شناسهٔ خبر: 67580220 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جلالی: DNA فوتبال ایران به اسپانیا خیلی نزدیک است

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال توضیحاتی را در خصوص برنامه‌های این کمیته برای آینده فوتبال کشور ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

مجید جلالی در نشست خبری امروز کمیته فنی فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: وارد ماه هشتم شدیم که من در خدمت فدراسیون هستم و در این مسئولیت فعالت می‌کنم. لیستی از موارد را ارائه می‌دهم. می‌خواهم بگویم جایگاه مدیریت توسعه و پیشرفت از دیدگاه فیفا چیست. موضوع تکنیکال دایرکتور یک موضوع کاملا جدید است. فیفا به کشورهای عضو الزام کرده و دستورالعملی فرستاده‌اند که تمام وظایف و کارهای این مسئولیت را شرح داده است.

وی افزود: از دید فیفا موضوعات فنی زیرمجموعه تکنیکال دایرکتور است. برای اینکه بتوانیم این دستورالعمل فیفا را عملیاتی کنیم، از کارگروه خودم خواهش کردم عینا آن را ترجمه کند. می‌توانیم این را در اختیار مدیران و استان‌ها قرار بدهیم. از دیدگاه رئیس فیفا اعلام کرده که جایگاه تکنیکال دایرکتور از نظر فنی هم پای دبیرکل است.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: مدیر توسعه و پیشرفت فیفا به صراحت اعلام کرده مدیران فنی برنامه‌های  توسعه فنی کشورهای خودشان را تعریف و اجرا می‌کنند. این دستورالعمل فیفا است. برای جا انداختن آن در کشورمان موانعی داریم که ان‌شاالله برطرف خواهند شد.

وی افزود: هویت تکنیکال دایرکتور در اساسنامه ما دیده نشده و در فدراسیون جایگاهی ندارد. باید به آن شکل بدهیم به همین خاطر برنامه‌ای را تدوین کردیم که در خلال آن کلیدی ترین موضوعات در توسعه و پیشرفت باید طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی باشد. این‌ها 4 بخش اصلی کار ما است. براساس دستورالعملی که فیفا داده و جلساتی که من به فیفا رفتم و جایگاه تکنیکال دایرکتور را تشریح کردند، چارتی را به فدراسیون پیشنهاد کردم.

جلالی ادامه داد: صلاح دیدم با چنین چارتی کارمان بهتر پیش می‌رود. چه من در این سِمت باشم چه فرد دیگری، به نظرم رسید این چارت می‌تواند جوابگوی کار ما باشد و منتظریم که هیات رئیسه نظرش را بدهد یا مصوب کند. در برنامه‌ای که برای آینده در نظر گرفته‌ایم 4 مرحله داریم. باید وضعیت فعلی فوتبالمان، تهدیدها و فرصت‌ها را کاملا تجزیه تحلیل کنیم. ببینیم کجا هستیم. چالش‌ها و مشکلاتمان چیست.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت: بعد راهبردی داشته باشیم که ببینیم به کجا می‌خواهیم برسیم. مرحله سوم نوع پیاده سازی برنامه است و در نهایت ببینیم آیا کارمان پیش می‌رود؟ هر سال باید این برنامه را کاملا تجزیه تحلیل کنیم. برایا ن منظور 16 کارگروه در حوزه‌های مختلف تشکیل دادم که حدودا متشکل از 150 نفر از نخبگان و زبده‌های فوتبال کشور هستند. از بهترین مدرسان و مدیران حضور دارند. برنامه‌های خودشان را ارائه کردند. 2 هفته قبل، بعد از 6 ماه کار تمام داده‌های این کارگروه‌ها را گرفتیم. یک کارگروه ویژه تشکیل دادیم که متشکل 16 نفر از برجسته ترین کارشناسان و برنامه ریزان هستند.

وی افزود: برای برنامه نویسی در سطح کلان کشور تخصصی نداشتم. باید به سراغ کسانی که متبحر، متخصص  اساتید دانشگاهی هستند می‌رفتم. به آن‌ها گفتم فعلا فدراسیون نمی‌تواند به شما دستمزد بدهد. موافقت کنید این برنامه را تدوین کنید و حق الزحمه را در اجرا بگیرید. خیلی محبت کردند. بدون یک ریال دریافتی واقعا وقت زیادی گذاشتند.

جلالی گفت: با 6 کشور مطالعات تکمیلی داشتیم که ببینیم برنامه توسعه‌شان چه شاخصه‌هایی دارد. برنامه باید بومی سازی و حتما عملیاتی باشد. نمی‌خواستیم صرفا یک برنامه روی کاغذ بیاید. تمام مدیران کلان در کشورهای مختلف را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: شرح وظایف کارگروه‌ها را تدوین کردیم. در نهایت کارگروه ویژه را تشکیل دادیم و برنامه جامع و استراتژیک برای سال 1414 را در 3 بخش آماده کردیم. بخش اول 4 سال اول است که اسم آن را دوره تغییر گذاشتیم. چه چیزهایی باید تغییر کند و از جنبه‌های مختلف آن را دیدیم. 4 سال دوم را دوره پیشرفت نامگذاری کردیم. تمام جنبه‌هایی که می‌تواند باعث پیشرفت فوتبال ما شود را لحاظ کردیم. اسم دوره سوم را دوره نتیجه گذاشتیم. از انجا به بعد باید در مدار نتایج باثبات بیفتیم. نه اینکه یک بازیی را ببریم خوشحال شویم و یک بازی را ببازیم حذف شویم.

جلالی تصریح کرد: باید به پیشرفت ملموس برسیم و همه نسبت به آینده امیدوار باشیند. فکر می‌کنم تا 2 هفته آینده این را روی سایت فدراسیون قرار می‌دهیم. همه افراد متخصص و رسانه‌ها می‌توانند بررسی کنند و نظرات اصلاحی خودشان را به ما بگویند. 2 ماه و نیم وقت گذاشتیم که این نظرات اصلاحی را لحاظ کنیم. در مهر امسال می‌توانیم این برنامه را برای تصویب به هیات رئیسه و در نهایت مجمع فدراسیون ببریم.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال افزود: دستورالعملی برای تغییر نظام آموزشی مربیان تدوین کردیم. در کشور ما شاید بیش از 40 هزار مربی داشته باشیم ولی اینکه چه کیفیتی دارند سوالیست که جواب روشنی ندارد. هیچ عیبی ندارد مربیان کمتری داشته باشیم ولی با کیفیت باشند. یعنی در 5 سال آینده صاحب مربیان بروز و با کیفیت تر از قبل داشته باشیم. بعد از آن در سرفصل‌های آموزشی در تمام دوره‌های مربیگری سطوح مختلف بازنگری کردیم. برنامه کاملا مشخصی برای استعدادیابی و ارتقای فوتبال پایه با همکاری کمیته آموزش آماده کردیم و به AFC ‌دادیم.

جلالی ادامه داد: امروز صبح هم یک جلسه کمیته فنی داشتیم و شاخصه‌هایی که باید بر اساس آن‌ها مربیان مختلف، پزشکان، سرپرستان و حتی تدارکات تیم ملی را انتخاب کنیم، دسته بندی کردیم که بر چه اساسی مثلا مربی جوانان انتخاب کنیم.

وی افزود: از سال آینده فیفا به مدت 5 سال، هرسال جام جهانی نوجوانان را در قطر برگزار می‌کند. کسانی که می‌خواهند 5 سال بعد در جام جهانی نوجوانان بازی کنند الان در کشور ما زیر 11 سال هستند. باید تیم ملی زیر 11، 12، 13 و 14 را تشکیل بدهیم تا بتوانیم آینده‌ای داشته باشیم. مربیانی که می‌توانند در این بخش‌ها کار کنند را دسته بندی کردیم.

جلالی گفت: همایشی داریم که فکر می‌کنم 10 مرداد باشد اگر فیفا بپذیرد. همایشی برای تمام سرمربیان لیگ برتر و تیم‌های ملی بانوان و آقایان، است. از آرسن ونگر دعوت کردیم به صورت آنلاین شرکت کنند. تفاهم نامه‌ای با دانشگاه تهران امضا کردیم تا از گروه‌های متخصصی که دارند استفاده کنیم. یا اگر ایده‌ای داریم در پایان نامه‌ها به آن‌ها بدهیم. با علی آقامحمدی در جلسات متعددی شرکت کردم تا فوتبال خیابانی را از روستاها و سطح محلات شروع کنیم. تحقیقی درمورد ثبات نیمکت‌های مربیگری در لیگ برتر داشتم که روی سایت فدراسیون قرار دادیم.

وی تصریح کرد: کارگروهی تشکیل دادیم که ببینیم خصوصیات و DNA‌ فوتبال ما به کدام کشورها نزدیک است که با آن‌ها برای آوردن مربی و مدرس تعامل کنیم. از جنبه‌های خیلی مختلفی بررسی کردیم و در نهایت به 3 کشور رسیدیم. دیدیم اسپانیا خیلی نزدیک است. ضمن اینکه در تمام زمینه‌ها آن‌ها در دنیا سرآمد هستند. بنابراین می‌توانیم با آن‌ها تعامل داشته باشیم. می‌توانیم در آینده از این کشور مربی بیاوریم.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال ادامه داد: مربیانی که در طرح توسعه اسپانیا جا دارند و فدراسیون آن‌ها تاییدشان می‌کند. در فوتسال، ساحلی، بانوان و پایه بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

جلالی در پاسخ به این سوال که چه موانعی برای تعریف جایگاه تکنیکال دایرکتور وجود دارند و تشکیل اتحادیه در چه زمینه‌ای خواهد بود، گفت: وقتی در جایی، تشکیلاتی وجود نداشته ولی کار و وظایفش را بخش‌های دیگری انجام می‌دادند، حالا آن بخش را تشکیل داده‌اید درحالیکه اصلا چارتی برایش در اساسنامه وجود ندارد، معلوم است که تداخل در وظایف به وجود می‌آید. برخی بخش‌ها هستند وقتی کاری انجام می‌دهم می‌گویند این کار ما است شما چرا انجام دادی؟ آن‌ها درست می‌گویند اما من هم به دستورالعمل فیفا استناد می‌کنم. هماهنگی این‌ها زمانبر است.

وی افزود: این کار باید مقداری پیش برود و جلسات متعددی داشته باشیم. دلخوشی من این است که تاج به دستورالعمل فیفا کاملا اشراف دارد. حتی در جلساتی که چالش داشتیم، او موضوعات را حل کرد. در بخش‌های مختلف مثلا برنامه توسعه بخشی داریم که باید توسعه افراد ذی‌نفع را ببینیم. این ذی‌نفع‌ها مثل مدرسان، مربیان، بازیکنان و داوران هستند. همه این‌ها باید اتحادیه یا کانون‌های صنفی داشته باشند.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال درمورد اینکه قرار بود آکادمی‌ها رایگان ‌شوند و خانواده‌ها دیگر شهریه‌ای نپردازند اما این طرح هنوز اجرایی نشده، گفت: وقتی بخش‌ خصوصی آکادمی یا مدرسه فوتبال راه اندازی می‌کند، می‌خواهد هزینه خودش را در بیاورد و سودی هم داشته باشد. مثلا وقتی بابت زمین ماهی 100 میلیون می‌دهد باید این هزینه را برگرداند. فدراسیون و هیچ نهاد دیگری هم نیست حمایت کند بنابراین باید شهریه بگیرد.

جلالی تصریح کرد: راهش این است که ما در کنارشان تشکیلاتی را در کل کشور راه اندازی کنیم که این کار را به عنوان الگو انجام بدهد. آن موقع خانواده‌ها گرایش پیدا می‌کنند. بخش خصوصی هم اگر بی کیفیت باشد کنار می‌ماند. اگر بخواهد ادامه بدهد مجبور است کیفیتش را بالا ببرد وشهریه هم بگیرد. بنابراین  طرحی به نام "فرهنگستان فوتبال ایران" را با آقامحمدی در میان گذاشتیم تا در آینده به شکل وسیعی در کشور و در دور افتاده ترین روستا هم اجرا شود.

وی افزود: موانع زیادی دارد. بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید کمک کنند. مثل وزارت کشور که شهرداری‌ها را موظف کند یا وزارت آموزش و پرورش چون امکانات، تجهیزات، بودجه و پرسنل می‌خواهد. ما این طرح را آماده کردیم ولی باید ستادی برای اجرایی شدنش تشکیل شود. امیدوارم بتوانیم از سال آینده اجرایی کنیم.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال درمورد بالاتر رفتن سطح دانش مربیان داخلی، اظهار داشت: این بزرگترین دغدغه ما است. با مدلی که دوره‌های مربیگری را برگزار می‌کنیم، دوره‌های مربیگری ما بیشتر جنبه نظری دارد. در نهایت خروجی که دارد بیشتر مربیان نظری هستند. ما نیازمند مربیانی هستیم که کارشان به صورت عملیاتی کیفیت داشته باشد. در این زمینه تغییر نظام آموزشی مربیان را به طور کامل آماده کردیم. به شکلی هم هست که فوق العاده سروصدا خواهد داشت.

وی افزود: فوق‌العاده مقابل این طرح مقاومت خواهند کرد چون کلا نظام آموزشی تغییر می‌کند. اگر مثلا 10هزار نفر در کلاس D حضور دارند، 9 هزار نفر می‌توانند A هم بگیرند ولی در طرح جدید از این 10 هزار نفر شاید 150 نفر به A‌ برسند.  هرمی تعریف شده که خیلی‌ها باید ریزش کنند و فقط نخبه‌ها بالا بیایند. از جایی باید سرمایه گذاری شود.

جلالی گفت: این طرحی است که به هیات رئیسه دادم و از آن دفاع کردم. هیات رئیسه نقطه نظرات زیادی داشت و هنوز مصوب نشده است چون در این طرح اولویت را به درآمدزایی ندادیم. کلاس مربیگری اینطور است که افراد مبلغی باید بدهند که سنگین هم هست. آن مبلغ را کم، مدت کلاس را بیشتر و حق الزحمه مدرس را بیشتر کردیم. اجرایی کردن این‌ها برای هیات‌ها مشکل است. می‌گویند با برگزاری کلاس‌ها ضرر می‌کنیم چون بودجه‌ای نداریم. هیات رئیسه روی این‌ها بحث داشت. باید اشکالاتش را بگیریم.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال درمورد اینکه گزارش جام ملت‌های آسیا چقدر به فوتبال ما کمک کرده است، عنوان کرد: برای دیدن تاثیرگذاری رویدادها در فوتبال خودمان چند راه وجود دارد. باید بتوانیم از آن رویداد جمع بندی فنی داشته باشیم و آن را به مسئولان مربوطه ارائه کنیم. این کار را انجام دادیم. حتی قنبرزاده از ما خواست بگوییم لیگ آینده چطور باشد. در 5 صفحه کامل در زمینه‌های مختلف حتی در نحوه یارگیری نقطه نظراتمان را گفتیم. منافع تیم‌های سازنده لحاظ شود، چه امتیازاتی به تیم‌های سازنده بدهیم و و آن‌ها دیده شوند.

وی افزود: تمام اقداماتی که در این 8 ماه انجام دادیم، در قالب برنامه و طرح است. با بعضی موافقت شده و بعضی هنوز مانده و موافقت نشده است. باید مدام دفاع و مبارزه کنیم. اینکه عملیاتی شوند و اثراتش در فوتبال دیده شود، همان 4 سال تغییر است. کم کم می‌توانیم در آینده اثراتش را ببینیم. بعد از جام ملت‌ها آنالیز کاملی از تمام تیم‌های شرکت کننده داشتیم. بخش کوچکی را روی سایت فدراسیون و آنالیز جامع را در اختیار مربیان گذاشتیم.

جلالی درخصوص اینکه آیا به عنوان تکنیکال دایرکتور می‌تواند در شیوه بازی تیم ملی تاثیر داشته باشد، گفت: طبق آنچه در دستورالعمل فیفا هست بله، باید روی تیم بزرگسالان کاملا نظارت داشته باشیم. همان روز اول که با تاج صحبت کردم گفت در 2 حوزه فعلا وارد نشو، یکی بخش داوران بود که طبق این دستورالعمل حتی این بخش هم زیرمجموعه تکنیکال دایرکتور است. یکی هم تیم ملی بزرگسالان بود. تاج دلایل خودش را گفت که از نظر من موجه بود. از نظر ما تیم ملی بزرگسالان در 2 سال آینده اجبار به تغییرات زیادی دارد. این تغییرات انجام خواهد شد. امیدوریم این تغییرات بتواند از طریق تیم‌های دیگر باشد.

وی افزود: مثلا امروز صبح جلسه‌ای با قلعه‌نویی داشتیم، حتی درمورد اینکه تیم امید با همان شرایط سنی تیم "ب" ایران شود صحبت کردیم. این‌ها موانعی دارد. مثلا مسئولیت تیم ب با فدراسیون است اما تیم امید که المپیک است زیر نظر کمیته ملی المپیک قرار دارد. اگر بخواهیم این را کلا تغییر بدهیم نیاز به هماهنگی‌هایی دارد. قرار شد با تاج در میان بگذاریم و هماهنگ کند.

جلالی ادامه داد: مشکل عنایتی چه بود؟ وقت کمی داشت می‌خواست اردو بگذارد، باشگاه بازیکن نمی‌داد. اگر از 3 سال زودتر شروع کنیم و در قالب تیم ب باشد، همان زمان‌های فیفادی که تیم A برنامه دارد همان روزها تیم ب هم می‌تواند بدون تداخل در کار باشگاه‌ها برنامه داشته باشد. در طول 3 سال که باشد مشکلات سال آخر پیش نمی‌آید و می‌توانیم تیم امید یا ب خوب داشته باشیم./فارس

نظر شما