شناسهٔ خبر: 67583736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری و اقدامات درمانی بیماری هاری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر گفت: شستشوی فوری محل زخم گزش حیوانات با آب و صابون و مراجعه فوری به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی برای تزریق واکسن از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دکتر نعمت‌الله رنجبر بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مخصوص دستگاه عصبی مرکزی پستانداران است که در صورت ابتلا و بروز علائم آن کشنده است.
وی ادامه داد: در این بیماری دور نهفتگی بستگی به محل گزش تا مغز، عمق زخم و میزان ویروس وارد شده به بدن متفاوت و از یک هفته تا چند ماه است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر اظهار کرد: عمده‌ترین راه انتقال بیماری هاری از طریق گزش و خراش حیوانات آلوده و مبتلا است.
وی بیان کرد: به‌منظور کنترل بیماری هاری در یک منطقه، طبق استاندارد‌های جهانی بایستی بیش از ۷۵ درصد سگ‌های صاحب‌دار موجود واکسینه شوند که در این صورت احتمال بروز و انتقال بیماری بسیار کاهش خواهد یافت.
دکتر رنجبر ادامه داد: در همین راستا به تمامی افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود واکسیناسیون هاری را به موقع انجام دهند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده دامپزشکی استان بوشهر در راستای کنترل بیماری هاری، افزود: با توجه به تعداد جمعیت سگ صاحب‌دار، گله یا نگهبان در استان، سالانه بیش از ۸۰ درصد سگ‌ها با فعالیت گروه‌های واکسیناتور دامپزشکی، تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به اقدامات فوری درمانی در صورت گزش حیوانات، گفت: شستشوی فوری زخم به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون برای کاهش بار ویروس در زخم و مراجعه فوری به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت برای تزریق واکسن در چند نوبت و انجام سایر اقدامات بهداشتی و درمانی لازم با نظر پزشک از جمله مهم‌ترین این اقدامات است.

نظر شما