شناسهٔ خبر: 67602902 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«مبارزات مردم علیه پلیس جنوب» در آیینه یک پژوهش نوانتشار

آمیزه‌ای از تحقیق در اسناد و مطالعات یدانی

روزنامه جوان

درآستانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اثر پژوهشی روانشاد استاد دکتر جمشید صداقت کیش، تحت عنوان مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب به همت استاد علی شمس و به وسیله مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران قرار گرفت

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن هویداست، «مبارزات مردم علیه پلیس جنوب» را مورد بازخوانی قرار داده است. این پژوهش از سوی زنده‌یاد دکتر جمشید صداقت کیش انجام شده و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر طی یادداشتی در معرفی این کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است:
«درآستانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اثر پژوهشی روانشاد استاد دکتر جمشید صداقت کیش، تحت عنوان مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب به همت استاد علی شمس و به وسیله مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران قرار گرفت. این کتاب به دلیل برخورداری ازویژگی‌های ذیل، در نوع خود کم نظیر است و می‌تواند مورد توجه پژوهشگران و علاقه‌مندان به بررسی عملکرد استعماری انگلیس در ایران قرار گیرد:
۱- کتاب حاضر حاصل قریب ۳۵ سال تحقیق و تلاش نویسنده آن دکتر جمشید صداقت کیش از معدود مورخان پژوهشگرایرانی است که سال‌ها درباره موضوع کتاب یعنی عملکرد انگلیس در جنوب ایران تحقیق کرده است. مرحوم صداقت‌کیش، افزون بر کاوش در اسناد و عکس‌ها و نوشته‌هایی که در این موضوع یافت به تحقیقات میدانی هم پرداخت و روستا‌هایی که آماج گلوله‌باران توپخانه‌ای نیرو‌های انگلیسی موسوم به پلیس جنوب قرار گرفته بودند را از نزدیک دید. او همچنین عکس‌هایی از آن اماکن تهیه نمود و با سالمندان آن مناطق گفتگو کرد و خاطره‌هایی را که ازآن روزگاران می‌گفتند، یادداشت نمود و مدارکی ارزشمند فراهم آورد. همه این موارد در ۸۲۶ صفحه این اثر، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 
۲- یافته‌های کتاب مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب نشان می‌دهد، سرکوبگری انگلیسی‌ها بر ضد مردم جنوب ایران نه به سبب مدعای دروغین مبارزه با راهزنان و اشرار که با این سرپوش، اما در حقیقت برای سرکوب مردمانی بود که به‌رغم دولت مرکزی ضعیف و ناکارآمد وقت ایران، سلطه‌گری اجانب را برنمی‌تافته‌اند و نمی‌خواسته‌اند سرزمین محبوبشان عرصه جولان‌دهی بیگانگان باشد. 
۳- این کتاب همچنین یک باور، درباره سیاست انگیسی‌ها را در بین پژوهشگران به چالش می‌کشد، زیرا در بین محققان تاریخ معاصر، معروف چنان است که مأموران دولت استعمارگر انگلستان، همه جا با زیرکی و حیله‌گری به اهداف و خواسته‌های سیاسی و اقتصادی دولت متبوع خود رسیده‌اند و نیرنگ درکار‌ها و گفتار‌ها و نوشتارهایشان، جایگاه نخست را داشته است، البته این سخن درستی است، اما سکه سیاست انگلستان درقرن نوزدهم در مشرق زمین، روی دیگری هم داشته است که نقش نمایانی از خونریزی، کشتار، ظلم و غارتگری آنگلوساکسون‌ها برآن است. این را خود انگلیسی‌ها با خاطره‌نویسی و گزارش‌هایشان ترسیم کرده‌اند. اگرچه به شیوه دیرین خویش همواره کوشیده‌اند طرف مقابل را وحشی، نابکار، دزد و غارتگر نشان داده و از نیرو‌های غاصب خود، قهرمانانی نجات بخش بسازند. 
۴- کتاب آقای صداقت کیش به صورت مستند نشان می‌دهد انگلیسی‌ها در قالب نیرو‌های موسوم به پلیس جنوب درحول و حوش جنگ اول جهانی در جنوب ایران، دقیقاً و مستنداً چه جنایاتی را مرتکب شدند. از جمله در این کتاب ما با روستا‌هایی که انگلیسی‌ها با خاک یکسان نمودند، اهالی را به قتل رساندند یا غارت کردند و آواره ساخته‌اند، آشنا می‌شویم. می‌بینیم چگونه انگلیسی‌ها با همدستی برخی رجال خود فروخته آن روزگار ایران، دست به هر جنایتی آلودند. 
۵- با خواندن این کتاب ادعای دیگرانگلیسی‌ها هم نقش بر آب می‌گردد که می‌گفته‌اند تاخت و‌تازهایشان در جنوب ایران برای مقابله با مأموران دولت وقت آلمان بوده که در جنگ اول جهانی طرف نزاع و کارزار دولت انگلیس به حساب می‌آمده است...».

نظر شما