شناسهٔ خبر: 67576750 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جلالی: مربیان لیگ برتر در یک همایش با حضور ونگر شرکت خواهند کرد

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: به زودی یک همایش برای مربیان لیگ برتر برگزار می‌شود که ونگر در آن حضور خواهد داشت. مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: به زودی یک همایش برای مربیان لیگ برتر برگزار می‌شود که ونگر در آن حضور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، مجید جلالی در نشست خبری امروز در مرکز ملی فوتبال گفتک مسئله تکنیکال دایرکتوری (مدیریت فنی) یک موضوع کاملاً جدید است. فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) تعیین سمت تکنیکال دایرکتور (مدیر فنی) را به کشورهای عضو الزام و به همه فدراسیون‌ها اعلام کرده است که تکنیکال دایرکتور چه وظایف و جایگاهی دارد.

  

وی افزود: برای اجرای این دستورالعمل فیفا، از کارگروه خودم خواهش کردم کل دستورالعمل فوق را ترجمه کنند و می‌توانیم آن را در اختیار سایر استان‌ها قرار بدهیم. به صراحت گفته شده است که مدیران فنی، برنامه‌های توسعه فنی ملی کشور خود را تعریف و اجرا می‌کنند. برای جا انداختن این موارد در کشورمان و فدراسیون فوتبال با موانعی مواجه هستیم که ان‌شاءالله برطرف خواهد شد.

مدیر توسعه و پیشرفت قدراسیون فوتبال تصریح کرد: هویت مدیر فنی در اساسنامه ما دیده نشده است و جایی در چارت فدراسیون فوتبال ندارد. ما باید این هویت را شکل بدهیم. برنامه‌ای تدوین کردیم که در خلال آن، کلیدی‌ترین موضوعات در توسعه و پیشرفت فوتبال باید طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی شود. چارتی به هیئت رئیسه فدراسیون ارائه کردم که کارمان با تصویب آن در فدراسیون فوتبال بهتر پیش می‌رود؛ چه من در سمت مدیر فنی باشم و چه فردی دیگر. باید وضعیت فوتبال را کاملاً تحلیل کنیم و ببینیم چه فرصت‌ها و تهدیدهایی داریم. مرحله سوم، نوع پیاده‌سازی برنامه است و ببینیم کارمان پیش می‌رود یا خیر. همچنین هر سال باید عملکرد خودمان را ارزیابی کنیم.

جلالی ادامه داد: این کارگروه شامل حدود 150 نفر از نخبگان و فرهیختگان فوتبال است. پس از شش ماه کار، تمام داده‌های کارگروه‌ها را گرفتیم و کارگروه ویژه‌ای تشکیل دادیم که متشکل از 16 نفر از برجسته‌ترین کارشناسان هستند. من تخصصی برای برنامه‌نویسی در سطح کلان کشور نداشتم و به سراغ دانشگاهیان رفتم. به آنها گفتم فدراسیون فعلاً شرایط پرداخت دستمزد را ندارد و شما در خلال اجرای برنامه‌ها حق‌الزحمه بگیرید.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: روی شش کشور دنیا مطالعه داشتیم تا ببینیم برنامه توسعه آنها چه شاخصه‌هایی دارد. اصل‌های بومی‌سازی و عملیاتی شدن در این موارد اهمیت زیادی دارد. برنامه‌ای جامع و استراتژیک برای سال 1414 در سه بخش اماده کردیم که بخش چهار ساله اول دوره تغییر است. در این دوره می‌بینیم چه چیزهایی باید تغییر کند. بخش چهار ساله دوم به دوره پیشرفت برمی‌گردد که باید ببینیم چه چیزهایی باعث پیشرفت فوتبال ایران می‌شود.

مدیر فنی فدراسیون فوتبال درباره پیشرفت این ورزش با استفاده از برنامه‌ها اظهار داشت: دوره نتیجه، دوره بعدی ماست که باید در مدار نتایج باثبات قرار بگیریم و به پیشرفت ملموسی برسیم تا همه نسبت به آینده فوتبال امیدوار باشند. وقتی این برنامه منتشر شد، همه متخصصان و رسانه‌ها می‌توانند نظرات اصلاحی خود را بگویند و 2.5 ماه برای لحاظ کردن این نظرات داشتیم. دستورالعملی برای تغییر نظام آموزشی مربیان طراحی کردیم.

وی افزود: در کشورمان دارای بیشتر از 40 هزار مربی هستیم، اما عیبی ندارد مربیان کمتر و باکیفیتی داشته باشیم. برنامه ما چنین رویکردی دارد تا طی پنج سال آینده صاحب مربیانی به‌روز و به‌مراتب باکیفیت‌تر از همیشه باشیم. در سرفصل‌های آموزشی همه دوره‌های مربیگری بازنگری کردیم. برنامه‌ای در جهت استعدادیابی و ارتقای فوتبال پایه تدارک دیدیم تا به AFC ارائه کنیم.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فیفا از سال آینده به مدت پنج سال، هر سال قرار است جام جهانی نوجوانان را در قطر برگزار کند. بازیکنانی که زیر 11 سال هستند، باید چند سال دیگر در جام جهانی نوجوانان بازی کنند و باید تیم‌های زیر 11، 12، 13 و 14 ساله تشکیل بدهیم. مربیانی که می‌توانیم در این رده‌ها بیاوریم، دسته‌بندی کرده‌ایم.

جلالی در مورد برنامه‌های آتی کمیته فنی فدراسیون گفت: اگر فیفا اجازه بدهد، در مرداد امسال همایشی برای همه سرمربیان تیم‌های ملی و لیگ برتری خواهیم داشت که آرسن ونگر به‌صورت آنلاین در آن شرکت می‌کنند. تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از گروه‌های متخصص با دانشگاه تهران امضا کردیم. با علی آقامحمدی هم جلسه‌ای داشتیم و می‌خواهیم فوتبال خیابانی را از روستاها شروع کنیم. جلسات متعددی داشتیم که آنها چنین کاری را با نظارت فدراسیون انجام بدهند.

وی افزود: کارگروهی تشکیل دادیم که ببینیم DNA فوتبال ما به کدام کشور نزدیک است تا با آنها تعامل کنیم و از آن کشور، مربی و مدرس بیاوریم. به این نتیجه رسیدیم که DNA فوتبال ما در همه زمینه‌ها به اسپانیا خیلی نزدیک است. این کشور در همه حوزه‌های فوتبال سرآمد دنیاست و برنامه‌ریزی ما این است که از اسپانیا مربی بیاوریم؛ البته نه با هر کیفیتی.

مدیر فنی فدراسیون فوتبال در خصوص تشکیل اتحادیه بازیکنان اظهار داشت: وقتی نهادی تشکیل می‌شود و کار این نهاد پیش‌تر توسط سایر نهادها انجام می‌شد، تداخلی در وظایف پیش می‌آید. بخش‌هایی می‌گویند چرا شما این کار را می‌کنید که درست می‌گویند و من به دستورالعمل فیفا استناد می‌کنم. ایجاد این هماهنگی زمان‌بر است. همچنین باید توسعه ذی‌نفعمان خودمان را ببینیم و مدرسان، بازیکنان، مربیان و داوران باید اتحادیه داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما