شناسهٔ خبر: 67577098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

به مناسبت رو قلم؛

کتاب های «پرنده ماه» و«زندانی بغض» در کردکوی رونمایی شدند

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب شاعران شهرستان کردکوی عصر روز شنبه ۱۶ تیرماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کتابخانه عمومی،شاعران ،نویسندگان و اساتید برجسته حوزه شعر و ادب چون استاد کریم الله قائمی و استاد مسگری حافظ پژوه استان گلستان برگزار شد.

غلامرضاحقیقی رئیس اداره فرهنگ و رشاد اسلامی شهرستان کردکوی، ضمن تبریک روز قلم به اهالی فرهنک و ادب ، چهاردهم تیرماه که به نام روز قلم نامگذاری کردند را فرصت مغتنمی دانست برای ارج نهادن به مقام و منزلت صاحبان قلم و اندیشه که هنرمندانه و خلاقانه با ثبت وقایع و خلق آثار بدیع، فرهنگ و هنر ایرانی را زینت بخش هنر و قلم خود ساخته و فرهنگی غنی از مردان و زنانی ساخته که روح والا و اندیشه ورز خود را در قلم دمیده تا آثار ماندگارشان زینت بخش فرهنگ ایرانی گردد و  چنین گردهمایی‌هایی را فرصت مناسبی برای معرفی استعداد‌های شهرستان و اشتراک دیدگاه‌ها و آثار ادبی دانست .
حقیقی هدف از برگزاری این مراسم را ضمن تقدیر از تلاش شاعران و نویسندگان، رونمایی از دو کتاب شعر از شاعران شهرستان و  ارائه دورنمایی از فضای فکری ،شرح و بسط تعدادی از شعرهای  این دو کتاب شاعران و طرح  چند نکته انتقادی درباره آنها عنوان کرد .
در ادامه مهدی خطیری کارشناس ادبیات و یکی از منتقدین برنامه، کتاب شعر " زندانی بعض" اثر هوشمند افتخاری را مورد نقد و بررسی قرار داد .
وی گفت: در دسته بندی ادبیات سازهای مختلفی وجود دارد و شعر را در کلیت به شعر موزون یا کلاسیک و شعر آزاد تقسیم می کنند که اشعار افتخاری در این کتاب از نوع شعر کلاسیک است . 
در شعر کلاسیک اوزان عروضی زیادی داریم که بسته به حالت شاعر یا مضمون و محتوایی که می خواهد منتقل کند از آنها استفاده می‌کند که از  ۵۱ تا ۶۰ و گاهی بیشتر وزن داریم که شاعری که بتواند از وزن ها و ریتم های بیشتری استفاده کند این حسن را دارد که با مضامین بیشتری سروکار دارد و نحوه ارائه بهتری خواهد داشت که متاسفانه در این کتاب از ۴ تا ۵ وزن استفاده شده که کیفیت کتاب را پایین می آورد. 
خطیری نقد دیگری که بر کتاب شعر " زندانی بغض " داشت استفاده نکردن از تکنیک های مختلف ادبی بود، در این کتاب تکنیک ادبی "تشبیه " زیاد استفاده شد و " استعاره"،"مجاز  " ، " تضمین" کمتر بکار برده است . 
وی در انتهای به نویسنده کتاب ، پیشنهاد کرد ریسک پذیری بیشتری در مواجهه با کلمات در اشعار خود داشته باشد تا کار زیباتر و قوی تر شود و در نهایت سرودن ترانه را نیز به این شاعر جوان و پرتلاش پیشنهاد کرد .
در ادامه روح‌الله بنی فاطمی یکی دیگر از منتقدین برنامه به نقد و بررسی کتاب مجموعه " پرنده ماه" ترجمه محمد طاهری پرداخت.
وی ابتدا ضمن تبریک به آقای طاهری بابت ریسک پذیری در ترجمه این کتاب ،عنوان کرد در این کتاب با ۳۶ اثر از ۲۰ شاعر غیرفارسی زبان  و با اندیشه های آنها  آشنا می شویم .
خطیری افزود عنوان و نام کتاب زیبا انتخاب شده،محتوای کتاب حاوی مضامین فلسفی است ،انتخاب اشعار هدفمند است ولی نقدی که بر آن وارد است در ویراستاری فنی کتاب است .زیرا اگر ویراستاری و استفاده از نشانگان نگارشی کتاب مشکل داشته باشد رسم الخط کتاب دچار اشکال می شود و جلوی سرعت خوانش گرفته می شود.  
خطیری همکاری و مشورت نگرفتن از کسی که معنای واقعی کلمات را بشناسد تا بتواند ترجمه قوی تری ارائه دهد یکی دیگر از نقدهای این کتاب عنوان کرد .
در پایان مراسم ضمن شعرخوانی تعدادی از حضار  از نویسندگان دو کتاب رونمایی شده و نقادان تجلیلبه عمل آمد.

گفتنی است، این مراسم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر و ادب حافظ شهرستان کردکوی برگزار شد .

 


نظر شما