شناسهٔ خبر: 67572230 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: امیدوار به تداوم روابط متحدانه با ایران هستیم

مسکو- سخنگوی کرملین در نشستی خبری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: روسیه امیدوار است به همکاری نزدیک و روابط متحدانه با ایران ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ریانووستی، دیمیتری پسکوف روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره رئیس جمهور جدید ایران نیز گفت: روسیه برای انتخاب مردم ایران احترام زیادی قائل است و برای رئیس‌جمهور جدید ایران آرزوی موفقیت می‌کند.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه هم‌اینک روند توسعه روابط ایران و روسیه از پویایی مثبتی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مسکو انتظار دارد روابط مبتنی بر شراکت نزدیک با تهران در بخش‌های مختلف را ادامه دهد.

این سخنان پس از آن بیان شد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ و به دنبال مشخص شدن نتیجه انتخابات کشورمان با ارسال پیام تبریکی به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ملت، پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.
در ادامه این پیام آمده است: روابط روسیه و ایران دوستانه و حسن همجواری است. مسکو و تهران به طور موثر تلاش ها را برای رسیدگی به مسائل جاری در دستور کار بین المللی هماهنگ می کنند.
رئیس جمهوری روسیه در این پیام نسبت به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه در همه زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوست و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری پزشکیان ابراز امیدواری کرد.

هیچ چشم اندازی برای حل مناقشه اوکراین نیست
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر لزوم دستیابی به ابتکار صلح با مشارکت گسترده کشورها نیز گفت: در اینجا فقط می توانیم با آقای فیدان موافق باشیم که هم اکنون هیچ بستری برای حل و فصل (مناقشه) اوکراین وجود ندارد و حال آنکه اگر چنین ابتکاری شکل گیرد، عالی خواهد بود.

پیشتر هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که آنکارا دستیابی به ابتکار صلح با مشارکت گسترده کشورها برای حل مناقشه اوکراین را ضروری می داند.
وی در مصاحبه با سی ان ان ترک افزوده بود: هیچ چشم اندازی برای حل و فصل این مناقشه در آینده نزدیک و طی سال ۲۰۲۴ میلادی وجود ندارد.

پوتین از راه حل سیاسی مناقشه اوکراین حمایت می کند
پسکوف در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سفرها و مذاکرات اخیر نخست‌وزیر مجارستان در راستای حل و فصل مناقشه اوکراین گفت: رئیس‌جمهوری روسیه هیچ پیامی از طریق اوربان به بایدن رئیس جمهوری آمریکا یا دیگر کشورهای ناتو ارسال نکرده است.
وی با بیان اینکه کرملین پیش از این، مجموعه کاملی از اختلافات جدی میان طرف های درگیر در اوکراین را اعلام کرده است، ادامه داد: نخست وزیر مجارستان تلاش می کند تا ماهیت اختلافات درباره اوکراین را درک کند، مسکو قدردان این تلاش‌ها است.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اظهار داشت: پوتین حامی سرسخت ارجحیت تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای بحران اوکراین است.

انتخابات فرانسه
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: روسیه درباره نتایج انتخابات فرانسه ذهنیت خاصی ندارد؛ مسکو هنوز در پاریس هیچ حامی برای احیای روابط با روسیه نمی بیند.
وی ادامه داد: روسیه روند تشکیل دولت در فرانسه و تشکیل بلوک های سیاسی را زیر نظر خواهد داشت.

سخنگوی کرملین درباره جزئیات سفر نخست‌وزیر هند به مسکو نیز گفت: دیدار پوتین و مودی عصر دوشنبه برگزار می شود و آنها دیدار غیر رسمی خواهند داشت.

نظر شما