی در مسیر آتش‌بس است تا به نتیجه نرسد و حماس را عامل شکست آن معرفی کنند. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی هر روز نتانیاهو را تهدید می‌کند که اگر به آتش‌بس با حماس تن داده و جنگ در غزه را متوقف کند، از ائتلاف کابینه خارج خواهد شد و این به منزله فروپاشی کابینه خواهد بود. نتانیاهو برای اینکه چند صباحی بیشتر در قدرت بماند ناگزیر به جنگ در غزه ادامه خواهد داد و شروط اعلانی جدید هم در این راستا انجام می‌شود. 

شروط جدید نتانیاهو در شرایطی است که رهبران حماس هشدار داده‌اند که زرادخانه قوی دارند که می‌توانند برای مدت طولانی جنگ با ارتش اشغالگر را ادامه دهند. تلفات سنگینی هم که در هفته‌های اخیر گروه‌های مقاومت به نظامیان اسرائیل وارد کرده‌اند، حکایت از این دارد که مقاومت همچنان در اوج قدرت بوده و تلاش برای نابودی آن امری واهی است. 

 نتانیاهو زیر تیغ منتقدان داخلی

با اینکه نخست‌وزیر اسرائیل شروط مذاکرات آتش‌بس را به نفع صهیونیست‌ها می‌داند، اما رسانه‌ها و مقامات این رژیم به‌شدت از نتانیاهو انتقاد می‌کنند. مقامات سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در جریان نشست با نتانیاهو از اینکه وی برای توافق تبادل اسرا پیش‌شرط تعیین کرده، انتقاد کردند. به گزارش شبکه الجزیره، این مقامات صهیونیست نسبت به سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو در مسیر دستیابی به توافق با جنبش حماس ابراز نگرانی کردند، چرا که وی از فروپاشی کابینه خود می‌ترسد. 

روزنامه «هاآرتص» هم نوشت که اگر نتانیاهو دوباره توافق با حماس برای دستیابی به آتش‌بس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه را رد کند، این امر به منزله انداختن بمب اتم روی سر این رژیم خواهد بود. این روزنامه ادامه جنگ علیه نوار غزه را راه‌حل برون‌رفت مشکلات فعلی رژیم صهیونیستی ندانست و نوشت: «ادامه جنگ در نوار غزه که به ادامه درگیری در شمال (جبهه نبرد با حزب‌الله) نیز می‌انجامد، راه‌حلی به همراه ندارد، بلکه ارتش اسرائیل را متلاشی می‌کند.» این روزنامه صهیونیستی اضافه کرد: «ارتش اسرائیل به جنگ در نوار غزه ادامه می‌دهد و یورش به مناطقی که اشغال کرده است را بار‌ها تکرار می‌کند، اما بهای سنگین این حملات و یورش‌ها هدفی جز خونریزی ندارد.» هاآرتص ادامه داد: «ارتش اسرائیل موفق به نابودی تأسیسات روی زمین می‌شود، اما نمی‌تواند حماس را که به اندازه قبل از جنگ خود را بازسازی کرده است، متوقف کند.» 

یائیر گولان، رئیس حزب «کار» اسرائیل با انتقاد شدید از عملکرد کابینه نتانیاهو گفت: ادامه وضعیت کنونی در نوار غزه برای اسرائیل فاجعه است و فاجعه‌های بیشتری را به دنبال دارد. به گزارش خبرگزاری «سما»، گولان تأکید کرد: «آنچه در جریان است فقط فاجعه نیست بلکه شکست، ننگ و حماقت بی حد و مرز است و ما بدون داشتن هیچ هدفی، تلفات بیشتری می‌دهیم.» وی گفت: «ما می‌توانستیم از مدت‌ها پیش با دستیابی به توافق مبادله اسیران به جنگ پایان دهیم، از فرصت آتش بس در نوار غزه برای برقراری آرامش در مرز‌های لبنان استفاده کنیم، زندگی را به شهرک‌های تخلیه شده در شمال و جنوب بازگردانیم و یک ائتلاف منطقه‌ای را با حمایت کامل امریکا تشکیل دهیم.» از سوی دیگر، صد‌ها تظاهرکننده صهیونیست هم یک‌شنبه شب سعی کردند به محل اقامت نتانیاهو در قدس غربی وارد شوند تا کابینه را برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جناح‌های فلسطینی تحت فشار قرار دهند. 

تندرو‌های تل‌آویو مدعی هستند که با ادامه جنگ می‌توانند حماس را نابود کرده و دستاوردسازی کنند، اما شهروندان و رسانه‌های عبری بر این باورند که حماس یک گروه نیست بلکه تفکری است که در بین فلسطینیان نهادینه شده است.

منبع: روزنامه جوان

 

نظر شما