شناسهٔ خبر: 67536775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی بوشهر خبر داد؛

واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار استان بوشهر علیه بیماری هاری

بوشهر- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر از واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در استان بوشهر علیه بیماری هاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله رنجبر صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مخصوص دستگاه عصبی مرکزی پستانداران است که در صورت ابتلاء و بروز علائم کشنده می‌باشد و در این بیماری دور کمون بستگی به محل گزش تا مغز، عمق زخم و میزان وپروس وارده متفاوت و از یک هفته تا چند ماه است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: راه انتقال بیماری عمده ترین راه انتقال بیماری از طریق گزش و خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است.

وی بیان کرد: به منظور کنترل بیماری هاری در یک منطقه، طبق استانداردهای جهانی بایستی بیش از ۷۵ درصد سگ‌های صاحب دار موجود واکسینه شوند که در این صورت احتمال بروز و انتقال بیماری بسیار کاهش خواهد یافت.

رنجبر ادامه داد: در همین راستا به تمامی افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود واکسیناسیون هاری را به موقع انجام دهند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده دامپزشکی استان بوشهر تاکید کرد: با توجه به تعداد جمعیت سگ صاحب دار، گله یا نگهبان در استان، سالانه بیش از ۸۰ درصد سگ‌ها با فعالیت اکیپ‌های واکسیناتور دامپزشکی، تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به اقدامات فوری درمانی در صورت گزش افزود: شستشوی فوری زخم به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون جهت کاهش بار ویروس در زخم و مراجعه فوری به نزدیک ترین مرکز بهداشت جهت تزریق واکسن در چند نوبت و انجام سایر اقدامات بهداشتی و درمانی لازم با نظر پزشک از این اقدامات است.

نظر شما