شناسهٔ خبر: 67574166 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جماران؛

وقتی فشار خون بالا باشد چه اتفاقی در بدن می افتد؟

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که نیروی فشار خون از طریق رگ های خونی افزایش می یابد. به طوری که مقدار فشار سیستولیک و دیاستولیک بیشتر از (130/80 میلی متر جیوه) است و عدد بالا نشان دهنده میزان فشار (سیستولیک) در شریان ها در هنگام انقباض عضله قلب است و عدد پایین نشان دهنده فشار خون است.

صاحب‌خبر -

جماران؛ به نقل از مجله پزشکی: فشار خون بالا از هر سه بزرگسال یک نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و از هر پنج نفر فقط یک نفر آن را کنترل می کند.

تاسکین خان، مسئول پزشکی سازمان جهانی بهداشت، تخمین می‌زند که اگر نرخ کنترل بیماری در سطح جهان افزایش یابد، می‌توان تا سال 2050 جان 76 میلیون نفر را نجات داد.

فشار خون بالا منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی می شود.

 او به خان توصیه کرد با اجتناب از سیگار، نمک، کم خوابی و استرس، فشار خون را کنترل کند.

قاتل خاموش

وی افزود: فشار خون بالا به دلیل اینکه هیچ علامتی ایجاد نمی کند، "قاتل خاموش" نامیده می شود و کاملا طبیعی است که به طور ناگهانی متوجه شوید که از فشار خون بالا رنج می برید و فشار خون بالا منجر به شرایط کشنده ای مانند حمله قلبی و سکته مغزی.

وقتی از فشار خون بالا رنج می بریم دقیقاً چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

دکتر تاسکین خان توضیح داد که در بدن شما عروقی به نام شریان ها وجود دارد و این شریان ها خون اکسیژن دار را به اندام های شما منتقل می کنند هنگامی که فشار خون بالا رخ می دهد، این شریان ها را ضخیم می کند یا آنها را سفت می کند یا لخته های کمتری در آنها وجود دارد. این لخته ها در واقع به قلب یا مغز می روند و باعث حمله قلبی و سکته می شوند.

نکاتی برای کنترل فشار خون

دکتر خان پیشنهاد می کند به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، در صورت تشخیص فشار خون بالا به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

توصیه می کند از چهار عامل زیر اجتناب کنید:

 سیگار کشیدن:

 سیگار یک عامل خطر مهم برای ابتلا به فشار خون بالا است، زیرا سیگار کشیدن مواد شیمیایی را در جریان خون آزاد می کند و باعث انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می شود، سیگار کشیدن به پوشش رگ های خونی آسیب می رساند که منجر به تجمع سریع چربی می شود. رسوبات (آترواسکلروز)، که می تواند شریان ها را مسدود کند و فشار خون بالا را افزایش دهد.

استعمال دخانیات سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد که قلب را مجبور می‌کند برای تامین اکسیژن بافت‌ها بیشتر کار کند، که باعث افزایش فشار خون می‌شود، بنابراین برای کنترل فشار خون بالا، علاوه بر تغییر سبک زندگی و مصرف سیگار، باید سیگار را ترک کنید داروهایی که پزشکان برای کاهش خطرات قلب و عروق تجویز می کنند.

 نمک

مصرف بیش از حد نمک با فشار خون بالا مرتبط است زیرا باعث احتباس آب در بدن می شود که باعث افزایش حجم گردش خون در رگ های خونی می شود. این مایع اضافی به دیواره رگ ها فشار بیشتری وارد می کند و به مرور زمان باعث افزایش فشار خون می شود.
فشار خون

فشار خون بالا به قلب فشار وارد می کند و می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب کلیوی را افزایش دهد.

کاهش مصرف نمک با اجتناب از غذاهای فرآوری شده، محدود کردن نمک اضافه شده در پخت و پز، و انتخاب جایگزین های کم سدیم می تواند به مدیریت موثر سطح فشار خون، همراه با سایر انتخاب های سبک زندگی سالم و درمان های پزشکی در صورت لزوم کمک کند.

خواب

نداشتن خواب کافی می تواند با برهم زدن ریتم طبیعی بدن و تأثیر بر سطح هورمون ها، به افزایش فشار خون کمک کند، زیرا خواب به تنظیم هورمون های استرس مانند کورتیزول که در تنظیم فشار خون نقش دارند، کمک می کند. کمبود خواب یا اختلالات خواب مانند آپنه خواب می تواند فعالیت سیستم عصبی را افزایش داده و باعث فشار خون بالا شود.

 خواب ناکافی ممکن است عملکرد رگ های خونی را مختل کند و التهاب را افزایش دهد که به مرور زمان فشار خون را افزایش می دهد. اولویت دادن به خواب کافی و با کیفیت از طریق زمان خواب ثابت، ایجاد یک محیط خواب مطلوب و درمان اختلالات خواب به کنترل فشار خون و ارتقای سلامت کلی قلب و عروق کمک می کند.

فشار:

بدن هنگام استرس، هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند که به طور موقت ضربان قلب را افزایش داده و رگ های خونی را منقبض می کند و منجر به فشار خون بالا می شود.

استرس مزمن با حفظ سطوح بالای این هورمون ها و افزایش التهاب که می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب برساند، در درازمدت می تواند به فشار خون بالا کمک کند.

مدیریت استرس از طریق تکنیک های تمدد اعصاب، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و کمک گرفتن از عزیزان یا متخصصان می تواند به کاهش تاثیر آن بر فشار خون و سلامت کلی قلب و عروق کمک کند. مدیریت موثر استرس برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا بسیار مهم است.

 

 

 

نظر شما