شناسهٔ خبر: 67573238 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد:

مناظره اول 2 درصد آرا ترامپ را افزایش داد / زمان با سرعت علیه بایدن

کارشناس اندیشکده شورای بروکینگر با اشاره به افت چشمگیر بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی اظهار می‌کند: با تشدید تردیدها در مورد سلامت روانی رئیس جمهور بایدن برای انجام وظایفش در دوره دوم، پیشتازی ترامپ حدود 2 درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انتخابات ریاست جمهوری آمریکای در ماه نوامبر (آبان) برگزار خواهد شد و بر اساس تمام شواهد موجود و نظرسنجی‌ها جو بایدن-رئیس جمهور فعلی و نامزد حزب دموکرات- وضعیت خوبی ندارد. این روزها بحث‌هایی پیرامون لزوم کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی به دلیل ناتوانی جسمی و عدم برخورداری از سلامت روانی نیز در جامعه آمریکا مطرح می‌شود؛ هر چند که تا کنون اطرافیان بایدن این مسئله را نپذیرفته‌اند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی قطعی خواهد بود. ویلیام گالستون – کارشناس اندیشکده بروکینگز- در گزارشی به تحلیل آخرین وضعیت بایدن در نظرسنجی‌ها پرداخته است.

به گفته این کارشناس آمریکایی، از زمان شکل‌گیری مناظره‌های تلویزیونی ریاست‌جمهوری در انتخابات‌های آمریکا این مناظره‌ها همیشه از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌اند؛ در برخی انتخابات‌ها تاثیر آنها بسیار چشمگیر بوده اما مدتی طول می‌کشد تا تأثیرات مناظره در افکار عمومی ظاهر شود. در سال 1976، اولین مناظره ریاست جمهوری ترجیحات رای دهندگان را به طور متوسط 2.4 درصد در طی دو هفته پس از مناظره تغییر داد و این تغییر معمولا علیه رئیس جمهور فعلی (یا حزبی که نماینده‌اش رئیس جمهور بوده و امکان نامزدی مجدد ندارد). در حال حاضر نیز اگرچه تنها یک هفته از مناظره بایدن و ترامپ می‌گذرد، آثار آن بر افکار رأی دهندگان کاملا مشخص شده و اخبار برای بایدن خوب نیست.

بیشتر بخوانید:

فقط میشل اوباما می‌تواند ترامپ را شکست دهد/ همسر رئیس جمهور سابق پدیده انتخابات آمریکا می‌شود؟

گالستون می‌افزاید: در سیاست قطبی شده امروز، از هر 10 دموکرات و جمهوری خواه 9 نفر به طور خودکار از نامزد حزب خود حمایت می‌کنند. در سه انتخابات ریاست جمهوری گذشته، اولین مناظره ترجیحات رای دهندگان را به طور متوسط 2.8 درصد تغییر داد. از آنجایی که ما کاملا و عمیقا از هم جدا هستیم، در انتخابات‌هایی که با اختلافات اندک تصمیم گیری می‌شود، تغییرات در این حد هم می‌تواند تعیین کننده باشد.

به اعتقاد کارشناس اندیشکده بروکینگر، به نظر می‌رسد اولین مناظره ریاست جمهوری سال 2024 نیز از این الگو مستثنی نباشد. با تشدید تردیدها در مورد سلامت روانی رئیس جمهور بایدن برای انجام وظایفش در دوره دوم، پیشتازی رئیس جمهور سابق ترامپ حدود 2 درصد افزایش یافته است. پیشتازی او در آستانه مناظره 1.5 امتیاز بود، اما بررسی‌های انجام شده در هفته بعد از مناظره نشان می‌دهد که او با میانگین 3.5 امتیاز پیشی گرفته است.

آنطور که گالستون می‌گوید: تغییر 2 درصدی به سمت دونالد ترامپ از زمان مناظره قابل توجه است. از آنجایی که دموکرات‌ها در ایالت‌های بزرگ آبی (در انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده به ایالتی آبی گفته می‌شود که همواره به حزب دموکرات رأی می‌دهند) به حاشیه‌ امن بیشتری نیاز دارند، برای پیروزی در کالج الکترال باید آرای عمومی بسیار بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، در سال 2020، اختلاف 4.5 امتیازی جو بایدن در آرای عمومی به سختی برای کسب پیروزی در کالج الکترال کافی بود. حاشیه مورد نیاز بایدن در سال 2024 ممکن است به میزان قابل توجهی کمتر باشد زیرا حمایت از ترامپ در ایالت‌های آبی مانند نیویورک بیشتر است که بعید به نظر می‌رسد در نوامبر در این ایالت برنده شود که کارایی توزیع آرا او را کاهش می‌دهد.

وی می‌افزاید: با این حال، هیچ کس فکر نمی‌کند که بایدن بتواند 270 رای الکترال را با آرای مردمی کمتر از 1.5 امتیاز کسب کند. قبل از مناظره، این بدان معنا بود که بایدن باید آرای مردمی خود را با حداقل 3 امتیاز از 1.5- به 1.5+ بهبود بخشد. پس از مناظره، او به حداقل 5 امتیاز از 3.5- تا 1.5+ نیاز دارد. او در حفره‌ای عمیق‌تر نسبت به یک هفته پیش فر رفته و هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که شرایط از این بدتر نخواهد شد.

از نظر کارشناس آمریکایی، مناظرات تنها نقطه ضعف رئیس جمهور بایدن نیست. او ماه‌ها قبل از اینکه ترامپ را به مناظره دعوت کند از او عقب افتاده بود. تردیدها در مورد سن به دلیل افزایش قیمت‌ها و موج مهاجرت در سراسر مرزهای جنوبی ترکیب شده بود تا جایگاه او را در بین مردم کاهش دهد؛ مشکلاتی که به دلیل عملکرد ضعیف و ناتوانی در ارائه راهکار برای دفاع قاطعانه از خود موجب تشدید آنها شده است. حتی اگر او بتواند در برابر درخواست‌های فزاینده حزب خود برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری مقاومت کند، برنامه روشنی برای تغییر اوضاع وجود ندارد و زمان در حال از دست رفتن است.

انتهای پیام/

نظر شما