شناسهٔ خبر: 67570698 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش درآمدزایی با کسب و کارهای خانگی

ندا خسرو شاهی

در حال حاضر مشاغل خانگی بیش از ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده و کسب درآمد از طریق مشاغل خانگی افزایش یافته است.به اذعان کارشناسان، کسب و کارهای خانگی در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بانوان موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در حال حاضر کسب‌وکارهای خانگی به راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد در سراسر جهان تبدیل شده است. شرایط و قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در خانه یا محیط‌های غیر رسمی مزیت‌های بسیاری برای علاقمندان و صاحبان این دسته کسب و کارها داشته است. کاهش هزینه‌های خرید یا رهن و اجاره کارگاه، پایین بودن سرمایه‌گذاری، برقراری توازن میان مسئولیت‌های خانه و کار و همکاری تمام اعضای خانواده در مشاغل خانگی از جمله مزیت‌های کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود.

طبق اعلام مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸ مجوز در حوزه مشاغل خانگی طی سه سال اخیر صادر و بیش از ۴۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌ الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی در استان تهران پرداخت شده است.با توجه به تحولات عظیم در حوزه فناوری‌ اطلاعات در دنیا و شناسایی مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی در زمینه‌های متعدد IT فراهم شده است و افراد می‌توانند در محیط خانه و با استفاده از تجهیزاتی همچون تبلت و رایانه به انجام کسب و کارهای متعدد در این حوزه بپردازند و حتی محصولات و دستافریدهای خود را از طریق اینترنت و در بستر فضای مجازی به فروش برسانند.

مشاغل خانگی به لحاظ ایجاد شغل و نوآوری در تولید و عرضه کالا و خدمات نیز از تنوع بالایی برخوردار است و این مساله باعث شده تا روز به روز به تعداد علاقمندان این مدل از کسب و کار افزوده و استقبال جویندگان کار از مشاغل خانگی به دلیل محدود بودن فرصتهای شغلی و سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

اجرای قانون مشاغل خانگی در ۱۵۰ کشور دنیا

هم‌اکنون در ۱۵۰ کشور دنیا قانون مشاغل خانگی وجود دارد.کشورهای آمریکا، چین، کانادا،‌استرالیا، ایتالیا، هند و تایوان از جمله کشورهای پیشرو در حوزه مشاغل خانگی هستند.

در ایالات متحده آمریکا ۳۸ میلیون شغل خانگی وجود دارد که ۵۰ درصد از مشاغل کل این کشور را تشکیل می‌دهند. طبق آمارها بیش از ۴۵ درصد از کل جمعیت شاغل در ایالات متحده آمریکا صاحبان مشاغل خانگی هستند. طی سال ۲۰۱۹ در انگلستان ۷ میلیون شغل خانگی وجود داشته است. سال ۲۰۲۰ در استرالیا  ۹۷ درصد مشاغل، خرد و کوچک مقیاس بوده‌اند که از این میان ۳۱.۸ درصد خانگی هستند. همچنین بیش از ۴۱ میلیون نفر در هند در زمینه مشاغل خانگی مشغول به کارند که ۱۷ میلیون نفر از آنها زن هستند.

محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران معتقد است که مشاغل خانگی در حال تبدیل شدن به یک مدل جدید از اشتغال پایدار و دانش پایه است.

او می‌گوید: یکی از راه‌های اتصال دانش به اشتغال،حوزه مشاغل خانگی است و با اجرای طرح پشتیبان مشاغل خانگی در خوابگاه‌های دانشجویی و مشارکت دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر می‌توان از ظرفیت جوانان مستعد و جویای کار که ایده‌های خوبی در حوزه مشاغل جدید دارند، بهره گرفت.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از صدور بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸ مجوز در حوزه مشاغل خانگی و پرداخت بیش از ۴۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌ الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی طی سه سال گذشته در استان تهران خبر داد.

افزایش درآمدزایی با کسب و کارهای خانگی

به گفته وی یکی از اقدامات تحولی دولت حمایت از مشاغل خانگی بود که در حوزه تسهیلات و اعتبار اختصاص یافته عملکرد قابل توجهی ایجاد شد و استان تهران توانست رتبه نخست کشوری را در جذب تسهیلات مشاغل خانگی به خود اختصاص بدهد.

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران، تعهد اشتغال این استان در سال جاری را یادآور شده و می‌افزاید: امسال بیشتر با رویکرد حمایت از اشتعال و کارآفرینی و محوریت تقویت مهارت نیروی کار، شرکت‌های دانش بنیان‌ و مشاغل خانگی دانش پایه پیگیری خواهد شد.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، مشاغل خانگی در حال تبدیل شدن به یک مدل جدید از اشتغال پایدار و دانش پایه هستند و یکی از راه‌های اتصال دانش به اشتغال به شمار می‌روند.طبق گزارش‌ها طی سال گذشته در استان تهران،۷۳۸۱ مجوز در حوزه مشاغل خانگی صادر و بیش از ۲۲۶۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شده است که بیش از سهم تسهیلات ابلاغ شده برای مشاغل خانگی استان بوده و عملکرد ۱۰۲ درصدی را رقم زده است.

هم اکنون رشته‌های گلسازی، شیرینی‌پزی، صنایع دستی، بافت فرش، تولید اسباب‌بازی، بسته‌بندی محصولات غذایی و تولید گیاهان دارویی از جمله فعالیت‌های عمده در زمینه مشاغل خانگی به شمار می‌رود که روز به روز بر تعداد علاقمندان و متقاضیان آن افزوده می‌شود.

رشد قابل توجه تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

در فرایند اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها،‌ مشاغل خانگی نخستین گروهی بود که مشمول این طرح قرار گرفت.به گفته محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، مشاغل خانگی در طول سال‌های گذشته منزوی بود ولی در دولت سیزدهم از گوشه رینگ درآمد و رونق گرفت. در حالی که تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۰۰ میلیارد تومان بود، در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی پیدا کرد، به نحوی که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مشاغل خانگی توسط بانک مرکزی اختصاص یافت.

افزایش اشتغال در بخش مشاغل خانگی و ایجاد کسب و کارهای خانگی از طریق تسهیل صدور مجوزهای مربوط به این حوزه و رشد ۴ برابری تسهیلات مشاغل خانگی را باید از جمله اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم دانست.

طبق آمارهای موجود از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به دو سال پایانی دولت دوازدهم رشد ۵۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه در کشورهای توسعه یافته، مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند، فراهم کردن بستر فعالیت و تسهیل صدور مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی به ویژه زنان و جوانان جویای کار، می‌تواند یک گام مثبت و اثرگذار در تحقق این هدف و رونق مشاغل خانگی در کشورمان باشد.

انتهای پیام

نظر شما