شناسهٔ خبر: 67569355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از عاشورای حسینی تا ظهور مهدوی؛ (۲)

بیداری حسینی زمینه‌ساز قیام مهدوی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران معتقد است بیداری حسینی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشد. چون از قیام عاشورا می‌توان قیام مهدوی را درک کرد. 

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدباقر ولدان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بیداری حسینی در امت اسلامی می تواند زمینه ساز ظهور مهدوی باشد. البته برای فهم معنای بیداری باید به معنای مقابل آن یعنی غفلت، خواب، ناآگاهی و نداشتن تشخیص به موقع نسبت به وظایف اشاره کرد. اگر انسان در مسیر دینداری خود بیداری را پیش بگیرد، همواره انسانی می شود که می تواند بصیرت را به عنوان یک شاخصه برای مسیر تکامل و سعادت دنیا و آخرت خود لحاظ کند.

وی افزود: امام حسین (ع) بیداری خاصی را در امت اسلامی ایجاد کردند و آن زمانی بود که امت اسلامی در خواب غفلت فرو رفته بود و امام با قیام خود، دستگاه طاغوت زمان را درنوردیدند، ظلم و فساد آن ها را برملا و با یک افشاگری یک بیداری عظیم در امت اسلامی ایجاد کردند.

این استاد حوزه اضافه کرد: کمترین نتیجه بیداری حسینی این بود که حماسه حسینی را به یک نهضت جاودانه تبدیل کرد؛ نهضتی که برای امت اسلامی هویت بخش شد و سدی در مقابل انحراف و تحریف در مسیر اسلام ناب محمدی ایجاد کرد. نهضت حسینی به جامعه اسلامی هویت داد و به یک الگوی همیشگی برای تاریخ بشریت تبدیل شد تا علاوه بر مسلمانان اگر هر گروهی از آزادگان جهان بخواهند در مقابل طاغوت بایستند، از عاشورای حسینی الگوبرداری کنند.

بیداری حسینی زمینه‌ساز قیام مهدوی است حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

وی ادامه داد: مهاتما گاندی رهبر هندوها می گوید با الهام از نهضت حسینی توانست انگلیس را از هند بیرون کند. در انقلاب اسلامی نیز وقتی مردم می خواستند ریشه نهضت امام (ره) را مطرح کنند، این شعار را در راهپیمایی ها می دادند که «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه» یعنی الگوی این نهضت و انقلاب برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است.

ولدان افزود: اگر این بیداری حسینی نبود، اگر خطبه های سیدالشهدا نبود که آنچنان یاران خود را آگاه کردند که همه اصحاب، جانانه پای امام خود ایستادند، اگر نبود بعد از شهادت آن حضرت که زینب کبری به عنوان پرچمدار و پیامبر حسین از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام در ۴۰ منزل نهضت حسینی را تبلیغ کردند و اگر خطبه امام سجاد(ع) نبود که آنگونه بساط فساد و فحشای دربار اموی را برملا کردند، هیچوقت آن بیداری حسینی محقق نمی شد و قیام های نهضت بعد از عاشورا مثل قیام توابین یا قیام زید و نهضت های آزادی بخش تاریخ اتفاق نمی افتاد.

وی اضافه کرد: اینها نمونه های کوچکی از آثار بیداری حسینی است که در امت اسلامی محقق شده ولی اثر اصلی این بیداری حسینی آن است که راه و رسم اسلام ناب محمدی زنده ماند. این روایت پیامبر (ص) را بسیار شنیده ایم که «حسین منی و انا من حسین». معنای قسمت دوم حدیث این است که راه و مرام و مکتب پیامبر توسط امام حسین(ع) ادامه می یابد.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره یوسف گفت: اگر قرار است پیامبر اکرم(ص) راهی را به عنوان راه روشن به ما رهنمون کند، آن راه با یک بیداری همراه است که بصیرت در آن لحاظ شده است. بنابر این امام حسین (ع) یک هدایتگر همراه با روشنایی است و بر اساس روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» روشنای هدایت در آن حضرت است.

بیداری حسینی زمینه‌ساز قیام مهدوی است

وی تاکید کرد: بنا بر این بیداری حسینی نسبت به زمینه سازی ظهور امام زمان موثر است. چون ما از قیام عاشورا می توانیم قیام مهدوی را درک کنیم و تا زمانی که به جهاد تبیین و بصیرت افزایی دست پیدا نکنیم و تا زمانی که در این هوای گرگ و میش و فضای غبارآلود و فتنه آلودی که در آخرالزمان وجود دارد، نتوانیم بیداری داشته باشیم، نمی توانیم برای ظهور حضرت حجت (عج) زمینه سازی داشته باشیم.

ولدان با بیان این که همواره می توان از بیداری حسینی به عنوان یک عامل پیشران و اثربخش برای زمینه سازی ظهور امام زمان استفاده کرد، ادامه داد: امام زمان (عج) همچون جدش امام حسین(ع) یک بیداری در امت ایجاد می کند و عقل های انسان ها را تکامل می بخشد به گونه ای که علم و فناوری را به کمال می رساند و اینچنین است که مردم روزگار در زمانه ظهور بیدار می شوند و با اختیار خود دولت کریمه امام زمان را انتخاب می کنند.

وی افزود: پس بهترین و زیباترین راه آن است که بتوانیم موج بیداری حسینی را تدوام بخشیم؛ آنچنانی که در سال های گذشته شاهد بیداری اسلامی در بعضی کشورهای منطقه بودیم و اگر ایستادگی در مسیر صحیح پیش می رفت، شاهد یک تحول در جبهه حق و همچنین باطل شدن نقشه های شوم جبهه شیطانی می شدیم که شعار نیل تا فرات را سر می دادند.

نظر شما