شناسهٔ خبر: 67571997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لبخند کودکان و نوجوانان گلستانی در سرزمین یار مهربان

گنبدکاووس- ایرنا- کودکان و نوجوانان گلستانی با افزایش برنامه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی هر روز علاقه بیشتری به خواندن کتاب‌های جدید و ارائه‌های ایده‌های خود برای نوشتن پیدا می‌کنند که نتیجه آن پرورش نویسندگانی خلاق برای نسل آینده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پدران و مادرانی که با نگاه به گذشته نسبت به تاثیر واقعی کتابخوانی در سنین کودکی و نوجوانی برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ در آینده واقف هستند در تربیت فرزندان خود در کنار حوزه‌های فرهنگی مانند آموزش و پرورش و کانون پرورشی برای ترغیب نسل امروز به کتابخوانی به ویژه در سنین پایه همکاری می‌کنند.

پیگیری‌ فعالان حوزه کتاب به ویژه ادبیات کودک و نوجوانان در کنار ورود جدی والدین در تشویق فرزندان برای عضویت در کانون‌های پرورشی، یا کتابخانه‌های عمومی و شرکت در نمایشگاه‌های کتاب، اهرمی قوی در کاهش استفاده بی رویه کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و افزایش علاقمندی آنان به خواندن کتاب‌های جذاب کودکانه با موضوعات مختلف علمی، تاریخی و داستانی شده است.

به گفته سیده‌آزاده حسینی یکی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گلستان، داشتن تجربه موفق معرفی «آیلین امیری» کودک چهارساله اهل کردکوی به عنوان کتابخوان برتر کشور در دهه ۹۰ و یا شرکت ۱۴۹ نفر از کودکان و نوجوانان استان در فراخوان معرفی کتاب در دوران کرونا از جمله نشانه‌های استعداد زیاد فرزندان این دیار در حوزه کتابخوانی و ایده پردازی است.

افزایش خلاقیت در کودکان با کتابخوانی

وی که آموزشگاه زبان دارد، افزود: خیلی از پدران و مادرانی که برای آموزش زبان مراجعه می‌کنند از کودکان خود می‌خواهند ساعتی را تا زمان پایان کلاس در سالن حضور داشته باشند، با آگاهی از این مساله به سراغ این کودکان رفته از آنان در رابطه با علاقمندی به خواندن کتاب سوال می‌کنم.

این نویسنده و شاعر ادامه داد: بیشتر این کودکان با شنیدن صحبت‌های من علاقمند به کتابخوانی می‌شوند و با اجازه والدین‌شان در ساعاتی که آنان در کلاس حضور دارند، چندین جلد کتاب به نام‌ این کودکان از کتابخانه عمومی امانت گرفته و در اختیارشان قرار می‌دهم و از آنان می‌خواهم بعد از خواندن کتاب‌ها خلاصه‌ای از داستان را برای سایر دوستانشان تعریف کنند و برای کودکانی که سن کمی دارند هم کتاب‌ می‌خوانم.

حسینی با تاکید بر تاثیر کتابخوانی بر افزایش خلاقیت در کودکان، گفت: والدین از این ایده استقبال زیادی دارند و بعد از پایان آموزش هم، فرزندانشان را تشویق به بهره گیری از کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی کردند که نتیجه آن در دهه ۹۰ معرفی یک کودک چهار ساله اهل کردکوی به عنوان کتابخوان برتر کشور شد و با گذشت چندین سال این کودک که هم اینک در مقطع پنجم دبستان تحصیل می‌کند همچنان فعال حوزه کتابخوانی از جمله حافظ و شاهنامه خوانی است.

لبخند کودکان و نوجوانان گلستانی در سرزمین یار مهربان

وی افزود: در دوران کرونا هم فراخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد مبنی بر معرفی کودکان کتابخوان با تهیه فیلم و ارسال آن آمده بود که با اطلاع‌رسانی به کتابخوانانی که از کودکی با آنان ارتباط داشتیم در نهایت گروه ۱۴۹ نفره از گلستان در این فراخوان شرکت کردند و موفق به کسب رتبه برتر کشور شدند که از جمله آنان «ریحانه لطفعلی» در پایه پنجم دبستان بود که جایزه ویژه را کسب کرد.

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: نزدیک به ۲۰۰ نفر از کودکان و نوجوانانی که در این سال‌ها با همکاری فعالان حوزه کتاب در استان شناسایی کردیم ایده‌های خود را به صورت داستان و شعر در می‌آورند و با فراهم کردن فضایی برای برگزاری دورهمی‌های سالانه شاهد اجرا و نقد آثارشان با حضور اساتید برتر هستیم.

وی تاکید کرد: ادامه برنامه‌های این چنینی خود منجر به پرورش نویسندگانی خلاق در سال‌های آینده می‌شود.

حسینی با اشاره به مشکلات نویسندگان حوزه کودک و نوجوان برای انتشار آثارشان، از مسوولان خواست حمایت بیشتری از این حوزه داشته باشند تا علاقه فرزندان این نسل به کتاب‌هایی با محتوای کیفی و ایده‌های جدید بیشتر شود.

استقبال بالای کودکان از معرفی کتاب‌های جدید

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور هم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نتیجه فعالیت چندین ساله‌اش در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز فرهنگی نشان از علاقمندی بالای کودکان و نوجوانان استان به کتابخوانی دارد.

عبدالرحمان اونق افزود: دانش‌آموزان به محض معرفی کتاب‌های جدید با محتواهایی کیفی، پیگیر تهیه آنها از کتابخانه‌های عمومی و یا کتابفروشی‌های استان می‌شوند و در برخی مواقع والدینشان از دوستان خود در تهران می‌خواهند این کتاب را برای فرزندانشان خریداری کنند.

وی ادامه داد: این روزها در بازار کتاب شاهده افزایش کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با ترجمه‌های سطحی و بی محتوا هستیم لذا تمرکز خود را بر معرفی کتاب‌های کیفی با محتوایی قوی از نویسندگان شاخص و با تجربه کشور قرار دادیم و از ناشران می‌خواهیم بیشتر بر انتشار کتاب نویسندگان این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به تاثیر مثبت برگزاری کلاس‌های آموزش نویسندگی در تربیت افرادی موفق در این حوزه، گفت: مهمترین درخواست از متولیان فرهنگی حمایت بیشتر از حوزه هنری و کانون‌ها پرورشی برای تربیت نویسندگان است.

لبخند کودکان و نوجوانان گلستانی در سرزمین یار مهربان

اونق افزود: به عنوان یک نویسنده ترکمن در نوشتن داستان‌هایم از فرهنگ، آداب و رسوم این قومیت الهام می‌گیرم و به طور قطع در صورت آماده شدن بستر تربیت نویسندگان فعال دیگری در استان، آنان هم بخش دیگری از فرهنگ کهن اقوام گلستانی را در قالب داستان قلم می‌زنند.

برگزاری کارگاه آموزش داستان نویسی در ۱۳ شهرستان گلستان

رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: امسال در قالب طرح شهید آوینی در تمام ۱۳ شهرستان‌ به غیر از گرگان اعتبار برای فعالیت‌های فرهنگی جذب کردیم که یک بخش از این اعتبار به حوزه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص یافت.

فرشته آل‌نبی افزود: با هماهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها با آموزش و پرورش و کانون‌های پرورشی، کارگاه‌های آموزش داستان نویسی و شعر برای کودکان و نوجوانانی که به عرصه ادبیات ورود کردند تابستان امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اساتید برجسته حوزه شعر و داستان گلستان در این کارگاه‌های آموزشی اصول داستان‌نویسی و سرودن شعر را به علاقمندان آموزش می‌دهند.

رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مهمترین علت برگزاری این کارگاه‌ها در تمام شهرستان‌ها به غیر از گرگان را تاکید بر تمرکززدایی و رعایت عدالت فرهنگی دانست و گفت: چندسالی است که افرادی مشخص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جشنواره‌ها شرکت کرده و مقام می‌آورند لذا تصمیم گرفتیم با برگزاری این کارگاه‌ها شاهد رویش جدیدی در این حوزه باشیم.

آل نبی افزود: بعد از پایان دوره‌ها با برگزاری جشنواره‌های شهرستانی نفرات برتر شناسایی و معرفی خواهند شد تا با ادامه آموزش‌ها روند تبدیل شدن آنان به نویسندگان و شعرای شاخص فراهم شود.

وی گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه کودک و نوجوانان در استان وجود دارد که رشد و شکوفایی آنان نیازمند کمک مسوولان به ویژه در حوزه کانون پرورشی است.

وی ابراز امیدواری کرد: در دولت جدید در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری بیشتر انجام شود چرا که نتیجه آن به طور قطع برای آینده ادبیات کشور موثر خواهد بود.

نظر شما