شناسهٔ خبر: 67569820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به مناسبت بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان؛

نشست‌های تخصصی «قصه‌های شیرین» در شیراز برگزار شد/ نسل «زد» را نشناختیم

فارس- سلسله نشست‌های «قصه های شیرین» شامل سه کارگاه تخصصی آنلاین با موضوع ادبیات کودک و نوجوان در استان فارس اجرا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، به مناسبت بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان، نشست‌های تخصصی «قصه‌های شیرین» در استان فارس برگزار شد.

در اولین نشست تخصصی این برنامه که با موضوع «گفت‌وگوی مؤثر با کودکان و نوجوانان» ویژه والدین، اولیای تربیتی، کتابداران و مربیان است با حضور و سخنرانی سعید حسام پور، عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ظهر دوشنبه در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برپا شد، گفت: در گفت‌وگو با کودک و نوجوان نسخه‌هایی که روانشناسان می‌دهند و نتیجه نمی‌دهد نباید شما را ناامید کند. موقعیت‌های تازه به دست نمی‌آید مگر با گفت‌وگو با والدین و دیگران چه بسا راه حلی داشته باشند که به شما کمک کند.

وی تفاوت‌های کودک و نوجوان امروز با گذشته را برشمرد و افزود: دنیای این نسلی که معروف به زد است را به رسمیت نشناختیم. اینها بر اساس تحقیقات بخشی بزرگی از نوجوانان امروز هستند. بنابر این از کودکان و نوجوانان حرف‌های ترسناک و منفی می‌شنویم.

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز با یادآوری بخشی از تصویری که از پدران در آثار داستانی ساخته شده است، گفت: همه واقعیت از شخصیت والدین در آثار کودک و نوجوان دچار وضوح نیست.

حسام پور ویژگی بخشی از نسل نوجوان را رعایت حقوق خویش ارزیابی کرد و گفت: وظایف بزرگسالان در رابطه با رعایت حقوق نوجوانان نیازمند گفت‌وگوی همه‌جانبه است. به هر دلیلی جامعه درباره آنان شعارهای زیبایی داده اما آنجایی که باید عمل شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. چه بسا در شیراز مسئله ترافیک به چشم می‌آید اما بحران پرخاشگری نوجوان دیده نمی شود و فکر نمی‌کنیم این محصول بی‌توجهی است.

اگر کودک و نوجوان را به رسمیت بشناسیم و مانند دوست در کنارشان باشیم خیلی از مشکلات و دغدغه‌ها و بی‌اعتمادی‌ها در خانواده و جامعه حل خواهد شد. گفت‌وگو، کشف راه‌حل‌های تازه و به رسمیت شناختن اختلافات است.

عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه پرسش‌های حاضران در این کارگاه آموزشی را پاسخ گفت.

کارگاه آموزشی «خوانش متون برای اعضای نونگاه و نوجوان و دانش آموزان» با اجرای اعظم رنجبر جهرمی، نویسنده و فعال ادبیات کودک و نوجوان، دومین کارگاه از برنامه «قصه‌های شیرین» است که روز دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۲ به صورت مجازی تشکیل می‌شود.

سومین کارگاه این برنامه نیز با موضوع «شناخت ظرفیت‌های متون کهن برای کودکان و نوجوانان» ویژه نویسندگان، کتابداران و مربیان، با حضور دکتر محمد پاک نهاد، فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان و استاد دانشگاه روز سه‌شنبه ۱۹ تیر ساعت ۹ صبح به صورت برخط برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند کارگاه های دوم و سوم را از طریق پیوند Fars.kpf.ir/neshast_adabi مشاهده کنند.

به گزارش ایبنا؛ نشست‌های تخصصی «قصه‌های شیرین»، شامل سه کارگاه تخصصی با حضور مدرسان و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان و دانشگاه شیراز اجرا خواهد شد.

نظر شما